اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

حفاظت پلیس فرانسه از ربایندگان ناوچه ایرانی

تبرزین و ربایندگان آن در حال حاضر تحت مراقبت مقامات فرانسوی هستند. طبق اطلاعات به دست آمده دولت فرانسه به آن عده از راهزنان دریایی که خواستار پناهندگی سیاسی هستند پناهندگی خواهد داد و آن را با قوانین خود توجیه خواهد کرد.

حفاظت پلیس فرانسه از ربایندگان ناوچه ایرانی

رخدادهای 29 مرداد 1360

چکیده

 

  • آمریکا دیروز دو جنگنده سوخوی لیبی را که در حال پرواز بر فراز آب های ساحلی لیبی بوده اند سرنگون کرد .
  •  طبق اطلاعات به دست آمده دولت فرانسه به آن عده از راهزنان دریایی که خواستار پناهندگی سیاسی هستند پناهندگی خواهد داد و آن را با قوانین خود توجیه خواهد کرد . 
  • مهندس غرضی وزیر نفت : آمریکا می خواهد سیاست اوپک را به شکست بکشاند. ما موضع خود را برای برادرانمان در اوپک بارها توضیح داده ایم. ما گفته ایم که با وجود محاصره اقتصادی ، تجاوز عراق و 3 میلیون و نیم آواره مقاومت خواهیم کرد و در این امر متعهد هستیم .
  • هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد و در این جلسه میرحسین موسوی طرح ایجاد جبهه اسلامی علیه امپریالیسم و صهیونیسم را مطرح کرد .
  • تیمسار باقری فرمانده اسبق نیروی هوایی پس از تکمیل پرونده اتهامی به زودی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش محاکمه می شود .

جزئیات حمله جنگنده های آمریکایی به لیبی

آمریکا دیروز دو جنگنده سوخوی لیبی را که در حال پرواز بر فراز آب های ساحلی لیبی بوده اند سرنگون کرد .خبرگزاری های آمریکایی مدعیند این دو هواپیما در جریان یک مانور هوایی آمریکا بر فراز مدیترانه قصد حمله به دو اف – 14 آمریکایی را داشته اند که هواپیماهای آمریکایی آن ها را سرنگون کرده اند .

این خبرگزاری ها دلیل و سندی بر این مدعا ارائه نکرده و تنها به گفته وزارت دفاع آمریکا استناد می کنند. رادیوی تریپولی نیز به نقل از سخنگوی ارتش لیبی گزارش داد یک جنگنده اف – 14 آمریکایی صبح دیروز توسط یک هواپیمای گشتی لیبی سرنگون شده است . از سوی دیگر کاخ سفید درگیری هواپیماهای جنگنده این کشور با گشتی های لیبی که بر فراز سواحل لیبی روی داد را از نظر آمریکا مختومه اعلام کرد .

تیمسار باقری فرمانده اسبق نیروی هوایی پس از تکمیل پرونده اتهامی به زودی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش محاکمه می شود . او که ممنوع الخروج بود توسط سپاه پاسداران و دیگر نهادها هنگامی که قصد داشت از کشور خارج شود در مهرآباد دستگیر و به زندان اوین انتقال یافت.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه ریگان رئیس جمهور آمریکا اقدام جنگنده های اف – 14 این کشور در سرنگون ساختن هواپیماهای گشتی لیبی را کاملا مورد تائید قرار داده است . از سوی دیگر به گفته یک دیپلمات لیبیایی در تهران لیبی اکنون از سه جهت در محاصره نیروهای نظامی آمریکایی است .

سعید العرقانی عضو کمیته دفتر مردمی جمهوری سوسیالیستی عربی لیبی در تهران اظهار داشت : آمریکا که مترصد حمله به لیبی است اکنون از سه طرف لیبی را در محاصره نیروهای خود قرار داده است . (1)

حفاظت پلیس فرانسه از ربایندگان ناوچه ایرانی

دفتر ریاست جمهوری فرانسه دیشب اعلام کرد : کماندوهای سلطنت طلب ایرانی رباینده ناوچه تبرزین عصر دیروز به منطقه ای در پاریس انتقال یافتند. کاخ الیزه اضافه کرد که هواپیمای حامل کماندوهای ایرانی در ساعت 11 بعد از ظهر و نیم ساعت بعد از نیمه شب در تهران در پاریس به زمین نشست .

از سوی دیگر در مادرید کسب اطلاع شد که دولت اسپانیا درخواست دولت ایران را مبنی بر میانجیگری بین تهران و پاریس در ماجرای ناوچه تبرزین مورد بررسی قرار داده است . این درخواست از سوی فرستاده ویژه ایران عباس سروش رئیس اداره سیاسی وزارت امورخارجه ایران به معاون وزارت امورخارجه اسپانیا تسلیم شده است .

خبرگزاری پارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از تولون گزارش داد : ناوچه تبرزین بعد از ظهر دیروز وارد پاسگاه دریایی تولون شد تا از آن جا به نیروی دریایی فرانسه تحویل داده شود . از محل استقرار ربایندگان ناوچه خبری در دست نیست . مذاکراتی که از دیروز صبح بین رئیس راهزنان دریایی رباینده ناوچه تبرزین و مقامات فرانسوی آغاز شده بود در ساعت 17 دیروز پایان یافت .

به گزارش خبرگزاری پارس از پاریس در حال حاضر تمام ربایندگان ناوچه تبرزین را ترک کرده اند . تبرزین و ربایندگان آن در حال حاضر تحت مراقبت مقامات فرانسوی هستند. طبق اطلاعات به دست آمده دولت فرانسه به آن عده از راهزنان دریایی که خواستار پناهندگی سیاسی هستند پناهندگی خواهد داد و آن را با قوانین خود توجیه خواهد کرد . (2)

غرضی : آمریکا می خواهد سیاست اوپک را به شکست بکشاند

مهندس غرضی وزیر نفت که اخیرا در اجلاسیه اوپک در ژنو شرکت کرده است گفت : آمریکا می خواهد سیاست اوپک را به شکست بکشاند. وی در مورد طرح ایران برای حل مشکل سطح تولید و قیمت نفت اظهار داشت : غرب توانسته است تولید کننده ای مثل پادشاهی عربستان را در جمع اوپک بیاورد که نظرات کمپانی های نفتی را تامین نماید .

وی ادامه داد : مشکل این است که خط تولید را به نحوی تنظیم کنیم تا در بازار وضع مصنوعی اشباع ایجاد نشود و غرب نتواند هر بلایی را که می خواهد بر سر قیمت ها بیاورد .

غرضی راجع به نظر هیئت ایرانی نسبت به قیمت های جایر گفت : نظر ما این است که هر نوع کاهش قیمت خیانت است و در صورتی که برای مدت کمی تولید اوپک متوقف شود معلوم خواهد شد که در بازار عرضه افزون بر تقاضا وجود دارد یا کمبود عرضه . آن چه مورد نظر آمریکا است شکستن قیمت است.مبلغ آن مهم نیست برای آن ها مهم شکستن سیاست های اوپک است .

غرضی گفت : ما موضع خود را برای برادرانمان در اوپک بارها توضیح داده ایم. ما گفته ایم که با وجود محاصره اقتصادی ، تجاوز عراق و 3 میلیون و نیم آواره مقاومت خواهیم کرد و در این امر متعهد هستیم . (3)

موسوی طرح ایجاد جبهه اسلامی علیه امپریالیسم و صهیونیسم را در هیئت دولت مطرح کرد

هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر دیروز تشکیل جلسه داد و در این جلسه میرحسین موسوی طرح ایجاد جبهه اسلامی علیه امپریالیسم و صهیونیسم را مطرح کرد .

                                   

 

طبق اطلاعات به دست آمده دولت فرانسه به آن عده از راهزنان دریایی که خواستار پناهندگی سیاسی هستند پناهندگی خواهد داد و آن را با قوانین خود توجیه خواهد کرد.

موسوی وزیر خارجه طرح جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد جبهه اسلامی به منظور آزاد سازی سرزمین قدس از چنگال امپریالیسم و صهیونیسم غاصب را تشریح کرد و حمایت محافل مترقی و انقلابی مسلمان عرب از این طرح را یادآور شد .

وی گفت : از آن جا که چهره خبیث امپریالیسم  و صهیونیسم از شبکه پیچیده ای برخوردار است می بایستی برای مقابله با آن و در هم شکستن آن از سیل بنیان کن نیروهای عظیم یک میلیارد مسلمان که اسلام عزیز را به عنوان تنها مکتب رهایی بخش می شناسند استفاده کرد. (4)

فرمانده اسبق نیروی هوایی به زودی محاکمه خواهد شد

تیمسار باقری فرمانده اسبق نیروی هوایی پس از تکمیل پرونده اتهامی به زودی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش محاکمه می شود . همچنین در پی فرار بنی صدر رئیس جمهور معزول و عده ای از سلطنت طلبان و اعضای فعال شاخه سیاسی نظامی سازمان مجاهدین خلق و هواداران بنی صدر و بختیار دستگیر شدند.

آیت الله ری شهری حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی ارتش ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : تیمسار باقری فرمانده اسبق نیروی هوایی در زمان رئیس جمهوری بنی صدر به این سمت منصوب شده بود که هنگام فرار از کشور توسط پاسداران دستگیر شد . وی گفت : محاکمه امیر بهمن باقری به زودی در دادگاه انقلاب اسلامی مرکز آغاز خواهد شد.

آیت الله ری شهری در مورد تاخیر محاکمه تیمسار باقری گفت : دلیل دیر شدن دادگاه امیربهمن باقری این است که باید در رابطه با محاکمه باقری دو نفر دیگر را دستگیر می کردیم یکی از این دو نفر یک مقام عالیرتبه ارتش و در حال حاضر بازنشسته است و در تهران به سر می برد با احضار و دستگیری این مقام و یکی دیگر از متهمان پرونده اتهامی امیر بهمن باقری تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد : محاکمه تیمسار باقری را بنی صدر به تعویق انداخته بود و هر بار که می خواستیم نامبرده را محاکمه کنیم یا پرونده او را به جریان بیندازیم به نحوی از این عمل ممانعت می کرد.

گفتنی است امیربهمن باقری پس از برکنار شدن از فرماندهی نیروی هوایی به حکم بنی صدر معزول فراری رئیس سازمان هواپیمایی کشور شد . وی حکمی از بنی صدر داشت تا در اجلاس سمینار هوایی در خارج از کشور شرکت کند. او که ممنوع الخروج بود توسط سپاه پاسداران و دیگر نهادها هنگامی که قصد داشت از کشور خارج شود در مهرآباد دستگیر و به زندان اوین انتقال یافت . (5)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 29 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 29 مرداد 1360 ، صفحه 20

3-  اطلاعات ، 29 مرداد 1360 ، صفحه 20

4-  اطلاعات ، 29 مرداد 1360 ، صفحه 20

5-  اطلاعات ، 29 مرداد 1360 ، صفحه 19

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول