اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پایگاه خبری العرب تشریح کرد

اخوان المسلمین درصدد اعلام حضور پرقدرت خود در لیبی است

پایگاه خبری العرب نوشت تحولات تازه در طرابلس پایتخت لیبی نشان می‌دهد که جماعت اخوان المسلمین لیبی به دنبال نمایش حضور پرقدرت خود و ایجاد معادله سیاسی جدید در این کشور است.

اخوان المسلمین درصدد اعلام حضور پرقدرت خود در لیبی است

به گزارش به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، منابع سیاسی گفتند که عملیات نظامی که طرابلس پایختت لیبی طی دو روز اخیر با نام «فجر لیبی» شاهد آن است پیامی به وزیران خارجه کشورهای همسایه لیبی است که طی همین دو روز در تونس نشستی برای بررسی اوضاع لیبی ترتیب داده بودند.

این منابع ادعا کردند که این عملیات نظامی با هدف ساماندهی اوضاع در پایتخت به نفع جماعت اخوان المسلمین، گروه‌ها و شبه نظامیان وابسته به آن و ایجاد معادله جدیدی است که جماعت اخوان المسلمین را بازیگر اصلی در هر گونه تحرکات کشورهای عربی، آفریقایی و بین المللی قرار می‌دهد.

روز یکشنبه گذشته در آستانه نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه لیبی در شهر «حمامات» تونس درگیری های شدیدی در وسط پایتخت لیبی بین گروه هایی مسلح درگرفت که در این درگیری‌ها سلاح سنگین هم بکارگرفته شده است  و در پی این تحولات خطرناک شماری از هیئت‌های دیپلماتیک عربی و غربی طرابلس را ترک کردند. 

بیشتر این درگیری‌ها در اطراف فرودگاه بین المللی طرابلس جریان دارد که تحت کنترل گردان‌های القعقاع و الصواعق و دیگر تشکیلاتی است که پیش‌تر از عملیات موسوم به کرامت لیبی از سوی خلیفه حفتر فرمانده شورشی لیبی در بنغازی اعلام حمایت کردند.

حملات حفتر علیه شبه نظامیان مسلح طرفدار جماعت اخوان المسلمین و همچنین عناصر وابسته به القاعده و گروه افراط گرای انصار الشریعه در بنغازی است.

«عبدالله ناکر»، رئیس حزب القمه لیبی و از طرفداران خلیفه حفتر گفت: جماعت اخوان المسلمین به دنبال منفجر کردن اوضاع امنیتی در وسط پایتخت و ایجاد معادله جدیدی است اما در این کار موفق نمی شود زیرا نیروهای فعال در لیبی با آنها مقابله می کنند.

وی «علی الصلابی» چهره معروف اخوان المسلمین لیبی را به تحریک شبه نظامیان وابسته به این جماعت برای به راه انداختن عملیات فجر لیبی متهم کرد و گفت: در تماس با الصلابی وی تاکید کرده که اخوان المسلمین به دنبال پایان دادن به حضور گردان القعقاع در فرودگاه بین المللی طرابلس و مقابله با احتمال وقوع هر گونه کودتای نظامی است.

ناظران معتقدند آتش این درگیری‌ها به دنبال تصمیم دولت عبدالله الثنی برای خارج کردن گردان‌‎های القعقاع، الصواعق و برخی از تشکیلات مسلحانه طرفدار عملیات کرامت لیبی از طرابلس روشن شده است و دولت به خاطر عمل به مصوبه کنگره مبتنی بر لزوم خروج همه گروه های شبه نظامی از پایتخت به خاطر بازگشت امنیت به آنجا این اقدام را کرده است.

تصمیم دولت لیبی با رضایت برخی طرف‌های سیاسی لیبرال و گروه های شبه نظامی وابسته به آنها قرار نگرفته است آنها معتقدند دولت با این کار گروه های حامی خود را از دست داده و نیروهای شبه نظامی وابسته به جماعت اخوان المسلمین (نیروهای سپر لیبی) که به درخواست کنگره از مصراته برای تامین امنیت پایتخت در این شهر مستقر شده اند کنترل امور را به دست خواهند گرفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول