اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سازمان پیمان امنیت جمعی و ناتو؛ گفت‌وگو یا تقابل

ابراز نارضایتی دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی از مداخله غرب‌ در اوضاع داخلی سایر کشورها در حالی صورت می‌گیرد که محققان غربی از مقصر بودن ناتو در عدم همکاری لازم با سازمان مذکور خبر می‌دهند.

سازمان پیمان امنیت جمعی و ناتو؛ گفت‌وگو یا تقابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «نیکلای باردیوژا» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در ملاقات اخیر خود با سران هیئت پارلمانی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی در مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا از توقف تلاش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در جهت ارتقاء گفت‌‌وگو با ناتو خبر داد.

** پیمان امنیت جمعی به دنبال توسعه روابط با سازمان امنیت و همکاری اروپا

باردیوژا افزود: با در نظر گرفتن اوضاع اوکراین، وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی پس از قطع مذاکرات با ناتو، امکان برقراری روابط با حوزه اروپا را در برنامه خود قرار داده تا مناسبات با سازمان امنیت و همکاری اروپا را تقویت بخشند.

به گفته وی، این مسئله در حالی است که تقویت همکاری با سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان‌های دیگر کشورها همچون جمهوری خلق چین و کشورهای آمریکای لاتین و منطقه‌ «کارائیب» از اولویت برخوردار می‌باشد.

نیکلای باردیوژا همچنین با تشریح شرایط پیش آمده در عرصه بین‌المللی، اظهار داشت که فشار سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی قوی نسبت به روسیه و کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی توسط غربی‌ها نشاندهنده این مطلب است که آنها اهداف استراتژیکی خود را پنهان نمی‌کنند.

به نظر دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، بی‌ثبات‌ کردن مناطق  شوروی سابق و عدم تحقق پروژه‌های همگرایی در غالب نهادهای بین‌المللی جمعی که در حال شکل‌گیری است، از برنامه بعدی غربی‌ها محسوب می‌شود.

باردیوژا تصریح کرد: این کشورها برطبق استانداردهای متضاد و با استفاده از تحریف حقایق عمل می‌کنند که این مسئله در شکل‌گیری افکار عمومی نسبت به جریانات جهانی تأثیرگذار می‌باشد.

این مقام سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: «به نظر ما، جهان در آستانه‌ تقابل مستقیم قرار گرفته است.»

** مداخله آشکار غرب در اوضاع داخلی سایر کشورها

وی عنوان کرد که برخی از کشورها کارهای‌ خود را دیگر پنهان نمی‌کنند و به صورت آشکار در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرده و تلاش می‌کنند افکار عمومی را تحت مدیریت خود درآورده و بر روی دولت و مردم آن از طریق مسائل اقتصادی و مالی تأثیر بگذارند تا خط‌مشی سیاسی کشور را تغییر داده و رژیم‎های دست‌نشانده‌ خود را به قدرت برسانند. 

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی تأکید کرد: آنها از تکنولوژی‌ «انقلاب‌های رنگی» که به خوبی آن را آزموده‌اند، استفاده می‌کنند که کودتای خلاف قانون اساسی در اوکراین که امروزه منجر به جنگ داخلی در این کشور شده، مثال روشنی برای چنین شگردی است.

سخنان دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در حالی است که کارشناسان غربی نیز روابط بلوک‌های نظامی را در چارچوب منطقه آسیای‌مرکزی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

** قصور ناتو در همکاری لازم با پیمان امنیت جمعی

در گزارش انیستیتوی روابط بین‌المللی هلند موسوم به «کلینگندال» که توسط یک دانشمند با نام «مارسل داحاس» انجام شد، آمده است: با در نظر گرفتن خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، نمایندگان ناتو به دلیل عدم همکاری لازم با سازمان پیمان امنیت جمعی در آسیای مرکزی مقصر هستند.

به نظر محققان هلندی، مشکل در این است که بروکسل نمی‌خواهد روسیه را به عنوان بازیگر اصلی در آسیای مرکزی محسوب کند. 

به باور کارشناسان هلندی، هنگامی که طرف‎ها به این نتیجه برسند که می‌توان از تشدید اقدامات جلوگیری کرد و برای تحکیم امنیت منطقه نقاط مشترکی را پیدا کرد، همکاری نزدیک‌تر سازمان پیمان امنیت جمعی و ناتو امکان‌پذیر خواهد بود.

** مبارزه با ترورسیم و قاچاق مواد مخدر؛ 2 زمینه همکاری

محققان این انیستیتوی هلندی تأکید می‌کنند که بروکسل و مسکو می‌توانند به طور مؤثری در مسائل مربوط به خنثی‌سازی خطرات تروریستی همکاری داشته باشند ضمن اینکه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان نیز مقابله کنند. 

به نظر کارشناسان هلندی، همکاری بین روسیه و آمریکا علیرغم اختلافات میان 2 کشور و بلوک‌های نظامی و دیگر مسائل ژئوپولیتیکی، از زمان حضور نیروهای ائتلاف در افغانستان پیوسته وجود داشته است.

با این حال، واشنگتن برای دسترسی داشتن به مسیرهای امن حمل‌ونقل از طریق روسیه به افغانستان تمایل دارد.

در گزارش مذکور آمده است که آمریکا برای پشتیبانی تکنولوژیکی از نیروهای امنیتی افغانستان، از روسیه هواپیما خریداری می‌کند.

با این وجود، جامعه کارشناسان معتقدند که سازمان پیمان امنیت جمعی و ناتو برای نهادینه و روشن کردن همکاری بین 2 سازمان باید اقداماتی اتخاذ کنند و علیرغم اینکه روابط آنها به خاطر رویدادهای اوکراین سرد شده، اجرای برخی تدابیر باعث بهبود شرایط گفت‌وگو بین 2 سازمان خواهد ‌شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول