اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

شلیک یا آرامش؛ احتمالات مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره

تحلیلگران فلسطینی ضمن برشمردن احتمالات پیش روی مذاکرات آتش‌بس غزه که قرار است امروز از سر گرفته شود بر اصل «عدم توافق بهتر از توافق بد است» تاکید کردند.

شلیک یا آرامش؛ احتمالات مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «فلسطین‌الیوم»، همه نگاه‌ها به ادامه مذاکرات غزه و فضای مه‌آلود آن که قرار است امروز در قاهره از سر گرفته شود دوخته شده است درحالیکه طرف فلسطینی بر شروط کامل خود تاکید دارد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هیئتش دستور داده موضعی اتخاذ کنند که امنیت این رژیم را تامین کند و خبرها حاکی از مخالفت وی با پیشنهاد نهایی آتش‌بس مصر است.

اظهارات هیئت فلسطینی شرکت‌کننده در مذاکرات حاکی از آن است که رسیدن به توافق ضعیف است و بحث و گمانه‌های بسیاری در مورد ادامه مذاکرات و نتایج آن مطرح شده است.

«خلیل شاهین» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی فلسطین در این باره گفت: چندین احتمال در این مورد وجود دارد؛ یکی توافق به معنای امتیازدهی است که ابعاد خطرناکی در پی خواهد داشت، سناریو دوم عدم توافق و ادامه آتش‌بس برای ادامه مذاکرات است و سناریوی سوم عدم توافق تحت عنوان این شعار که «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است» خواهد بود .

وی افزود: از امور مرتبط با سناریوی سوم وارد شدن در یک جنگ فرسایشی است که همه ما میدانیم طرف فلسطینی علیرغم تمام قربانیان و خسارتهایی که دیده برای ادامه این جنگ آماده‌تر است.

شاهین در ادامه گفت همچنین احتمال آرامش مقابل آرامش، و شلیک مقابل شلیک نیز وجود دارد اما تصمیم نهایی برای میدان یعنی مقاومت و میزان توانایی آن برای جنگ فرسایشی و ادامه آن باقی خواهد ماند.

«عبدالستار قاسم» دیگر تحلیلگر سیاسی فلسطینی در مورد تغییر گفت‌وگوها به گفتگوهایی طبق روش «صائب عریقات» عضو ارشد تشکیلات خودگردان هشدار داد و گفت: همه می‌دانند که دست‌اندازهای بسیاری در مذاکرات وجود دارد و مذاکره‌کنندگان باید ملت فلسطین را در جریان جزئیات بگذارند، من معتقدم که گروه مذاکره‌کننده در صورتی که می‌بیند رسیدن به توافقی که درخواست‌های ملت فلسطین را پاسخ نمی‌دهد قاهره را ترک کند و فضای مذاکرات را تغییر دهد.

عبدالستار در ادامه بر ضرورت همکاری دولت‌های دیگر در مذاکرات با هدف ایجاد توازن تاکید کرد و گفت: بهتر بود ایران و ترکیه نقش پررنگ در مذاکرات داشتند و نیز بهتر بود که رهبران مقاومت تماس‌های خود با رهبران جهان را بیشتر می‌کردند و هیئت‌های فلسطینی به کشورهای مختلف برای تشریح وضعیت فعلی و موضع فسلطین می‌فرستادند.

وی افزود که معتقد است مقاومت در جواب به لجاجت رژیم صهیونیستی در مذاکرات باید سقف گفتگوها را بالا ببرد و پایان اشغال و یا بازگشت آوارگان را مطرح کند زیرا اینها مسائلی هستند که باید برای جهانیان مطرح شود و اصل مشکل یعنی اشغالگری را به یاد همه اندازد.

هیئت فلسطین و اسرائیلی امروز یکشنبه باری دیگر وارد قاهره شدند تا مذاکرات آتش‌بس غزه از سر گرفته شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول