اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس مناسب‌سازی بهزیستی خراسان جنوبی:

65 درصد معابر خراسان جنوبی نیازمند مناسب‌سازی است

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بر اساس پروژه ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی استان 451 نقطه و مکان مورد ارزیابی قرار گرفت که 387 مورد آن واحدهای اجرایی و زیر مجموعه بوده است.

65 درصد معابر خراسان جنوبی نیازمند مناسب‌سازی است

حسین شجاع امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با اجرای پروژه ملی ارزیابی وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته 65 درصد معابر خراسان جنوبی نیازمند مناسب‌سازی است که در این ارتباط این طرح با همکاری و مشارکت معاونت هماهنگی امورعمرانی استانداری، اداره کل بهزیستی استان و دفتر امور شهری و شوراهای استانداری انجام شده است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای وظیفه نظارتی سازمان بهزیستی منطبق با ماده 10 اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی ماده دو قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، پروژه ملی ارزیابی عملکرد مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور اجرا شده است.

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح به منظور ارزیابی و تحلیل دقیق و واقعی از میزان دسترسی افراد جامعه از جمله معلولان، جانبازان و سالمندان به ادارات، اماکن عمومی، فضاها و خدمات شهری در بهمن و اسفند‌ماه سال گذشته با همکاری دستگاه‌های اجرایی استانی انجام یافت.

شجاع در ارتباط با دستگاه‌های مشمول ارزیابی در این طرح ادامه داد: در فاز نخست اجرای پروژه ارزیابی که در مرکز استان اجرا شد ساختمان‌های ستاد استانی و شهرستانی 20 دستگاه اجرایی واقع در شهرستان بیرجند مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی یادآور شد: در این پروژه دستگاه‌هایی از جمله، شهرداری، شورای شهر، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل صنعت معدن و تجارت، اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اداره کل فنی و حرفه‌ای، اداره کل بنیاد مسکن، اداره کل بهزیستی، اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه بیرجند، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، شرکت مخابرات استان، سازمان نظام مهندسی استان، اداره کل ورزش و جوانان، بانک‌ها ( اعم از دولتی وخصوصی)، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل صدا و سیما، تشکل‌های غیر دولتی معلولان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری خراسان جنوبی  و فرمانداری بیرجند مورد ارزیابی قرار گرفته است.

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی آموزش شیوه اجرای پروژه، تشکیل کمیته اجرایی، تشکیل تیم کنترل پروژه، تکمیل پرسشنامه توسط دستگاه‌ها، تهیه گزارش آماری و تحلیلی از وضعیت دستگاه‌های سراسر کشور و از این قبیل را از جمله فلوچارت اجرای پروژه ارزیابی مناسب‌سازی عنوان کرد.

شجاع با بیان این‌که در این ارتباط تعداد 451 پرسش‌نامه توسط ادارات و دستگاه‌های اجرایی تکمیل شده است، یادآور شد: از این تعداد 64 مورد آن ساختمان‌های ستادی و 387 مورد آن واحدهای اجرایی و زیر مجموعه بوده است.

وی گفت: از نظر تعداد نقاط و اماکن مورد بررسی به ترتیب واحدهای اجرایی دستگاه‌های اداره کل آموزش و پرورش(مدارس)، شهرداری، دانشگاه‌ها و فنی و حرفه‌ای بیشترین مورد را به خود اختصاص دادند.

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: سطوح شیب‌دار(رامپ)، سرویس بهداشتی، پارکینگ، آسانسور، سالن اجتماعات، ورودی و راهروها، توجه به رعایت مناسب‌سازی در اعطای مجوز، حضور در جلسات مناسب‌سازی و خدمات الکترونیک و غیر حضوری از جمله مواردی بود که در دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

شجاع ادامه داد: همچنین مکان‌های ویژه توقف خودرو، پارکینگ‌های عمومی، تغییر سطح راهنماهای اخطاری، خطی و قابل پیگیری روش‌های مختلف هدایت افراد کم بینا و نابینا، شیب معابر پیاده و غیره را از جمله موارد مورد ارزیابی معابر و فضاهای شهری قرار گرفته است. وضعیت مناسب‌سازی فیزیکی ساختمان‌های ستادی دستگاه‌های اجرایی استان مطلوب ارزیابی شده است.

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: درصد مناسب‌سازی واحدهای شهرستانی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در رتبه پایین‌تری ارزیابی می‌شود و در بسیاری از موارد ضوابط و استانداردهای مناسب‌سازی رعایت نشده است.

شجاع گفت: بانک‌ها در ارائه خدمات غیر حضوری و الکترونیک به شهروندان و معلولان پیشتاز است در حالیکه در ارتباط با ارتفاع خودپردازها استانداردی رعایت نشده است.با توجه به اقدامات بسیار خوب شهرداری در رفع موانع فیزیکی و معماری در شهر، هنوز بسیاری از معابر و فضاهای شهری  برای معلولان و ... قابل دسترس نیست.

کارشناس مسئول مناسب‌سازی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در ارتباط با  دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های آزاد اسلامی از نظر رفت و آمد معلولان در تعدادی از ساختمان‌های اصلی مناسب‌سازی شده است اما دانشگاه دولتی و پیام نور به دلیل قدیمی بودن ساختمان شرایط مطلوبی ندارند.

شجاع خاطرنشان کرد: در مدارس استثنائی علایم آگاه‌سازی خوبی برای معلولان بینایی و جسمی حرکتی در نظر گرفته شده بود. همچنین در ساختمان‌های مرتبط با بنیاد شهید و امور ایثارگران تقریباً تمامی آیتم‌های مناسب‌سازی رعایت شده بود.

انتهای پیام/69017/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول