اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشریه اکسپرس فرانسه تحلیل کرد

رویدادهای فرگوسن و سنجش صداقت آمریکا در باب ادعای «آزادی مطبوعات» و «برابری نژادی»

بسیاری از خبرنگاران زمانی که می‌خواهند صحنه‌های درگیری معترضان با نیروهای امنیتی را پوشش دهند، با برخوردهای بسیار شدید آنها مواجه می‌شوند.

رویدادهای فرگوسن و سنجش صداقت آمریکا در باب ادعای «آزادی مطبوعات» و «برابری نژادی»

پلیس تا دندان مسلح آمریکا در خیابان‌های فرگوسن نه تنها نتوانسته از زمان کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست در این منطقه کاری از پیش ببرد که مشکلات زیادی حتی برای خبرنگاران خارجی نیز ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اکسپرس»، پایگاه خبری ـ تحلیلی فرانسه در مطلبی در این مورد نوشت: پلیس آمریکا از زمان کشته شدن نوجوان سیاه پوست توسط یکی از اعضای خود در خیابان‌های «فرگوسن» اشتباهات زیادی مرتکب شده است که نه تنها وظیفه اصلی پلیس امنیتی را زیر سوال برده که حتی رویکرد دولت آمریکا در برخورد با منتقدان داخلی را نیز مورد انتقادهای شدید قرار داده است.

نیروهای پلیس در برخورد با معترضان «فرگوسن» دچار چهار اشتباه اصلی شده‌اند: اول اینکه فرگوسن برای نیروهای پلیس حکم میدان جنگ را پیدا کرده است. پلیس به تمامی تسلیحات نظامی مجهز است: ماشین‌های جنگی غول‌پیکر، هلی‌کوپتر، گلوله‌های مشقی و گاهاً واقعی، نارنجک، گاز اشک‌آور، اسلحه‌‌های جنگی و غیره همه تجهیزاتی است که این روزها پلیس از آن‌ها برای آرام کردن اعتراضات شهروندان آمریکایی استفاده می‌نماید. ولی یک سوال مطرح است: آیا این تجهیزات برای آرام کردن افرادی که برای کشته شدن یک نوجوان سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفید پوست به خیابان‌ها ریخته‌اند لازم است؟ آیا استفاده از تجهیزات جنگی در برخورد با معترضان و منتقدان داخلی به جای آرام کردن موج اعتراضات نتیجه عکس به همراه نخواهد داشت؟

این روزها حتی اهالی فرگوسن نیز در خیابان‌ها فریاد می‌زنند که وظیفه اصلی پلیس چیست؟ آیا غیر از این است که وظیفه حفاظت و امنیت شهروندان را بر عهده دارد! آن‌ها در خیابان‌ها شعار می‌دهند «از چه زمانی قرار گرفتن پلیس در مقابل معترضان و شهروندان آمریکایی قانون شده است؟» بسیاری از خبرنگارانی که در خیابان‌های این منطقه با مشکلات فراوان حوادث این روزها را مخابره می‌کنند، محله‌های میسوری را به خیابان‌های قاهره و درگیری‌های خاورمیانه تشبیه می‌نمایند.

حوادث فرگوسن چنان آبروریزی برای دولت آمریکا به همراه داشت که اوباما ترجیح داد تعطیلات تابستانی خود به ماساچوست را نیمه‌کاره رها کرده و برای مدیریت اوضاع به کاخ سفید بازگردد.

اشتباه دوم در وقایع اخیر فرگوسن، ایجاد اختلال در آزادی مطبوعات بود؛ یکی از خبرنگاران «هافینگتون پست» می‌گوید: «تجهیز پلیس به تسلیحات نظامی و برخورد شدید آن‌ها با هر گونه اعتراضی پوشش خبری را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.»

بسیاری از خبرنگاران زمانی که می‌خواهند صحنه‌های درگیری معترضان با نیروهای امنیتی را پوشش دهند با برخوردهای شدید آن‌ها مواجه می‌شوند. برای مثال استفاده از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های مشقی توسط پلیس، گزارشگران پایگاه‌های خبری را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. یکی از خبرنگاران «الجزیره» چهارشنبه گذشته زمانی که داشت از صحنه‌های درگیری فیلم‌برداری می‌کرد مورد حمله شدید پلیس قرار گرفت و فیلم وی توقیف شد.

از آنجایی که به دلایل امنیتی پلیس فرگوسن در آسمان این منطقه قانون پرواز ممنوع را اعمال نموده گرفتن عکس‌های هوایی نیز تقریباً غیرممکن است. حتی پوشش خبری در محله‌های فرگوسن نیز برای خبرنگاران با مشکلات زیادی روبه‌رو است. پلیس از ورود خبرنگاران و گزارشگران به برخی محل‌ها و بخش‌های اصلی اعتراض‌ها خودداری می‌کند.

اشتباه سوم پلیس این است که این بار نیز با برخورد دوگانه خود به نظریه نژادپرستی مقامات آمریکایی بیش از پیش دامن زد. بازداشت‌های گسترده سیاه‌پوستان منطقه توسط پلیس و اجرای حبس‌های طولانی‌مدت برای جرایم ناچیز به این نظریه دامن می‌زند که آمریکایی‌ها به ویژه مقامات مسئول در برخورد با شهروندان هنوز سیاه و سفید برایشان مهم است.

پلیس فرگوسن در برخورد با معترضان از الفاظ ناشایست استفاده می‌نماید و در برخی موارد توسط خبرنگاران مخابره شده که حتی مقامات امنیتی این منطقه معترضان را به حیوان تشبیه کرده‌اند و این چیزی است که موجب شده نظریه نژادپرستی در منطقه‌ای که بیشتر ساکنان آن سیاه‌پوست هستند، هم در داخل و هم از نگاه خارج مورد انتقادهای شدید قرار بگیرد.

و اما اشتباه چهارم آمریکا اعمال سیاست یک بام و دو هوا در برخورد با معترضان و رسیدگی به موضوع فرگوسن است.

اغلب ساکنان این منطقه معتقدند که نیروهای امنیتی و حتی مقامات آمریکایی هیچ‌گونه عدالتی را در برخورد با این مسئله اجرا نکرده‌اند؛ آن‌ها معتقدند که حضور نیروهای پلیس نه تنها موجب آرامش منطقه نشده که هر روز به شدت اعتراض‌ها افزوده است.

در این میان بسیاری از معترضان آمریکایی در شعارهای خود از پلیس می‌خواهند که برخوردی انسانی با موضوع داشته باشند و نیت و عمل خود را در برخورد با انتقادها یکی کنند. یکی از معترضان می‌گوید نیروهای پلیس این منطقه آن قدر در برخورد خود با شهروندان آمریکایی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی رفتار می‌نمایند که حتی این روزها تبدیل به سوژه داغ رسانه‌های غربی شده‌اند؛ آن‌ها حتی در رقابت با هم‌کیشان خود نیز شکست خوردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول