اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

همسایگان لیبی ۲ کمیته امنیتی و سیاسی برای لیبی تشکیل می‌دهند

وزیران خارجه کشورهای همسایه لیبی طی نشستی در تونس ضمن تاکید بر ضرورت گفت وگوی ملی در لیبی تصویب کردند که 2 کمیته برای رسیدگی به تحولات سیاسی و امنیتی در لیبی تشکیل دهند.

همسایگان لیبی ۲ کمیته امنیتی و سیاسی برای لیبی تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «العرب»، محافل سیاسی، تحولات میدانی در لیبی را با افزایش تماس‌ها و رایزنی بین کشورهای عربی و از جمله بین کشورهای همسایه لیبی در ارتباط می‌دانند که در پی ایجاد راه حلی مسالمت آمیز برای بحران لیبی هستند.

نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه لیبی که دیروز دوشنبه به کار خود در شهر حمامات تونس پایان داد راه‌های کمک به حل بحران لیبی و مقابله با نفوذ ناامنی‎ها از این کشور به کشورهای همسایه آن را بررسی کرد.

این نشست یکشنبه شب به ریاست منجدی الحامدی، وزیر خارجه تونس و با حضور رمضان لعمامره وزیر خارجه الجزایر، علی کرتی، وزیر خارجه سودان، محمد پازوم وزیر خارجه نیجر،موسی فاکی محمد وزیر خارچه چاد و محمد بدر الدین زاید معاون وزیر خارجه مصر و اسماعیل شرقی، کمسیر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، ناصر القدوه، فرستاده ویژه اتحادیه عرب به لیبی و نماینده دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست و دیلیتا محمد دیلایتا فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا به لیبی آغاز شد. 

شرکت کنندگان در این نشست خواستار تشکیل دو کمیته امنیتی و سیاسی برای پیگیری تحولات اوضاع در لیبی شدند.

کمیته نخست به مسائل امنیتی و نظامی خواهد پرداخت و ریاست آن را الجزایر برعهده دارد که از جمله ماموریت‌های آن رسیدگی به موضوع نظارت بر مرزها و کمک به جمع آوری تدریجی سلاح های سنگین از دست شبه نظامیان در لیبی است چرا که گسترش سلاح در لیبی امنیت و ثبات این کشور و کشورهای همسایه آن را تهدید می کند.

اما کمیته دوم سیاسی است و از کارکنانی بلندپایه تشکیل خواهد شد که ریاست آن را مصر برعهده دارد و مسئولیت آن هماهنگی اقدامات و تماس با طرف های سیاسی و نهادهای جامعه مدنی در لیبی است. 

این دو کمیته گزارش هایی را آماده خواهند کرد که در هفته آخر از ماه جاری میلادی به وزیر خارجه تونس در مقام رئیس این دو کمیته ارائه می دهند و منجی الحامدی هم گزارشی جامع را به نشست آتی وزیران خارجه کشورهای همسایه لیبی تحویل می دهد که قرار است نیمه اول ماه آتی میلادی در قاهره برگزار شود.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین تشکیل کمیته ای وزارتی از کشورهای همجوار لیبی را برای سفر به لیبی در نزدیک‌ترین زمان ممکن خواستار شدند تا تماس هایی با دولت لیبی و طرف‌های فعال و تاثیرگذار در صحنه لیبی برقرار و زمینه گفت وگوی ملی فراگیر بین  لیبیایی‌ها فراهم شود.

شرکت کنندگان در نشست حمامات تونس بر ضرورت ریشه کن شدن تروریسم در لیبی که منبع نگرانی برای کشورهای همسایه شده است تاکید کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول