اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فانی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

مؤلفه‌های اصلی گسترش فرهنگ قرآنی در مدارس/ نمایشگاه قرآن پلی به سوی تدبر در کلام وحی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مؤلفه‌های اصلی برای گسترش فرهنگ قرآنی در مدارس، گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌تواند به عنوان پلی مردم را به سوی تدبر در آیات الهی هدایت کند.

مؤلفه‌های اصلی گسترش فرهنگ قرآنی در مدارس/ نمایشگاه قرآن پلی به سوی تدبر در کلام وحی

«علی‌اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش پس از بازدید از بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نمایشگاه قرآن را فرصتی برای معرفی بهتر قرآن به دانش‌آموزان دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر فعالیت‌های گستره‌ای برای ایجاد انس دانش‌آموزان با قرآن کریم و همچنین ارتقای سواد قرآنی آنها صورت داده است.

وی با بیان اینکه هر درسی نیاز به مربی ورزیده دارد، ادامه داد: درس قرآن با توجه به اهمیتی که دارد بیش از سایر دروس نیازمند معلمان حرفه‌ای است بر همین اساس در سال‌های اخیر افرادی که در حوزه قرآنی فعالیت‌های شاخصی داشتند به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدند تا بتوانند دانش‌آموزانی قرآنی تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی برای گسترش فرهنگ قرآنی در مدارس اظهار داشت: پس از استخدام معلمان قرآن برای آنها آموزش ضمن خدمت برگزار شد تا بتوانیم از این طریق به بهسازی نیروی انسانی بپردازیم.

هدف آموزش عربی در مدارس یادگیری مفاهیم قرآنی است

فانی با بیان اینکه محتوای کتاب‌های درسی نیز برای ارتقای فرهنگ قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: اگر احساس کنیم همکاران نیاز به آموزش‌های روز در فعالیت‌های قرآنی دارند بدیهی است که آموزش‌های ضمن خدمت را خواهیم داشت، در کنار این امر محتوای کتاب‌های درسی به ویژه قرآن کریم متناسب با نیاز جامعه تدوین شده است تا دانش‌آموزان در کنار بهره‌مندی از معلمان آگاه از محتوای غنی کتاب‌های قرآن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آموزش عربی باید در خدمت قرآن و آموزش‌های قرآنی باشد، تصریح کرد: حدود 10 سال پیش که همراه با مسئولان آموزش و پرورش به خدمت مقام معظم رهبری رسیدم ایشان فرمودند که هدف و رویکرد آموزش عربی در مدارس باید فهم بهتر قرآن و کتاب‌های دینی باشد؛ این مطالبه رهبری باعث شد که در دوره اول متوسطه یادگیری درس عربی را برای فهم بهتر آیات الهی دنبال کنیم.

تربیت معلمان، محتوای درسی و اشتیاق دانش‌آموزان به انس با قرآن مهم‌ترین مؤلفه‌های گسترش فعالیت‌های قرآنی است

فانی با اشاره به اینکه علاوه بر تربیت معلمان و تدوین محتوای درسی مناسب، دانش‌آموزان نیز باید مشتاق فعالیت در عرصه‌های قرآنی باشند تا شاهد رشد فرهنگ قرآنی در کشور باشیم، گفت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان نسبت به انس با قرآن احساس نیاز کنند تا با بهره‌گیری از مضامین قرآنی آموزش‌ها به صورت کاربردی انجام پذیرد.

وزیر آموزش و پرورش به سایر فعالیت‌های این وزارتخانه برای انس دانش‌آموزان با قرآن اشاره کرد و ادامه داد: ما در آموزش و پرورش در کلان اهداف شفافی داریم علاوه بر این برنامه‌های پنهانی نیز وجود دارد که نتیجه آن در رفتار دانش‌آموزان بروز خواهد کرد؛ در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش اداره کل نماز، قرآن و عترت فعالیت می‌کند که در این بخش فعالیت‌ها و مسابقاتی تعریف شده است تا دانش‌آموزان را به انس با قرآن تشویق کند.

نمایشگاه قرآن پلی برای هدایت افراد به سوی تدبر در کلام وحی است

وی با بیان اینکه تدبر در آیات الهی مقدمه عمل به کلام وحی است، خاطر نشان کرد: نباید تنها به تلاوت و حفظ قرآن پرداخته شود البته این دو امر در جایگاه مهمی قرار دارند اما باید در کنار توجه به تلاوت و حفظ به تدبر در آیات الهی نیز اهمیت داد چرا که تأمل در قرآن می‌تواند مقدمه عمل به کلام خدا باشد که در این راستا نمایشگاه قرآن می‌تواند به عنوان پلی مردم را به سوی تدبر در قرآن هدایت کند. 

فانی در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از تمامی اقشار جامعه خواست که برای بازدید از این نمایشگاه به باغ موزه دفاع مقدس بیایند و گفت: این نمایشگاه با برنامه‌ها و غرفه‌های مختلفی که دارد می‌تواند برای شناساندن مفاهیم قرآنی به افراد به ویژه دانش‌آموزان نقش مؤثری داشته باشد.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول