اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ایندیپندنت: اسرائیل جنگی ناعادلانه در غزه به راه انداخته است

«پائول ولی» ستون‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» در یادداشتی که این هفته منتشر شد، با اشاره به نابرابری‌های موجود در نبرد غزه، نوشت: اسرائیل جنگی ناعادلانه را علیه فلسطینی‌ها به راه انداخته است.

ایندیپندنت: اسرائیل جنگی ناعادلانه در غزه به راه انداخته است

به گزارش خبرگزاری فارس، «پائول ولی» در یادداشتی که روز یکشنبه در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، به بررسی روند نبرد در نوار غزه پرداخته و نوشته است که اسرائیل جنگی نابرابر و ناعادلانه را در غزه به راه انداخته است.

در ابتدای این گزارش با اشاره به شکست اولین دور از آتش‌بس 72 ساعته‌ای که هفته گذشته در نوار غزه برقرار شد، در مورد دلیل شکست این آتش‌بس و اصرار گروه‌های مقاومت برای از سرگیری نبرد، آمده است: «دیدگاه اسراییل کوتاه مدت است: «پایان یافتن خشونت». آن‌ها می‌خواهند حماس که کنترل غزه را در دست دارد، دیگر نتواند راکت شلیک کند یا از راه تونل‌ها وارد اسراییل شود و دست به خشونت بزند.»

این گزارش می‌افزاید: «چشم‌انداز حماس ولی بلندمدت است. برای حماس پایان یافتن خشونت هدف نیست، بلکه می‌خواهند محاصره هشت ساله غزه که از ورود گستره وسیعی از کالاها به غزه جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب غزه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده، تمام شود. اسراییل می‌گوید محاصره غزه تا خلع سلاح حماس ادامه می‌یابد.»

آقای ولی در مورد دلایل ناعادلانه بودن نبرد در نوار غزه، می‌نویسد: «شش شرط اساسی برای جنگ عادلانه وجود دارد. دلایل بروز جنگ می‌بایست عادلانه باشد. باید با حسن نیست عمل شده و ضمنا اختیارات قانونی وجود داشته باشد. اما بزرگترین مشکل اسراییل آنجاست که ابزارها بایستی در تناسب با اهداف بکار گرفته شوند. و از همین جاست که اسراییل در چشم جهانیان متهم شمرده می‌شود؛ آمار تلفات غیرنظامیان در غزه و همچنین آمار آوارگان جنگی که یک چهارم شهروندان غزه را شامل میشود موید آنست. 206.000 نفر در پناهگاه‌های سازمان ملل سکنی گزیده‌اند، حدود 2000 فلسطینی کشته شده‌اند و آمار کودکان کشته شده در غزه به 420 نفر رسیده است.»

این گزارش می‌افزاید: «دو شرط اساسی دیگر هم برای جنگ عادلانه وجود دارد. می‌بایست چشم‌انداز منطقی از پیروزی نظامی موجود باشد و تمام راه‌حل‌های دیگر مسئله را می‌بایست پیش از شروع جنگ آزموده باشید. در هر دوی این موارد عملکرد اسراییل سوال برانگیز است.»

نویسنده این مطلب با بیان اینکه نامگذاری «چمن‌زنی» بر عملیات در غزه از سوی استرتژیست‌های اسرائیلی، به دلیل مقایسه کشتار انسان‌ها با چیدن چمن، امری ناراحت‌کننده است، نوشته است که مسئله دقت حملات اسرائیل را نیز زیر سوال می‌برد.

وی همچنین با اشاره به روند شکل‌گیری دولت وحدت ملی فلسطینی‌ها، در مورد بهانه‌گیری تل‌آویو پس از تشکیل این دولت، نوشته است: «پیش از این اسراییل مدعی بود فلسطینیان آنقدر شاخه شاخه هستند که با هیچ جناحی نمی‌توان بر سر توافق صلح مذاکره کرد. حالا محمود عباس کنترل اوضاع را دراختیار داشت و واشنگتن و بروکسل هم از او پشتیبانی می‌کردند. همه چیز آماده بود برای اینکه کنترل غزه به دست محمود عباس بی‌افتد، حماس خلع سلاح شود، مرزهای غزه از سمت مصر و اسراییل زیر نظر ناظران اتحادیه اروپا بازگشایی شود و میلیونها دلار برای بازسازی بعنوان پیش درآمد دولت پایدار فلسطین به غزه سرازیر شود.»

این گزارش می‌افزاید: «اما بجای استقبال ازین نشانه‌های میانه‌روی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به تاکتیک قدیمی‌اش برگشت: «تفرقه بنداز و حکومت کن». در ماه ژوئن سه نوجوان اسراییلی در کرانه باختری ناپدید شدند. نتانیاهو باوجود اینکه از طریق دستگاه‌های امنیتی از مرگ این سه نوجوان آگاه شده بود دستور آغاز «عملیات نجات گروگانها» را صادر کرد، عملیاتی که به حمله به حماس منتهی شد.»

ولی در پایان نوشته است: «چشمان جهانیان به سمت عراق برگشته است، جایی که مسیحیان و ایزدیان از بنیادگراها فرار می‌کنند. دور از چشم عموم، کوتاه کردن چمن‌های غزه ادامه دارد اما این تاکتیک یک جنگ عادلانه نیست و صلح را به ارمغان نخواهد آورد.»

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول