اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مخالفت سلواکر با نخست‌وزیری رهبر شورشیان

تشکیل دولت وحدت ملی در سودان جنوبی ناکام ماند

دولت سودان جنوبی و شورشیان در تشکیل دولت وحدت ملی که وعده آن را تا دهم آگوست داده بودند ناکام ماندند و در همین حال رئیس جمهور سودان جنوبی گفت که با نخست وزیر شدن ریک ماچار، رهبر شورشیان مخالف است.

تشکیل دولت وحدت ملی در سودان جنوبی ناکام ماند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه اماراتی الخلیج، طرفین درگیری در سودان جنوبی با پایان مهلت شصت روزه برای تشکیل دولت وحدت ملی که بر اساس توافقنامه آتش بس تعیین شده بود در تشکیل دولت ناکام ماندند.

ناکامی در تشکیل دولت انتقالی سودان جنوبی ضربه ای به تلاش ها برای صلح است به رغم اینکه سازمان ملل دو طرف را به اعمال تحریم‌ها تهدید کرده و اوضاع انسانی هم در این کشور رو به وخامت است.

در همین حال ریک ماچار، فرمانده شورشیان سودان جنوبی و معاون سابق سلواکر، رئیس جمهور این کشور دیروز یکشنبه با عمر البشیر، رئیس جمهور سودان جنوبی راه های تحقق صلح در این کشور را بررسی کردند.

هیئت های مذاکره کننده دولت و شورشیان سودان جنوبی در نهم ماه مه گذشته توافقنامه‌ای را تحت فشار جامعه بین المللی امضا کردند که بر اساس آن قدرت طی شصت روز یعنی تا دهم آگوست بین دو طرف تقسیم شود.

مذاکرات بین دولت و شورشیان سودان جنوبی دوشنبه گذشته در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی از سر گرفته شد اما دو طرف پس از آن هیچ دیداری برگزار نکردند.

«طارق ریبل»، رئیس سازمان غیر دولتی آکسفام در سودان جنوبی دیروز یکشنبه در بیانیه ای گفت: امروز مردم سودان جنوبی منتظر حل و فصلی سیاسی بودند که به تشکیل دولت انتقالی برای خروج کشور از مناقشه های مسلحانه منجر شود اما رهبران دو طرف نتوانستند اختلافات خود را کنار گذاشته و درگیری ها در همه کشور ادامه دارد و خطر قحطی زدگی هم کشور را تهدید می کند.

از سوی دیگر قرار است هیئتی از شورای امنیت در هفته جاری به سودان جنوبی برود تا با سلواکر و ماچار دیدار کند.

در همین حال وزارت خارجه اتیوپی تاکید کرد که گفت وگوها با هدف دستیابی به آتش بس و تشکیل دولت وحدت ملی موقت ادامه خواهد داشت.

شورشیان سودان جنوبی همچنین اعلام کردند که جنگنده های اوگاندا در راستای حمایت از دولت جوبا، شماری از مناطق استان اعالی النیل در سودان جنوبی را بمباران کردند.

جیمز قای از رهبران شورشیان گفت:درگیری های شدیدی بین مخالفان و نیروهای دولتی نزدیک مناطق نفت خیز اعالی النیل جریان داشت که با کشته شدن 12 پناهنده سودانی همراه بود.

در همین حال سلوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی پیشنهاد تعیین ریک ماچار برای هدایت نخست وزیری دوره انتقالی در این کشور را رد کرد.

سلوا کر در جمعی مردمی که یکشنبه شب در پی بازگشت از سفرش به آمریکا در جوبا پایتخت سودان جنوبی برگزار شد گفت:ریک ماچار که قصد داشت قدرت را از طریق کودتایی نافرجام به دست بگیرد اکنون می خواهد نخست وزیر بشود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد انتصاب ماچار برای تصدی نخست وزیری سودان جنوبی که شورشیان در دور قبلی مذاکرات آدیس آبابا مطرح کردند مشکلی بزرگ برای قانون اساسی این کشور ایجاد می کند.

سلوا کر گفت: حمله صبح روزیکشنبه شورشیان به شهر الناصر در استان اعالی النیل در جنوب شرقی سودان کاملا نشان می دهد که ماچار نمی خواهد کشور به صلح و ثبات دست یابد.

 رئیس جمهور سودان جنوبی از شهروندان این کشور که از بیم درگیری های به اردوگاه های سازمان ملل پناه برده اند خواست که به محل سکونت خود بازگردند و جان آنها از هیچ طرفی در خطر نخواهد بود.

سودان جنوبی از نیمه های دسامبر سال گذشته میلادی شاهد درگیری های خونبار بین نیروهای دولتی و افراد مسلح وابسته به ریک ماچار است.

از بیست و سوم ژانویه گذشته ایگاد (تشکیلات بین دولتی توسعه در شرق آفریقا) به ریاست «سیوم مسفن»، وزیر خارجه سابق اتیوپی و سفیر کنونی این کشور در چین مذاکرات بین دولت سودان جنوبی و مخالفان را در آدیس آبابا، اداره می کند.

ریک ماچار هم پس از دیدار دیروز خود با عمر البشیر پشت درهای بسته تاکید کرد که رئیس جمهور سودان می تواند نقشی بزرگ و مستقیم برای حل بحران سودان جنوبی ایفا کند.

دولت سودان سفر ماچار به خارطوم را در چارچوب تلاش های ایگاد برای پایان دادن به نزاع در سودان جنوبی توصیف کرد و گفت که سودان هیچ نفعی از ادامه جنگ در سودان جنوبی نمی برد.

ریک ماچار در سال 1997 میلادی با دولت سودان توافقنامه صلحی را امضا کرد که به سال ها جنگ داخلی در این کشور پایان داد و پس از جدایی سودان جنوبی از سودان ماچار معاون رئیس جمهور سودان جنوبی شد اما پس از آن با تمرد از دولت با کمک نظامیان وفادار به خود شماری از شهرها و پادگان های سودان جنوبی را تحت تصرف گرفته است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول