اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

اعتماد؛ راه حل خروج از بحران انتخابات در افغانستان

ادامه بن‌بست انتخاباتی افغانستان در حالی بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است که به نظر می‌رسد، بازیابی اعتماد، تنها راه حل خروج از این بحران ملی باشد.

اعتماد؛ راه حل خروج از بحران انتخابات در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، تداوم بن‌بست انتخاباتی در افغانستان نگرانی‌های بسیاری را در این کشور به وجود آورده و هر تیم انتخاباتی به زعم خود در جستجوی راه‌حلی برای برون رفت از این بحران است.

تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله که در حال حاضر با کمیسیون‌های انتخاباتی قطع رابطه نموده همراهی دوباره خود با روند انتخابات را مشروط به پذیرش برخی پیش‎شرط‎های تازه کرده است؛ پیش‎شرط‎هایی که پذیرش آن برای تیم رقیب کار آسانی نیست.

ابطال آرای محل‏‌هایی که در دور دوم انتخابات اضافه شده‌اند، بررسی آرای مناطقی که رأی زنان در آن مناطق بیشتر یا برابر با آرای مردان است، بررسی مجدد آرای محل‏‌هایی که 95 درصد یا بیشتر به نفع نامزد مشخصی رأی داده شده از جمله این پیش‎شرط‎هاست.

پذیرش و رد این پیش‎شرط‎ها می‎تواند اثر آشکاری بر روند گفت‎وگوهایی داشته باشد که در سطح اعضای تیم‎های فنی 2 رقیب انتخاباتی از 2 روز پیش تاکنون آغاز شده است.

دشواری پذیرش پیش‎شرط‎های یاد شده از سوی تیم رقیب (تحول و تداوم) از هم‌اکنون برخی آثار خود را آشکار کرده است.

به عنوان نمونه، «نقیب‌‏الله فایق»، عضو ستاد انتخاباتی تیم تحول و تداوم و عضو کمیته فنی این گروه در نشست مشترک با ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت: برخی از پیشنهادات تیم اصلاحات و همگرایی مغایر با تمام اصول، قوانین و حق رأی شهروندی است اما برخی از بندهای پیشنهادی دیگر این تیم احتمالاً مورد تأیید تیم‌های فنی هر 2 طرف قرار گیرد.

تیم اصلاحات و همگرایی در مقابل، تحقق این پیش‎شرط‎ها را در جهت تضمین شفافیت روند انتخابات، مهم و مفید خوانده و تأکید دارد: تنها در صورتی به روند انتخابات می‌پیوندد که بسته پیشنهادی این تیم به صورت کامل پذیرفته شود.

به اعتقاد این تیم انتخاباتی، پذیرش بخش‎هایی از شروط مطرح شده به صورت موردی و گزینشی گرهی از مشکلات و جنجال‎های انتخاباتی باز نمی‌کند.

در همین زمینه «مجیب رحیمی» سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: این تیم استانداردهایی را برای بررسی و بازشماری آرا و تشخیص تقلب و تفکیک آرای جعلی از حقیقی پیشنهاد کرده که اجرای آنها می‎تواند تضمین‎کننده شفافیت انتخابات باشد.

وی استانداردهای مدنظر کمیسیون‎های انتخاباتی برای تفکیک و تشخیص آرای واقعی از غیر واقعی را معیارهایی ناقص و ناکارآمد خواند و تأکید کرد که با بهره‎گیری از چنین معیارهایی، تنها می‎توان بخش کوچک و کم‌اهمیتی از تقلب را تشخیص داد.

هرچند هر 2 تیم انتخاباتی بر تضمین شفافیت انتخابات تأکید دارند اما با این وجود، دستیابی به توافق و ایجاد مکانیسم مناسب و مورد اعتماد 2 رقیب برای رسیدگی درست و عادلانه به تقلب‌های انتخاباتی، تا حدودی دشوار می‎نماید.

هر 2 تیم آرای خود را «پاک» می‎خوانند؛ تیم اصلاحات و همگرایی ضمن اعتراض به آنچه تقلب گسترده و سازمان یافته به نفع تیم رقیب می‎خواند، بر تضمین شفافیت انتخابات پای می‎فشارد و پیوستن خود به روند انتخابات را مشروط به امیدواری و اطمینان نسبت به امکان و توان تفکیک آرای سیاه از سفید می‎داند.

در مقابل تیم «تحول و تداوم» نیز خواستار شفافیت است و اشرف غنی احمدزی در یکی از نشست‎های خبری خود گفت: آرای این تیم پاک است و هیچ هراسی از بازشماری و بررسی آرا ندارد.

این کاندیدای ریاست جمهوری در نشست خبری روز گذشته، پا را از این هم فراتر گذاشت و خواستار شفافیت در آرای تمامی مراکز رأی‎گیری شد.

به گفته وی، بازشماری و بررسی مجدد آرای برخی مناطق و مراکز رأی‎گیری به صورت موردی نمی‎تواند شفافیت انتخابات را تضمین کند و بایستی این شفافیت، «افغانستان شمول» باشد.

با توجه به موارد ذکر شده، نکته مهمی که برای پایان کشمکش‌های انتخاباتی به ذهن می‌رسد این است که 2 تیم رقیب باید روی استاندارها و مکانیسم‌های تشخیص تقلب و تفکیک آرای جعلی از حقیقی به توافق و تصمیم مشترک دست یابند.

در صورتی که تیم‎های فنی 2 تیم انتخاباتی بتوانند روی استاندارها و نحوه رسیدگی به تقلب‌های صورت گرفته به توافق برسند، مهم‎ترین گام را به سوی اعتمادسازی و رفع جنجال‎های انتخاباتی برداشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول