اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

بنی صدر باز هم فرمان مقاومت صادر کرد

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول طی پیامی خطاب به ملت ایران که دیروز در اختیار مطبوعات گذارده شد خواستار تشکیل گروه های مقاومت در شهرها و روستاهای ایران شد !

بنی صدر باز هم فرمان مقاومت صادر کرد

رخدادهای 27 مرداد 1360

چکیده

  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول طی پیامی خطاب به ملت ایران که دیروز در اختیار مطبوعات گذارده شد خواستار تشکیل گروه های مقاومت در شهرها و روستاهای ایران شد !
  • به دنبال تظاهرات هفته جاری در لیورپول که به مجروح شدن 15 پلیس و دستگیری یک نظامی انجامید پلیس و مجالس انگلیس خواستار انجام اقدامات ضد شورش شدیدتری جهت به دست گرفتن کنترل اوضاع شدند.
  • روزنامه السفیر چاپ بیروت به استناد منابع آگاه گزارش داد : ربودن ناوچه تبرزین از طریق توطئه مشترک برخی از جناح های وابسته به دستگاه جاسوسی اسرائیل موساد در داخل دستگاه اطلاعاتی فرانسه و همکاری دستگاه های جاسوسی اسپانیا و ایتالیا انجام گرفته است .
  • میرحسین موسوی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای اعلام کرد ما در زمینه قدس اعتقاداتی داریم و در راه آزادسازی آن حرکت می کنیم ، به همین دلیل تشکیل یک جبهه اسلامی برای مبارزه با صهیونیسم و امپریالیزم را پیشنهاد کرده ایم  .
  • معاون وزیر کشاورزی و عمران روستایی: تولید ما رقمی در حدود 900 هزار تن است که 300 هزار تن آن در استان گیلان و مازندران مصرف می شود که ما پیش بینی کردیم که حدود 600 هزار تن اضافه تولید را دولت بخرد . 

بنی صدر باز هم فرمان مقاومت صادر کرد

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول طی پیامی خطاب به ملت ایران که دیروز در اختیار مطبوعات گذارده شد خواستار تشکیل گروه های مقاومت در شهرها و روستاهای ایران شد ! بنی صدر که در دستشویی هواپیما مخفی و فرار کرده است از سه روز پیش سکوتی را که دولت فرانسه پس از دادن پناهندگی سیاسی به وی جدا خواستار رعایت آن بود شکسته است .

مقام های فرانسوی پس از ورود بنی صدر به پاریس در 29 ماه ژوئیه چندین بار از وی خواسته بودند که تعهدات خود را مبنی بر خودداری از هرگونه فعالیت سیاسی محترم شمارد اما از روز دوشنبه با وجود اعلامیه هایی که از جانب رئیس جمهور مخلوع منتشر شده هیچ گونه تذکری به وی داده نشده است .

بنی صدر در اعلامیه روز گذشته پس از محکوم کردن اعدام تروریست ها در ایران دولت جدید کشورمان را غیرقانونی خوانده و افزوده است : ما همان گونه که رژیم شاه را بی آن که به یک دولت خارجی اجازه مداخله بدهیم سرنگون کردیم به همان گونه نیز باید این استبداد جدید را به زانو در بیاوریم و باید هر چه زودتر این کار را انجام بدهیم . (1)

موسوی در مورد سیاست جمهوری اسلامی در قبال اروپای غربی نیز گفت : ما در اهداف کلی اروپای غربی را از آمریکا جدا نمی دانیم . آن ها منافع استراتژیک واحدی دارند و پیمان های نظامی اقتصادی بین اروپا و آمریکا و اتخاذ موضع گیری های مشابه نشان دهنده این مسئله است.

این سخنان در حالی است که بنی صدر پس از فرار از کشور به یک دولت خارجی پناهنده شده و با کمک این دولت به فعالیت های ضد ایرانی خود ادامه می دهد.

مجلس انگلیس خواستار شدت عمل پلیس علیه مردم شد

به دنبال تظاهرات هفته جاری در لیورپول که به مجروح شدن 15 پلیس و دستگیری یک نظامی انجامید پلیس و مجالس انگلیس خواستار انجام اقدامات ضد شورش شدیدتری جهت به دست گرفتن کنترل اوضاع شدند.(2)

ربودن ناوچه ایران با همکاری موساد و دستگاه های اطلاعاتی اسپانیا ، ایتالیا و فرانسه

روزنامه السفیر چاپ بیروت به استناد منابع آگاه گزارش داد : ربودن ناوچه تبرزین از طریق توطئه مشترک برخی از جناح های وابسته به دستگاه جاسوسی اسرائیل موساد در داخل دستگاه اطلاعاتی فرانسه و همکاری دستگاه های جاسوسی اسپانیا و ایتالیا انجام گرفته است .

این روزنامه می افزاید : ربایندگان ناوچه تبرزین ایران از عوامل دریادار حبیب اللهی بوده اند که 4 نفر از آن ها چند روز پیش از آمریکا به اروپا آمده و 2 نفر از آن ها از طریق فرانسه و 2 نفر از طریق ایتالیا وارد اسپانیا شده و به مدت 2 روز در پایگاه آمریکایی خوته در اسپانیا آموزش دیده و از آن جا با یک قایق اسپانیایی راه را بر ناوچه تبرزین در بندرگاه قدن بسته و آن را دزدیده اند.

خبر دیگر در این زمینه این که دولت اسپانیا دیشب ربایش ناوچه موشک انداز ایرانی تبرزین در ساحل اسپانیا را به عنوان یک عمل راهزنی دریایی محکوم کرد.(3)

میرحسین موسوی : اروپای غربی را در اهداف کلی از آمریکا جدا نمی دانیم

میرحسین موسوی وزیر امور خارجه در مصاحبه ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در جهت قطع رابطه با جهان خارج حرکتی نخواهد کرد بلکه به منظور رسانیدن پیام انقلاب اسلامی با حفظ اصل سازش ناپذیری ارتباط های وسیعی با جهان خواهد داشت . وی در مورد کابینه جدید گفت : با توجه به شرایط جدید کشور و پس از زدوده شدن خط گرایش به غرب موقعیت مناسب تری برای تشکیل کابینه قوی تر و منسجم تر به وجود آمده است .

وی در ادامه سخنانش افزود : قبل از بین رفتن خط گرایش به غرب یک نوع عدم انسجام بین ارگان های مختلف کشور وجود داشت به این معنی که مجموعا دولت در ارتباط با قوه قضائیه و مقننه نمی توانست به طور منسجم کار کند.

وزیر امورخارجه در زمینه عملی کردن شعار سیاست نه شرقی ، نه غربی گفت : وقتی نظام جمهوری اسلامی سازشکاری نمی کند و علیرغم فشارها و بحران های گوناگونی که امپریالیزم برای آن ایجاد می کند سعی می کند به هیچ یک از قطب ها نزدیک نشود و به جای آن ارزش ها و معیارهای خود را در رابطه با کشورهای دیگر حاکم کند در حقیقت محتوای این شعار را اجرا و عملی می کند. منتها به موازات قوی تر شدن کادرها صدای ما در این زمینه بلندتر و قدرت عمل ما وسیع تر خواهد شد .

در راه آزاد سازی قدس حرکت می کنیم / با پایان جنگ امکانات ایران برای کمک به فلسطین افزایش می یابد

مهندس موسوی افزود : برای مثال ما در زمینه قدس اعتقاداتی داریم و در راه آزادسازی آن حرکت می کنیم ، به همین دلیل تشکیل یک جبهه اسلامی برای مبارزه با صهیونیسم و امپریالیزم را پیشنهاد کرده ایم اما این مسئله به آن معنی نیست که اکنون ایران در جهت آزاد سازی قدس هیچ عملی انجام نمی دهد و یا به رزمندگانی که با رژیم اشغالگر قدس می جنگند کمک نمی کند بلکه ایران حداقل با سازش ناپذیری خود و دارا بودن روحیه تهاجمی و دائمی نسبت به امپریالیزم بزرگترین کمک ها را به مبارزه برای آزادی فلسطین می کند.

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول طی پیامی خطاب به ملت ایران که دیروز در اختیار مطبوعات گذارده شد خواستار تشکیل گروه های مقاومت در شهرها و روستاهای ایران شد !

وی افزود : اگر به جای رژیم انقلابی جمهوری اسلامی در ایران اکنون رژیم متمالی به غرب و یا سازشکار وجود داشت ، می توانست بزرگترین ضربات را بر پیکر این مبارزات وارد سازد .

وزیر امورخارجه گفت : به علاوه ایران اکنون به نهضت های آزادیبخش فلسطین کمک های بسیار مهمی می کند و در دراز مدت نیز بارها آمادگی خود را برای اعزام نیرو و حضور عملی رزم با رژیم اشغالگر قدس اعلام کرده است .

وی افزود : مسلما بعد از خاتمه جنگ امکانات ایران برای کمک بیشتر در این زمینه افزایش خواهد یافت . موسوی در مورد سیاست جمهوری اسلامی در قبال اروپای غربی نیز گفت : ما در اهداف کلی اروپای غربی را از آمریکا جدا نمی دانیم . آن ها منافع استراتژیک واحدی دارند و پیمان های نظامی اقتصادی بین اروپا و آمریکا و اتخاذ موضع گیری های مشابه نشان دهنده این مسئله است ولی آن ها در حوزه ها و عرصه های فرعی شاید با هم اختلاف منافعی داشته باشند که فقط در مورد اروپای غربی و آمریکا مطرح نیست ، بلکه در سراسر جهان ما شاهد یک نوع جدایی ها در جبهه استکبار هستیم .

وی افزود : من فکر می کنم در یک سیاست خارجی فعال بتوانیم از این تضادها و تناقض ها بهترین بهره ها را بگیریم . (4)

دولت امسال 600 هزار تن برنج می خرد

سید حسن طباطبایی معاون وزیر کشاورزی و عمران روستایی در امور زراعت در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون طرح خرید برنج توضیحاتی داد. وی در این مورد گفت : از آن جا که برنج اهمیت خاصی دارد و طبق آماری که داده شده 20 درصد هزینه مواد غذایی مصرف کنندگان را این کالا تشکیل می دهد ستاد بسیج اقتصادی تصمیم گرفت قیمت آن را با توجه به هزینه های تولید و سود عادلانه ای که به تولید کنندگان داده می شود تثبیت کند و از افزایش قیمت این کالا جلوگیری کند.به همین دلیل از وزارت کشاورزی خواست هزینه های تولید را محاسبه و طرحی در مورد تولید و توزیع برنج تهیه کند.

سید حسن طباطبایی افزود : بر اساس این طرح از آن جا که میزان تولید تکافوی نیاز را نمی کند برای قطع دست واسطه ها تصمیم گرفته شد که اضافه تولید را دولت بخرد و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد . تولید ما رقمی در حدود 900 هزار تن است که 300 هزار تن آن در استان گیلان و مازندران مصرف می شود که ما پیش بینی کردیم که حدود 600 هزار تن اضافه تولید را دولت بخرد . (5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 11 ، اظهارات میرحسین موسوی را می توان از ابعاد گوناگونی به بررسی نشست ولی آن چه که مهم به نظر می رسد و تناقض آن با امروز وی آشکار می نماید آن که موسوی در سال 1360 می گوید با پایان یافتن جنگ امکانات ایران برای کمک به قدس و آزاد سازی آن بیشتر می شود ولی در سال 88 و در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می گوید ما باید خود قوی شویم و سپس به فکر کمک به دیگران باشیم . او می گوید بزرگترین مشکل ما آن است که عده ای به جای پرچم ایران پرچم فلسطین را برافراشته اند و ...این همه در حالی است که او با پرچم دهه 60 در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته و خود را منادی آن دهه می نامید و این تناقض چگونه توجیه می شود سوالی است که هنوز پاسخی بدان داده نشده است . در ماه های آینده که موسوی پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر به مقام نخست وزیری خواهد رسید این تناقضات بیشتر خود را نشان خواهند داد .

5- اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول