اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

جدیدترین تحولات در قاره سیاه

نشست مذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا/سودان قصد خارج کردن اتباعش از لیبی را ندارد

مذاکرات صلح دولت سودان جنوبی و شورشیان این کشور فردا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار می شود و در همین حال دولت سودان اعلام کرد که اوضاع امنیتی لیبی به حد ضرورت تخلیه اتباع نرسیده است.

نشست مذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا/سودان قصد خارج کردن اتباعش از لیبی را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار تازه‌ترین تحولات آفریقا در زیر آمده است:

مذاکرات صلح سودان جنوبی در آدیس آبابا فردا برگزار می‌شود

پنجمین دور مذاکرات صلح دولت و شورشیان سودان جنوبی با نظارت تشکیلات بین دولت توسعه در شرق آفریقا موسوم به ایگاد فردا در آدیس آبابا آغاز می شود.

ایگاد در بیانیه ای گفت:هیئت هایی از دولت جمهوری سودان جنوبی و نمایندگانی از شخصیت های معارض جنبش خلق برای آزادی سودان و نمایندگانی از بازداشتی های سابق از جمله رهبران جنبش خلق و هیئت هایی از احزاب سیاسی و همچنین نمایندگانی از نهادهای جامعه مدنی و هیئت های دینب در این گفت وگوها شرکت خواهند کرد.

قرار است این گفت وگوها راه های پایان دادن به جنگ در سودان جنوبی و امضای یادداشت اقدامات لازم برای آتش بس دائمی و جزئیات تشکیل دولت وحدت ملی انتقالی را بررسی کند.

دور چهارم مذاکرات صلح، اواخر ماه ژوئن آغاز شد که به علت عدم حضور نیروهای شورشی در آن به حالت تعلیق درآمد. پس از تعلیق مذاکرات صلح، زندانیان سیاسی سابق اعتراض نموده و احزاب رقیب را به عدم جدیت جهت خاتمه بحران مسلحانه داخلی و استقرار صلح و ثبات در کشور، متهم کردند.

«بنیامین برنابال مریام» وزیر امور خارجه سودان جنوبی هم به تازگی گفته که هیئت شورشیان در دور چهارم مذاکرات با اعتراض به چگونگی انتخاب نمایندگان جوامع مدنی و احزاب سیاسی، خواهان مشاوره با سازمان ایگاد بوده و محل مذاکرات را ترک کردند.

وی افزود: یکی از خواسته های شورشیان برای شرکت در دور دوم مذاکرات صلح، آزادی زندانیان سیاسی سابق بود اما وقتی آنها آزاد شده و حاضر نشدند به شورشیان ملحق شوند، رهبران شورشی احساس خیانت کرده و در حال حاضر، با حضور آنها در مذاکرات مخالفت می کنند.

به رغم امضای توافقنامه آتش بس بین شورشیان و نیروهای دولتی سودان جنوبی در ماه مه گذشته همچنان درگیری های پراکنده در این کشور جریان دارد.

در جریان جنگ داخلی در سودان جنوبی که از دسامبر گذشته با اقدام سلواکر، رئیس جمهور این کشور در متهم کردن ریک ماچار، معاون سابق خود به کودتا درگرفت هزاران تن کشته و ده ها هزار تن هم آواره شدند.

در پی شیوع ویروس مرگ بار ابولا، استقرار صلح‌بانان سیرالئونی به سومالی متوقف شد

نیروی اتحادیه افریقا در سومالی (آمیسوم) اعلام کرد در پی شیوع بیماری مرگبار ابولا در سیرالئون در اقدامی پیشگیرانه استقرار صلح‌بانان سیرالئونی در سومالی به حال تعلیق درآورده است.

در بیانیه آمیسوم آمده است :اعزام گردانی از ارتش جمهوری سیرالئون به سومالی که قرار بود ماه جولای انجام شود در حال حاضر متوقف شده است.

سودان:اوضاع امنیتی سودان به حد ضرورت تخلیه اتباع نرسیده است

حاج ماجد سوار دبیر کل سرویس اداره امور کارگران سودانی مقیم خارج تاکید کرد که دولت و ملت سودان امنیت و ثبات لیبی را می خواهند.

وی افزود: ما اوضاع لیبی را به دقت دنبال می کنیم و اگر شرایط اقتضا کند اتباع خود را از این کشور تخلیه می کنیم.

ماجد سوار تاکید کرد: تصمیم خروج اتباع و دیپلمات ها از لیبی تصمیمی سیاسی است که رئیس جمهور یا کابینه آن را بر اساس گزارش وزارت خارجه درباره میزان خطر آن برای سودانی ها اتخاذ می کنند.

وی اظهار داشت: درگیری ها در مناطق مشخصی از لیبی جریان دارد و ما به همه اتباع سودانی توصیه کرده ایم که جز در موارد ضروری از محل اقامت خود خارج نشوند و احتیاط کامل پیشه کنند.

حدود دویست هزار سودانی در لیبی اقامت دارند که برخی از آنها از چند دهه قبل به این کشور مهاجرت کرده اند و بخشی از بافت اجتماعی آن هستند.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول