اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ضرورت توجه به سبک زندگی/۸

قانون‌گریزی نتیحه منفعت‌طلبی شخصی و سودجویی فردی است

قانون گریزی یکی از آسیب‌های اجتماعی است، اینکه افرادی به خود اجازه می‌دهند با نادیده‌ گرفتن موازین دینی و اخلاقی به موازین ملی و اجتماعی پشت پا بزنند، معلول روحیه منفعت‌طلبی شخصی و سودجویی فردی است.

قانون‌گریزی نتیحه منفعت‌طلبی شخصی و سودجویی فردی است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، به دلائل فرهنگی، روانی و اجتماعی بسیاری از مردم ما نه تنها قانون پذیر و قاعده پذیر نیستند، بلکه استفاده از هر وسیله و ابزاری برای دستیابی به اهداف شخصی خود را یک هنر می‌دانند. با استناد به کتاب «سبک زندگی اسلامی ایرانی» به قلم حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی این موضوع را بررسی می‌کنیم: 

آنچه برای بسیاری از ما اهمیت درجه اول دارد، دستیابی به مصلحت‌ها و منفعت‌های شخصی و احیاناً قومی و قبیله‌ای است.

در جایی که این اهداف در سایه عمل به قانون محقق شود، از قانون به عنوان یک وسیله در جهت نیل به اهداف شخصی استفاده می‌کنم و در جایی که موانع قانونی در راه دستیابی به اغراض باشد، دور زدن قانون و نقض آن را هنرمندی و هوشمندی می‌دانیم.

به عنوان مثال اگر کسی بتواند بدون آنکه جریمه شود و به دور از چشم پلیس، قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کند، خودش را به عنوان فردی تیزهوش و زیرک می‌شناسد و اطرافیان نیز معمولاً همین نگاه را به او دارند! اگر کسی بتواند با دور زدن قانون، کارهای خود را با سرعت پیش ببرد به عنوان فردی زرنگ و کارآمد و کاردان تلقی می‌شود و دیگران هم سعی می‌کنند از تجربیات او استفاده کنند! کمتر کسی است که به او اعتراض کند و این کار را تنقیص و تقبیح کند!

رواج رشوه‌گیری و رشوه‌دهی در بخش‌هایی از جامعه ما از نشانه‌های همین روحیه و فرهنگ بیمار است. مسئله قاچاق کالا و ارز و حتی قاچاق گازوئیل و بنزین و مایحتاج اولیه مردم در کشور ما همگی ریشه در همین مقوله دارند.

اینکه افرادی به خود اجازه می‌دهند با نادیده گرفتن همه موازین دینی و اخلاقی و با پشت پا زدن به منافع ملی و اجتماعی کالاهای مرغوب کشور و ملت خود را به صورت قاچاق به بیرون از کشور ارسال کنند یا کالاهای نامرغوب و بی کیفیت خارجی را به صورت قاچاق وارد کشور کنند،‌معلول همین روحیه منفعت طلبی شخصی و سودجویی‌های فردی است.

هرچند در مواردی قوانین ما در مبارزه با قاچاق یا قوانین مربوط به واردات کالا کارآمدی و کارایی لازم را ندارند؛ امام رواج این پدیده غیر اخلاقی و ضد فرهنگی را نباید صرفاً ضعف قوانین و مقررات مربوط دانست، نقش این بیماری فرهنگی در رواج چنین پدیده‌ای بسیار پررنگ تر است.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول