اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ الاخبار گزارش می‌دهد

«احسان اوغلو»؛ اسلامگرای مورد علاقه آمریکا و بی‌طرف مقابل «اسرائیل»

«اکمل‌الدین احسان اوغلو» با توصیف خود به عنوان اسلامگرای معتدل، معتقد به جدایی دین از سیاست، احترام به حجاب و بی حجابی و تالیفات بسیار در زمینه روابط غرب با جهان اسلامی توانسته جمع بسیاری از جمله غرب را به خود جذب کند.

«احسان اوغلو»؛ اسلامگرای مورد علاقه آمریکا و بی‌طرف مقابل «اسرائیل»

به گزارش خبرگزاری فارس، توافق دو حزب «خلق جمهوری» و «حرکت ملی» بر سر معرفی «اکمل‌الدین احسان اوغلو» به عنوان نامزد ریاست جمهوری ترکیه، معضل اپوزسیون سکولار در این کشور را باری دیگر نمایان کرد. پس از توافق دو حزب نامبرده شده به عنوان بزرگتری احزاب مخالف ترکیه با احزاب اسلامگرای دیگر مانند حزب «فتح الله گولن» در ماه مارس گذشته میتوان گفت که آنها تصمیم گرفته‌اند در روز انتخابات (امروز یکشنبه) با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر فعلی با هویت خودش مبارزه کنند نه با هویت حزب خودشان.

به نظر میرسد حزب «آتاتورک» که خود را بانی جمهوری ترکیه میداند جرأت نکرده نامزدی را برای ریاست جمهوری که معتقد به اصول این حزب باشد معرفی کند و این بدین معناست که حتی اگر احسان اوغلو برنده شود حزب معارض باخته است. احسان اوغلوی 70 ساله تنها رقیب جدی اردوغان است و سمت دبیرکل سازمان همکاریهای اسلامی در سالهای 2005 و 2014 را داشته است.

وی خودش را اسلامگرای میانه رو توصیف میکند و آتاتورک را قهرمانی ملی میداند. به جدایی دین از سیاست معتقد است و به حجاب و بی‌حجابی به اندازه هم احترام میگذارد. این تفکرات غیر یکطرفه کافی است که رضایت بیشتر از یک جبهه را داشته باشد اما بدون شک او نمونه‌ای مورد تایید غرب است، احسان اوغلو تالیفات بسیاری پیرامون گفتگوی تمدنها و روابط غرب با جهان اسلام دارد.

افکار عمومی ترکیه وی را پس از کودتای 1980 میشناسند جائیکه که احسان اوغلو مرکز «تحقیقات تاریخ، فنون و فرهنگ اسلامی» را تاسیس کرد و برخی این اقدام را اولین تلاش برای تطبیق نظریه «اسلام معتدل» میدانند. بر اساس گزارش پایگاه رسمی مرکز یاد شده هدف این مرکز این بود که به جهان فرهنگ و تمدن اسلامی را بشناساند و تفاهم متبادل میان مسلمانان و دیگران را بهسازی کند. برخی نیز این مرکز را متهم به روابط قوی با ریاض میکنند که به دنبال نشر اسلام آمریکایی یعنی اسلام همپیمان آمریکا و منافعش در جهان میکنند.

احسان اوغلو به دلیل مواضع سیاسی والدینش که به اخراج آنها از ترکیه توسط آتاتورک انجامید، متولد مصر و فارغ‌التحصیل دانشگاههای «الازهر» و «عین‌الشمس» است و سپس تحصیلاتش را در آمریکا ادامه داده و به درجه پرفسوری رسیده است. وی موسس «تاریخ علوم» در دانشگاه استانبول و عضو چندین سازمان دانشگاهی و جمعیت بین‌المللی است. احسان اوغلو به بیطرفی میان فلسطین و «اسرائیل» معتقد است و میگوید که طرفداری از هر طرف مانع رسیدن به آشتی است.

وی با لغو عضویت سوریه (در ماه اوت سال گذشته) در سازمان همکاریهای اسلامی همراه شد با اینکه میدانست دمشق از پشتیبانان او برای رسیدن به دبیرکلی این سازمان بوده است. او معتقد است که این سازمان با پشتیبانیهای عربستان در عصر طلایی خود به سر میبرد و پس اینکه چندین بار عربستان را مورد تمجید قرار داد، در سال 2008 عربستان سعودی باری دیگر با تمدید دبیرکلی وی موافقت کرد.

احسان اوغلو همواره سعی میکرد روابط خوبی با اردوغان داشته باشد اما برکناری «محمد مرسی» رئیس‌جمهور سابق مصر باعث جدایی آنها شد زیرا اردوغان مشاهده کرد که همپیمان سابق وی حامی انقلاب «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور فعلی مصر شده است.

وی اعلام کرده در صورتی که رئیس‌جمهور ترکیه شود «سفری مقدس برای بازگرداندن آرامش به ترکیه» را آغاز خواهد کرد و در سخنرانی انتخاباتی خود از پشتبانی مالی ترکیه از گروههای تروریستی انتقاد کرد و همچنین در مورد طرحهای تقسیم این کشور هشدار داد.

منبع: روزنامه الاخبار

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول