اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات لیبی/

وزیر خارجه لیبی خواستار ایجاد نیرویی بین‌المللی در کشورش شد

وزیر خارجه لیبی خواستار ایجاد نیرویی بین المللی در لیبی برای کمک به برقراری ثبات، تشکیل نهادها و حفاظت از تاسیسات حیاتی در این کشور بدون مداخله نظامی شد.

وزیر خارجه لیبی خواستار ایجاد نیرویی بین‌المللی در کشورش شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری کویت (کونا)، «محمد عبدالعزیز»، وزیر خارجه کویت طی نطقی در برابر اعضای شورای امنیت خواستار ایجاد نیرویی بین المللی برای کمک به تحقق ثبات و ساختن نهادهای لیبی با مشارکت در حفاظت از تاسیسات و میادین نفتی در لیبی تاسیس کند. 

عبدالعزیز تاکید کرد: آنچه که خواسته می‌شود دخالت نظامی نیست بلکه کمک به لیبی در ساختن نهادهایش است.

وزیر خارجه لیبی با ارائه گزارشی از اوضاع امنیتی کشورش و افزایش درگیری‌های داخلی بین گروه های مسلح گفت: این گونه عوامل، لیبی را به کشوری شکست خورده مبدل می‌کند و این امر مشارکت  قوی تر و فعال تر شورای امنیت در امور داخلی لیبی را توجیه می کند.

وزیر خارجه لیبی ایجاد نیرویی از سازمان ملل برای تحقق ثبات و تشکیل نهادها در لیبی با تمرکز بر افزایش حمایت‌ها در تحکیم حاکمیت قانون در این کشور را خواستار شد. 

وزیر لیبیایی گفت: ماموریت این نیرو ایجاد نیروهای امنیتی و ملی برای لیبی و کمک به تشکیل نیرویی نظامی و نیروی پلیس و دستگاه اطلاعاتی برای لیبی است که بتواند گروه‌های شبه نظامی را خلع سلاح کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این نیرو در حفاظت از چاه‌ها و میادین نفتی و تامین امنیت روند صادرات نفت و فرودگاه های غیرنظامی لیبی هم سهیم باشد چرا که لیبیایی ها نمی‌توانند خود از این پایگاه‌ها حفاظت کنند.

وزیر خارجه لیبی گفت: ما خواستار مداخله نظامی نیستیم اما می‌خواهیم گروه‌ها، کارشناسان و افراد آموزش دیده برای مدتی معین به لیبی فرستاده شوند تا آنها را در چگونگی حفاظت از تاسیسات استراتژیک آموزش بدهند.

در همین راستا «طارق متری»، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی هم درباره احتمال تشدید درگیری‌ها در لیبی هشدار داد و گفت برای همه طرف‌ها در لیبی خطرات بزرگی وجود دارد.

شورای امنیت در سال 2011 نیروی یونسمیل را به درخواست مقامات لیبی و پس از شش ماه از آغاز نزاع مسلحانه در این کشور برای کمک به مقامات دولت انتقالی جدید در این کشور تاسیس کرده است.

عبدالعزیز در گفت وگو با رادیو سوا آمریکا گفت که دولت لیبی آماده گفت‌وگو با گروه‌های مسلحی است که از قدرت نظامی بالایی برخوردارند و دولت لیبی قادر به رو در رویی با آنها نیست.

وی درباره هر گونه تعلل در اتخاذ تصمیم های درست برای لیبی هشدار داد و گفت کسانی هستند که می خواهند با سوء استفاده از خلا امنیتی در لیبی جنگجویانی را از سوریه به لیبی بفرستند.

این در حالی است که پایتخت طرابلس ساعاتی پس از توافق آتش بس شاهد درگیری بین گروه‌های شبه نظامی رقیب بود.

شبه نظامیان یا همان انقلابیون سابق مصراته شهر در دویست کیلومتری غرب طرابلس از یکشنبه گذشته با گروهی مسلح از شهر زنتان در شمال غرب لیبی که کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را از زمان سرنگونی رژیم قذافی برعهده دارند درگیر شدند.

شهرداری پایتخت طرابلس دیروز اعلام کرد که با شبه نظامیان بر سر آتش بس و توقف درگیری هایی که از یکشنبه گذتشه اوضاع پایتخت را به هم ریخته است به توافق رسیده است.

این در حالی است که در بنغازی،مهد قیام مردم لیبی که در شرق این کشور واقع است در ماه مبارک رمضان ترور نیروها و شخصیت‌های نظامی بیش‌تر شده است.

علی المسماری، یک سرباز نیروهای ویژه ارتش لیبی هم جمعه شب  به ضرب گلوله در منطقه الماجوری یکی از مناطق شهر بنغازی کشته شدند. 

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول