اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت/

توافق پنهان رژیم صهیونیستی و پنتاگون؛ نقض حاکمیت ملی آمریکا

توافق پنهان رژیم صهیونیستی با پنتاگون برای خرید تسلیحات نظامی بدون مجوز رئیس‌جمهور، می‌تواند نشان‌دهنده نقض حاکمیت ملی آمریکا باشد.

توافق پنهان رژیم صهیونیستی و پنتاگون؛ نقض حاکمیت ملی آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس چندی پیش و در آستانه گذشت یک ماه از سومین درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی در غزه، اخباری در رسانه‌های مختلف جهان مبنی بر تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی توسط وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون)، بدون انجام هماهنگی‌های لازم با کاخ سفید و شخص رئیس‌جمهور منتشر شد.

اگر چه آمریکا در جریان جنگ اخیر غزه نیز مانند موارد پیشین به حمایت‌های بی‌‌چون‌و‌چرای خود از رژیم صهیونیستی ادامه داد، با این حال کاخ سفید اعلام کرده بود که با توجه به عدم اطمینان در مورد نحوه استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحاتی که آمریکا در اختیار این رژیم قرار می‌دهد و امکان استفاده از این تسلیحات برای بمباران مناطقی که احتمال حضور افراد غیرنظامی در آن زیاد است، قصد دارد در زمینه اعطای سلاح به رژیم صهیونیستی احتیاط بیشتری به خرج داده و برنامه‌های نظارتی دقیق‌تری را در این زمینه اجرا کند. این تصمیم کاخ سفید مقامات رژیم اسرائیل را بر آن داشت تا ضمن مذاکره مستقیم با مقامات پنتاگون، خواستار صدور تسلیحات مورد نیاز خود از جانب پنتاگون و بدون مجوز وزارت امور خارجه یا کاخ سفید به سرزمین‌های اشغالی شوند.

توافق دوجانبه پنتاگون و مقامات ارتش رژیم اسرائیل برای صدور تسلیحات نظامی را می‌توان به نوعی دور زدن دولت و شخص رئیس‌جمهور تلقی کرد. نگاهی اجمالی به اختیارات رئیس‌جمهور بر اساس قانون اساسی آمریکا می‌تواند منجر به درک بهتر ابعاد مختلف این اقدام شود.

بر طبق قانون اساسی آمریکا، فرماندهی کل نیروهای مسلح و اداره دیپلماسی خارجی کاملاً در اختیار رئیس جمهور است و وی در صحنه بین‌المللی راساً تصمیم می‌گیرد.  انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی نیز به عهده مقام ریاست‌جمهوری است. بر طبق این سند وزارت دفاع یکی از بخش‌های دولت فدرال است که وزیر دفاع رهبری آن را بر عهده دارد. وزیر دفاع یکی از اعضای هیئت دولت است و شخص دوم در سلسله مراتب نظامی پس از رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

نگاه به اختیارات وسیع رئیس‌جمهور بر طبق قانون‌اساسی و رویه روسای جمهور پیشین آمریکا از یک سوی و توجه به توافق پنهان پنتاگون و رژیم صهیونیستی برای تجهیز ارتش این رژیم از سوی دیگر چند نکته را روشن می‌کند:

1- دولت اوباما فاقد انسجام و هماهنگی درونی لازم است؛ در حالی‌که وزارت امور خارجه اعلام می‌کند قصد دارد در رویه معمول خود مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی سنگین به رژیم اسرائیل دقت نظر بیشتری اعمال کند، وزارت دفاع مذاکرات خود را با مقامات ارتش صهیونیستی ترتیب داده و مشغول صدور تسلیحات است. عدم رعایت سلسله مراتب در اتخاذ تصمیمات مربوط به امور نظامی می‌تواند نشان بدهد که رئیس‌جمهور فعلی از کنترل لازم بر دستگاه‌های تحت نظر خود برخوردار نیست.

2- توافق پنهان پنتاگون و رژیم صهیونیستی برای ارسال تجهیزات نظامی به سرزمین های اشغالی نقض آشکار قانون اساسی آمریکا و در نتیجه حاکمیت ملی آن است. بنا بر تعریف، حاکمیت ملی به معنای کنترل و برنامه ریزی امور کشور مطابق با قوانین داخلی کشور است، قوانینی که مردم آنها را پذیرفته‌اند. افزون بر این، توان نظامی هر کشور مطابق با عرف بین‌الملل یکی از اساسی‌ترین پایه‌های اقتدار و حاکمیت ملی است. به رسمیت نشناختن فرمانده کل نیروهای مسلح و جایگاه آن در اتخاذ تصمیمی مهم همچون تجهیز ارتش رژیمی که در حال جنگ با کشوری دیگر است نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل حاکمیت ملی آمریکا را با این اقدام زیر سوال برده است.

3- اختلافات رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا و انتقادات بی‌شماری که اخیرا نتانیاهو از رویه اوباما در عرصه سیاست‌خارجی به عمل آورده است می‌تواند یکی از دلایل تغییر رویکرد اوباما در تجهیز ارتش رژیم اسرائیل حداقل در موضع اعلانی باشد.

4- اقدام اخیر رژیم صهیونیستی می‌تواند نشان بدهد که نتانیاهو اهمیت چندانی برای اوباما و جایگاه آن در عرصه سیاست خارجی آمریکا قائل نیست. نفوذ گسترده رژیم اسرائیل در ساختار سیاسی آمریکا نیز از طرف دیگر این فرصت را برای وی فراهم می‌کند که بتواند شخص اول نظام سیاسی آمریکا را کنار گذاشته و از کانال‌های مختلف مطامع خود را تامین کند.

تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی توسط دولت آمریکا سابقه دیرینی دارد و لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا قوی‌تر از آن است که اجازه بدهد این روند مختل گردد. با این حال تنها نتیجه اعلام این خبر، آشکار شدن ضعف دولت اوباما در مقابل رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول