اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نشست «قرآن و آموزش و پرورش» مطرح شد

تاریخچه تدریس قرآن در مدارس/ سیاست‌گذاری نادرست در تدوین کتب درسی قرآن

در نشست تخصصی «قرآن و آموزش و پرورش» علاوه بر روند تدریس قرآن در مدارس کشور و مشکلات موجود در این عرصه، به لزوم سیاست‌گذاری صحیح آموزش و تألیف کتب درسی قرآن اشاره شد.

تاریخچه تدریس قرآن در مدارس/ سیاست‌گذاری نادرست در تدوین کتب درسی قرآن

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «قرآن و آموزش و پرورش» با حضور «محمد‌مهدی بحرالعلوم» و «احمد حاجی‌شریف» به همت کمیته محافل و مراسم بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

آموزش قرآن از زمان رضاشاه در کشورمان وجود داشته است

در ابتدای این نشست، «احمد حاجی‌شریف» با ارائه گزارشی از آموزش قرآن در مدارس، اظهار داشت: در سازمان پژوهش بررسی می‌کردم که از چه زمانی قرآن در آموزش و پرورش کشورمان وارد شد ناگهان به کتابی برخوردم که در سال 1317 به چاپ رسیده بود یعنی آموزش قرآن از زمان رضاشاه بوده اما به درستی مورد توجه قرار نداشته است.

وی با اشاره به آموزش قرآن در زمان تحصیل خود، خاطر نشان کرد: در دوران دبیرستان یعنی حدود سال 1345 در مدرسه قرآن تدریس می‎شد اما نمره‌ای به آن اختصاص نداشت تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی منابع درسی و روند توجه به فعالیت‌های قرآنی متحول شد.

حاجی‌شریف افزود: شهید باهنر و حجت‌الاسلام برقعی از نخستین معلم‌های قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودند، بعد هم کتاب قرآن ابتدایی توسط «سید علی‌اکبر حسینی» تألیف شد تا اینکه در سال 1367 در کتاب‌های درسی تغییراتی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در سال 1369 «غلامعلی حدادعادل» که مشاور وزیر آموزش و پرورش وقت بود چهار کتاب تألیف کرد، تصریح کرد: از سال 1372 تا 1376 کتاب‌های ابتدایی و راهنمایی به طور کلی تغییر کردند و از سال 1376 به بعد یعنی در زمان «حسین مظفر» وزیر آموزش و پرورش وقت، آموزش قرآن کریم به طور رسمی به مقطع تحصیلی ابتدایی وارد شد.

آموزش‌وپرورش و صداوسیما دو بال برای رسیدن به نقطه مطلوب در آموزش قرآن

در ادامه این نشست، «محمدمهدی بحرالعلوم» حافظ درجه یک قرآن با اشاره به اینکه تحول در آموزش قرآن به دو بال آموزش و پرورش و همچنین صدا و سیما نیازمند است، گفت: وزارت آموزش و پرورش بازوی آموزشی و همچنین صدا و سیما به عنوان بازوی تبلیغ و ترویج قرآن کریم می‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین آموزش‌های قرآن در مدارس داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما نسبت به وضعیت مطلوب در آموزش قرآن فاصله داریم، تصریح کرد: فعالیت‌های خوبی تاکنون در عرصه آموزش قرآن صورت گرفته است اما ما تا رسیدن به نقطه مطلوب در این امر فاصله داریم چرا که رهبر معظم انقلاب نیز در نخستین روز ماه مبارک رمضان نسبت به وضعیت آموزش قرآن رضایت نداشتند بنابراین باید با توجه بیشتر به آموزش گامی در جهت تحقق منویات رهبری برداریم.

سیاست‌گذاری نادرست در امر آموزش قرآن در مدارس

سپس حاجی‌شریف با اشاره به نقاط ضعف آموزش قرآن در مدارس خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری آموزشی در مدارس با مشکلاتی مواجه است چرا که هنوز متولیان آموزشی برنامه صحیحی برای آموزش قرآن ارائه نکرده‌اند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که تا وقتی دانش‌آموزان با روخوانی قرآن آشنا نشوند لزومی به یادگیری مفاهیم قرآنی نیست اما اکنون در مدارس کشور به این امر توجه نمی‌شود به طوری که کتاب‌های درسی با شیوه‌ای متفاوت طراحی می‌شود.

حاجی‌شریف با بیان اینکه در گذشته معلم قرآن حرفه‌ای در مدارس وجود نداشت، افزود: در سال‌های اخیر با تدابیر مسئولان، معلمان باتجربه در عرصه قرآن به استخدام آموزش و پرورش درآمدند که این امر نقطه مثبتی در آموزش قرآن در مدارس خواهد بود.

روش نبوی در آموزش قرآن همیشه کاربردی است

در ادامه بحرالعلوم با اشاره به اینکه روش آموزش قرآن توسط پیامبر(ص) روشی جامع است، خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن فرموده است که پیامبر(ص) برای شما الگویی نیکوست بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که روش پیامبر(ص) در تعلیم قرآن با وجود پیشرفت وسایل آموزشی در عصر حاضر قابل استفاده نیست.

وی با بیان اینکه هدف از آموزش قرآن انس افراد با آیات الهی است، گفت: گاهی در کلاس‌های آموزش قرآن تنها به الحان پرداخته می‌شود که این امر انحراف جدی در آموزش قرآن کریم است چرا که هدف از آموزش قرآن کریم عمل به دستورات قرآن و به کارگیری آن در زندگی است.

بحرالعلوم، جامعیت و تدریجی بودن را از مهم‌ترین ارکان آموزش قرآن دانست و گفت: در سنت نبوی اجباری برای آموزش قرآن کریم نبوده است بنابراین ما نیز باید طوری به آموزش قرآن بپردازیم که افراد برای شرکت در کلاس‌های قرآنی اشتیاق داشته باشند.

شیوه تدوین نادرست کتاب‌های درسی قرآن

سپس حاجی‌شریف با اشاره به مشکلات کتاب‌های درسی قرآن، تصریح کرد: در کتاب‌های درسی قرآن نه تنها برای حروف ناخوانا بلکه برای سکون نیز علامت‌گذاری نشده است و متولیان مربوطه مدعی هستند که این کتاب‌های کم‌علامت برای سهولت یادگیری قرآن است در حالی که یک استاد قرآن هم ممکن است در استفاده از این کتاب‌ها دچار مشکل شود.

وی افزود: در درس هفتم کتاب چهارم ابتدایی آموزش سکون آمده است و از درس هفتم به بعد نیز دانش‌آموزان با خط قرآن کریم آشنا می‌شوند در حالی که در صفحات بعدی نوع خط آیات الهی با آموزش‌ها متفاوت است بنابراین نمی‌توان از دانش‌آموزان انتظار داشت که قرآن را پس از فارغ‌التحصیلی بدون غلط بخوانند.

حاجی‌شریف گفت: در کتاب دوره راهنمایی تألیف سال 1388 آمده است که شما در سال اول راهنمایی با معنای 200 کلمه قرآن آشنا شدید که شامل 25 هزار کلمه قرآنی است یعنی 45 درصد کلمات قرآن را در سال اول آموختید. در پایه دوم نیز 200 کلمه دیگر که پنج هزار بار در قرآن تکرار شده است را می‌آموزید یعنی در پایان پایه دوم راهنمایی دانش‌آموز 50 درصد کلمات قرآن را فرامی‌گیرد و در پایه سوم با معنای 150 کلمه دیگر که حداقل پنج هزار بار در قرآن تکرار شده است آشنا می‌شوید به طوری که تا پایان دوره راهنمایی 55 درصد کلمات قرآن را خواهید آموخت.

آموزش قرآن در مدارس باعث انس و تدبر در آیات قرآن نمی‌شود

وی با اشاره به سنجش ورودی برای دانشگاه علمی کاربردی در سال‌های اخیر که توسط برخی مسئولان دارالقرآن صورت گرفت، افزود: 150 دانش‌پذیر برای ورود به رشته مبلغ قرآنی دانشگاه علمی کاربردی ثبت‌نام کرده‌ بودند اما پس از گزینش تنها 17 نفر توانستند در این رشته تحصیل کنند چرا که بسیاری از آنها با معنای کلمات ساده‌ای همچون شجرة، نساء و شهر را نمی‌دانستند و حتی وقتی درباره نخستین سوره قرآن از آنها پرسیده شد جواب دادند که سوره «فتح» نخستین سوره قرآن است بنابراین ما در آموزش قرآن به اهداف مد نظر نرسیده‌ایم که این امر ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط در امر آموزش است.

انتهای پیام/ م.ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول