اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جزئیات ربوده شدن ناوچه تبرزین

به دنبال ربوده شدن یک ناوچه خریداری شده ایران از دولت فرانسه توسط گروهی از سلطنت طلبان ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک مصاحبه چگونگی ربوده شدن و اقدامات انجام شده را تشریح کرد .

جزئیات ربوده شدن ناوچه تبرزین

رخدادهای 26 مرداد 1360

چکیده

  • در پی رای اعتماد امروز مجلس شورای اسلامی به کابینه آیت الله باهنر دولت جدید رسما از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد .
  • آیت الله خامنه ای در دفاع از گزینه پیشنهادی آیت الله باهنر برای این وزارت خانه کشور اظهار داشتند: از فرد برجسته این کابینه شروع می کنیم ، چهره درخشنده همیشه در سنگر زجر کشیده و کتک خورده این انقلاب ، آیت الله مهدوی کنی که دیروز شدیدا به ایشان جفا شد ، آن هم از جانب دوستان.
  • سید محمد میر محمدی سرپرست سازمان جنگلها از دولتی شدن تولید و توزیع ذغال در کشور خبر داد.
  • در دومین عملیات ضربتی سپاه پاسداران در تهران 4 تیم ترور سازمان مجاهدین خلق و یک گروه از سلطنت طلبان دستگیر شدند.
  • ساعت 6 و 30 دقیقه عصر پریروز در سنندج ملاصالح خسروی امام جماعت مسجد آقا زمان و فرزندش محمد به ضرب گلوله یک تروریست به شهادت رسیدند.
  • به دنبال ربوده شدن یک ناوچه خریداری شده ایران از دولت فرانسه توسط گروهی از سلطنت طلبان ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک مصاحبه چگونگی ربوده شدن و اقدامات انجام شده را تشریح کرد .
  • در جریان پاکسازی روستاهای تازه آباد ، احمد آباد ، محمود آباد ، درود و ترخان آباد و دو روستا از بخش سروآباد مریوان از عناصر مسلح غیرقانونی که پریروز صورت گرفت 42 تن از ضد انقلابیون کشته و تعداد بسیار زیادی مجروح شدند.
  • احمد عزیزی معاون وزیر خارجه در امور اقتصادی گفت : سپرده های ایران از آمریکا به هلند منتقل می شود.

دفاع قاطعانه آیت الله خامنه ای از گزینه پیشنهادی وزارت کشور در برابر مخالفان

در پی رای اعتماد امروز مجلس شورای اسلامی به کابینه آیت الله باهنر دولت جدید رسما از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد .

در جلسه امروز مجلس پس از مخالفت خلخالی با آیت الله مهدوی کنی برای تصدی وزارت کشور آیت الله خامنه ای در دفاع از گزینه پیشنهادی آیت الله باهنر برای این وزارت خانه اظهار داشتند : از فرد برجسته این کابینه شروع می کنیم ، چهره درخشنده همیشه در سنگر زجر کشیده و کتک خورده این انقلاب ، آیت الله مهدوی کنی که دیروز شدیدا به ایشان جفا شد ، آن هم از جانب دوستان.

آیت الله خامنه ای افزودند : آقای کنی هرگز نگفته اند که من صلاحیت ندارم ، شما  وزارت کشور ، شهربانی و ژاندارمری امروز را با زمان شاه مقایسه کنید ، این ژاندارمری ، این همه خدمات کی به وجود آمد؟ شما چرا ضعف های شهربانی را می بینید ولی قوت شهربانی را نمی بینید ؟ من در کرمانشاه یک شهربانی فعال دیدم ، من در سنندج یک رئیس شهربانی بزرگوار دیدم و افرادی از این شهربانی را دیدم که چون یک پاسدار جانفشانی می کنند ، پس شما چرا آن چه انجام گرفته آن را نمی بینید ، امروز شما در سطح کشور استاندارانی متعهد و مومن و انقلابی را می بینید ، این ها را چه کسی منصوب کرده است؟ مهدوی کنی انجام داده است ، بله از روز اول ما خودمان وزارت کشور را به ایشان تحمیل کردیم البته ایشان بارها گفته اند بنده را از این مسئولیت بردارید کدام یک از وزرای کشور توانسته اند بهتر از ایشان وزارت کشور را اداره کنند پس اگر ایشان در کابینه باشند وزنه ای برای کابینه هستند.

پاسخ آیت الله خامنه ای به ادعای خلخالی در مورد پرورش

آیت الله خامنه ای در پاسخ به این استدلال خلخالی که پرورش به دلیل امضای نامه ای در تائید قانون اساسی رژیم سابق صلاحیت تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد گفتند : مطلب دیگر در مورد آقای پرورش است که فردی مومن ، خستگی ناپذیر و انسان ، انسان زاده ای که طعم تلخ دوره سخت اختناق را چشیده است و شما امروز در این مجلس به او اتهام می زنید ؟ در مورد آقای پرورش نیز باید گفت : مرحوم شهید بهشتی در آن موقع مصلحت دیدند که ایشان چنان روشی را اتخاذ کنند و این را خود من هم اطلاع دارم پس اگر بیائیم ایشان را متهم کنیم منصفانه نیست.

در پایان جلسه علنی رای گیری شد که به استثنای مهندس تاجگردون 21 نفر از وزرا با اکثریت قاطع تصویب شدند.(1)

به دنبال ربوده شدن یک ناوچه خریداری شده ایران از دولت فرانسه توسط گروهی از سلطنت طلبان، فرمانده نیروی دریایی در یک مصاحبه با تاکید بر این که این ناوچه را پس خواهیم گرفت گفت : کنار گذاشته شدن خط بنی صدر انقلاب اسلامی ایران را عمیق تر ساخته و ضد انقلاب و حامیانشان امیدشان را در ارگان های مملکت از دست داده اند.

ذغال توسط استانداری ها توزیع می شود

سید محمد میر محمدی سرپرست سازمان جنگلها از دولتی شدن تولید و توزیع ذغال در کشور خبر داد. وی اظهار داشت : بر اساس طرح جدید وزارت کشاورزی و عمران روستایی برای کوتاه کردن دست واسطه ها و توزیع  عادلانه ذغال تهیه و توزیع آن به انحصار دولت درآمد و از این پس دولت با استخدام پیمانکاران ذغال را تهیه و برای توزیع به استانداری ها تحویل می دهد که ذغال با قیمت عادلانه از طریق استانداری ها بین مصرف کنندگان توزیع خواهد شد .(2)

4 تیم ترور مجاهدین خلق و سلطنت طلبان در تهران دستگیر شدند

در دومین عملیات ضربتی سپاه پاسداران در تهران 4 تیم ترور سازمان مجاهدین خلق و یک گروه از سلطنت طلبان دستگیر شدند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران در دومین عملیات ضربتی موسوم به والعادیات که توسط سپاه پاسداران در سراسر تهران به اجرا درآمد 45 خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق ، سلطنت طلبان ، ساواکی ها وسایر گروه های ضد انقلاب در روز جمعه کشف شد که از این 45 خانه تیمی 4 تیم ترور سازمان مجاهدین خلق و یک گروه از سلطنت طلبان به همراه مقادیری سلاح سبک و سنگین و مهمات پس از چند ساعت تیراندازی دستگیر شدند و سلاح های به دست آمده ضبط گردید .

این مقام آگاه اضافه کرد : از چهار تیم ترور سازمان منافقین اسناد و مدارک مهمی به دست آمد که حاکی از ترورهای آینده شخصیت ها و افراد مسئول مملکتی و برادران پاسدار و بسیج و کمیته ها و افراد مومن به انقلاب و در خط امام است .

وی اضافه کرد : در پی کشف 45 خانه تیمی عده ای از اعضای عالی رتبه سازمان مجاهدین و سراکیپ های گروه بمب گذار ، پرتاب نارنجک ، کوکتل مولوتوف ، حمله به مراکز سپاه و کمیته ها و نهادهای انقلابی دستگیر شدند. این مقام اظهار داشت : در بین دستگیر شدگان یک گروه سلطنت طلب وابسته به گروهک بختیار نیز دستگیر شده اند که سر اکیپ و رهبری این گروهک یکی از دوستان بسیار صمیمی فرح همسر شاه سابق می باشد . (3)

امام جماعت مسجد آقا زمان سنندج و پسرش ترور شدند

پریشب از سوی چند تن از منافقین چند نارنجک سه راهی به محل کمیته امداد امام در کردکوی پرتاب شد . بر اثر انفجار این سه راهی ها شیشه های کمیته امداد شکست و مقداری از وسایل موجود در آن تخریب شد . مهاجمین به محض مواجهه با مقاوامت افراد بسیج متواری شدند.

ساعت 6 و 30 دقیقه عصر پریروز در سنندج ملاصالح خسروی امام جماعت مسجد آقا زمان و فرزندش محمد به ضرب گلوله یک تروریست به شهادت رسیدند. از گوشه و کنار کشور نیز اخباری مرتبط با ترور افراد که اکثرا مردم عادی یا اعضای سپاه پاسداران هستند مخابره می شود. (4)

احمد عزیزی معاون وزیر خارجه در امور اقتصادی گفت :کشورهایی که با ابرقدرت ها پیوند نداشته و قصد استثمار و تحمیل نظرات سیاسی و اقتصادی خود را ندارند در برقراری روابط به ویژه در امور اقتصادی با دولت جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار خواهند داشت .

فرمانده نیروی دریایی جزئیات ربوده شدن ناوچه تبرزین را تشریح کرد

به دنبال ربوده شدن یک ناوچه خریداری شده ایران از دولت فرانسه توسط گروهی از سلطنت طلبان ، ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی در یک مصاحبه چگونگی ربوده شدن و اقدامات انجام شده را تشریح کرد .

وی در این مصاحبه با تاکید بر این که این ناوچه را پس خواهیم گرفت و ربودن این ناوچه هیچ گونه نگرانی به دنبال نداشت گفت : کنار گذاشته شدن خط بنی صدر انقلاب اسلامی ایران را عمیق تر ساخته و ضد انقلاب و حامیانشان امیدشان را در ارگان های مملکت از دست داده اند بنابراین آخرین تلاش های خودشان را و توان خودشان را به میدان می آورند تا با این طریق به انقلاب ایران لطمه ای که مورد نظرشان هست برسانند که البته این ها تلاشی است مذبوحانه و تا روزی که ملت ما در صحنه هست آن ها راه به جایی نخواهند برد.

افضلی ضمن تشریح چگونگی این کشتی ربایی گفت : برابر اطلاعاتی که در دست هست ناوچه تبرزین یا در یکی از بنادر مراکش در وسط کشتی های جنگی خود مراکش پنهان شده که آن هم گفته شده به بندر آمده سوخت گیری کرده و در آب های بین المللی لنگر انداخته است ولی قدر مسلم این که از حوزه استحفاظی دولت مراکش خارج نیست و الان وجود دارد .

فرمانده نیروی دریایی گفت : وزارت امورخارجه ایران اقدامات گسترده ای را برای بازپس گرفتن این ناوچه ربوده شدن آغاز کرده و هیئت ویژه ای را هم به کشور اسپانیا اعزام داشته است و با توجه به این که محل وقوع بیش از ده هزار کیلومتر از مرزهای ما فاصله دارد امیدواریم که از نظر سیاسی بتوانیم مسئله را حل کنیم و این ناوچه را پس بگیریم . (5)

روستای قلقله در محور بیجار دهگلان پاکسازی شد

به گزارش رسیده از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دهکلان روستای قلقله واقع در محور بیجار دهگلان توسط رزمندگان انقلاب از لوث وجود اشرار مسلح پاکسازی شد .  در این عملیات که با فرار ضد انقلاب و بدون درگیری انجام شد یک قبضه کلت کمری متعلق به عناصر مسلح کشف و ضبط گردید . (6)

خبر دیگر این که در جریان پاکسازی روستاهای تازه آباد ، احمد آباد ، محمود آباد ، درود و ترخان آباد و دو روستا از بخش سروآباد مریوان از عناصر مسلح غیرقانونی که پریروز صورت گرفت 42 تن از ضد انقلابیون کشته و تعداد بسیار زیادی مجروح شدند. بر اساس این گزارش اعضای سپاه پاسداران و پیشمرگان مسلمان کرد که در این عملیات شرکت داشتند همگی سالم به پایگاه های خود بازگشتند.(7)

در جلسه امروز مجلس پس از مخالفت خلخالی با آیت الله مهدوی کنی برای تصدی وزارت کشور آیت الله خامنه ای در دفاع از گزینه پیشنهادی آیت الله باهنر برای این وزارت خانه اظهار داشتند : از فرد برجسته این کابینه شروع می کنیم ، چهره درخشنده همیشه در سنگر زجر کشیده و کتک خورده این انقلاب ، آیت الله مهدوی کنی که دیروز شدیدا به ایشان جفا شد ، آن هم از جانب دوستان.

سپرده های ایران از آمریکا به هلند منتقل می شود

احمد عزیزی معاون وزیر خارجه در امور اقتصادی گفت : سپرده های ایران از آمریکا به هلند منتقل می شود. وی گفت : کشورهایی که با ابرقدرت ها پیوند نداشته و قصد استثمار و تحمیل نظرات سیاسی و اقتصادی خود را ندارند در برقراری روابط به ویژه در امور اقتصادی با دولت جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار خواهند داشت .

وی در مورد اجرای بیانیه الجزایر نیز گفت : اجرای این بیانیه را وزارت خانه ها و سازمان های دولتی به عهده دارند دفتر هماهنگی صرفا نقش هماهنگ کننده بین این وزارت خانه ها و سازمان ها را دارد ، آمریکا نیز تعهدات خود را بلافاصله بعد از امضای بیانیه الجزایر انجام داد و آخرین تعهدی که به عهده داشت لغو احکام توقیف از اموال و دارایی های ایران در آمریکا و کشورهای دیگر بود .

وی ادامه داد : بر اساس این بیانیه دولت آمریکا موظف بود در مدت شش ماه پس از امضای بیانیه نسبت به انتقال این دارایی ها به ایران اقدام کند البته مقادیری از اموال و دارایی های ایران در آمریکا به دلیل احکامی که از سوی دادگاه های آمریکا صادر شده بود مسدود و غیرقابل انتقال به ایران و منتظر اعلام رای نهایی دادگاه بود ولی با توجه به امضای بیانیه و تدبیری که از نظر شروع یک حکمیت بین المللی اندیشیده شد به دنبال این بیانیه قوه مجریه آمریکا از قوه قضائیه خواست که این احکام توقیفی را لغو کند و این دارایی ها را به ایران برگرداند.

عزیزی همچنین اظهار داشت : در این رابطه قسمتی از سپرده های ایران در بانک های مختلف آمریکا که در بانک فدرال رزرو جمع شده بود به ایران منتقل شده است البته هنوز کلیه سپرده های ایران که در بانک فدرال رزرو آمریکا است به ایران منتقل نگردیده و دلیل عمده آن هم لزوم گشایش حساب از طرف دولت ایران در یک کشور خارجی بود تا این پول ها به آن حساب واریز شود . گشایش این حساب می بایست با توافق ایران – الجزایر و آمریکا صورت گیرد.

عزیزی گفت : افتتاح این حساب در هلند بیش از مدت پیش بینی شده طول کشید ولی به هر حال ظرف چند روز آینده انتقال این پول ها به این حساب قطعی می شود. (8)

پی نوشت:

1- مشروح مذاکرات مجلس ، 26 مرداد 1360 و اطلاعات ، 27 مرداد 1360 ، صفحه 3 و 9

2-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 1

4-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 1 و 19

6-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 19

7-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 19

8-  اطلاعات ، 26 مرداد 1360 ، صفحه 20

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول