اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در نشست نقش رسانه در ترویج فرهنگ قرآنی مطرح شد

لزوم تقویت رسانه‌ها/توجه به مفاهیم قرآنی در تمامی حوزه‌های اطلاع‌رسانی ضروری است

در نشست تخصصی نقش مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی، به جایگاه رسانه‌ها و اهمیت تقویت رسانه‌های موجود در انعکاس اخبار قرآنی برای ایجاد فرهنگ و سبک زندگی قرآنی اشاره شد.

لزوم تقویت رسانه‌ها/توجه به مفاهیم قرآنی در تمامی حوزه‌های اطلاع‌رسانی ضروری است

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، نشست تخصصی نقش مطبوعات و رسانه‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی پنج‌شنبه شب با حضور حجت‌الاسلام دعایی مدیر مسئول مؤسسه اطلاعات، غلامرضا حسین‌پور سردبیر خبرگزاری قرآنی (ایکنا) و مرتضی نجفی قدسی از فعالان قرآنی رسانه و مسئول صفحه قرآنی روزنامه جمهوری اسلامی و جمعی از فعالان رسانه‌ای در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا پورمعین به عنوان کارشناس مجری موضوعاتی چون نقش مطبوعات در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، جایگاه کنونی موضوعات قرآنی در مطبوعات و راهکارهای ارتقای موضوعات قرآنی در رسانه مطرح کرد.

سپس حجت‌الاسلام دعایی با بیان این موضوع که مؤسسه اطلاعات پیشگام در تأسیس صفحه ویژه قرآنی در مطبوعات بوده است، گفت: روزنامه اطلاعات افتخار این را دارد که به طور هفتگی فعالیت‌های قرآنی و نقش‌آفرینی و افتخارات فعالان قرآنی در عرصه‌های گوناگون را در صفحه اختصاصی و ویژه منعکس کند و فراتر از تأسیس یک صفحه قرآنی روح و مبانی قرآن در این رسانه را جاری سازد.

وی ادامه داد: روزنامه اطلاعات به طور مستمر مبانی قرآنی را برای مخاطبان خود تبیین کرده و در تمامی مطالب ارائه شده تلاش می‌شود تا مطالب برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد بر همین اساس در صفحاتی همچون اندیشه‌ها و نظر و همچنین معارف مبانی افرادی که دانش‌آموخته قرآنی بوده و در بستر آموزه‌ها و تحقیقات قرآنی پرورش یافته‌اند را منعکس کرده  است.

مدیر مؤسسه اطلاعات با اشاره به اسیب‌هایی که در امور قرآنی متوجه روزنامه‌ها است، گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در حوزه انعکاس خبر قرآنی گریبانگیر مطبوعات شده است آگهی‌هایی است که با توجه به نیاز مطبوعات به عنوان یک آفت تلقی می‌شود که در این راستا اخبار فعالیت‌های قرآن نیز از این امر مستثنا نیست.

قدرت رسانه‌ها در جریان سازی قرآنی بی‌بدیل است

وی در رابطه با نقش مخاطب در جهت‌گیری رسانه عنوان کرد: روزنامه خودکفا در امور اجرایی و اقتصادی با توجه به نیاز مخاطب می‌تواند خدمتی بهتر به ساحت منزه و مقدس قرآن داشته باشد و اگر رسانه‌ها از نظر اقتصادی کمتر دغدغه داشته باشند به طور حتم بهتر می‌توانند به فعالیت‌های قرآنی بپردازند.

در ادامه این نشست مرتضی نجفی قدسی از پیشکسوتان قرآنی در مطبوعات در خصوص نقش مطبوعات در توسعه فرهنگ قرآنی گفت: یکی از مهم‌ترین بسترهای ترویج فرهنگ قرآنی توجه به مطبوعات است.

وی با اشاره به قالب و فرهنگ قرآنی جاری در روزنامه اطلاعات تصریح کرد:‌ روزنامه اطلاعات علاوه بر اختصاص صفحه ویژه برای انعکاس فعالیت‌های قرآنی در بیشتر مناسبت‌های مذهبی با نشر ویژه‌نامه‌ها فعال بود و به لطف حجت‌الاسلام دعایی در سال 67 صفحه نور به عنوان صفحه اختصاصی قرآنی در این روزنامه قرار گرفت و پنج‌شنبه‌ها مخاطبان می‌توانستند از فعالیت‌های قرآنی در این صفحه آگاه شوند.

استقبال جامعه از موضوعات قرآنی در مطبوعات

نجفی قدسی تأسیس این صفحه را امری مبارک دانست و گفت:‌ تأسیس صفحه نور با استقبال مراکز دینی کشور روبه‌رو شد به طوری که از دفاتر علما و فعالان قرآنی نامه‌های قدردانی به روزنامه ارسال می‌شد و این امر بیانگر خلاء موجود در فضا و اهمیت پرداختن به فعالیت‌های قرآنی در رسانه‌ها و نیاز جامعه بود که در دیگر مطبوعات نیز تسری یافت.

وی با اشاره به نقش مطبوعات در جریان‌سازی جامعه به مصادیقی از جمله طرح موضوع سیمای قرآن و تأسیس خبرگزاری قرآنی اشاره کرد و گفت: قدرت مطبوعات به اندازه‌ای است که می‌توانند تلنگری برای ایجاد یک جریان در جامعه باشند به طوری که برای نخستین‌بار موضوع تأسیس شبکه‌ای با عنوان سیمای قرآن و خبرگزاری برای انعکاس فعالیت‌های قرانی در صفحه قرآنی روزنامه اطلاعات طرح موضوع شد که به حمد الهی شاهد تحقق این خواسته بودیم.

نجفی قدسی ادامه داد: بسیاری از بزرگان صفحات روزنامه قرآنی را به عنوان دایرة‌المعارفی جمع‌آوری کرده و این صفحات تاریخ‌نگاری از فعالیت‌های قرآنی کشور است.

در ادامه محمدرضا پورمعین در تأیید سخنان نجفی به خاطره‌ای از مصاحبه خود با روزنامه اطلاعات اشاره کردو افزود: در دفتر کارم قابی از صفحه نور دارم که در آن مصاحبه‌ای در خصوص نیازمندی جامعه قرآن به یک وزارتخانه مستقل انجام شده و این گفت‌وگو مربوط به سال 68 است که تاکنون این آرزو به عنوان تأسیس معاونت قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده و این امر نشان از نقش مطبوعات در توسعه فعالیت‌‌های قرآنی دارد.

غلامرضا حسین‌پور سردبیر خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز در این نشست به اهمیت تعریف رسانه و جامعه برای درک بیشتر و بهتر نقش رسانه‌ها در ترویج نقش قرآنی اشاره داشت و گفت: سه شاخصه مهم فرهنگ قرآنی؛ اخلاق، معنویت و عقلانیت قرآنی است که زبان قرآن از آن متشکل شده و مسئله بعدی رسانه و جامعه مخاطب است که باید به آن توجه شود.

رسانه‎ها باید مستقل و با بهره‌گیری از نخبگان با آفت‌های امور دینی مقابله کنند

حسین‌پور استقلال رسانه‌ها را برای فرهنگ‌سازی امری ضروری برشمرد و بیان داشت: تا زمانی که رسانه به دولت و مردم متکی باشد نمی‌تواند نقشی در فرهنگ‌سازی ایفا کند پس باید رسانه‌ها حدود خود را مشخص کرده و دولت نیز جایگاه مطبوعات را بشناسد.

سردبیر خبرگزاری قرانی ایکنا در ادامه به بازتعریف زبان فرهنگ قرآنی با سه شاخصه اخلاق، معنویت و عقلانیت پرداخت و گفت: زمانی که این شاخصه‌ها عرضه شوند رسانه با نقد حاکمیت و همچنین دوری از خرافات و عوام‌زدگی مردم می‌تواند انحرافات و آسیب‌ها را دفع کرده و با زبان فرهنگ قرآنی در مقابل انحرافات بایستد.

در بخش دوم این نشست رویکرد فعالان رسانه به نقش مطبوعات تخصصی و حمایت دولت از آنها عنوان شد که در ابتدا حجت‌الاسلام دعایی مدیر مؤسسه اطلاعات به توجه جامعه به مسائل قرانی اشاره کرد و گفت: اگر نشریات تخصصی قرآنی در جامعه نسبت به دیگر نشریات کمتر منتشر می‌شوند دلیلی بر بی‌توجهی جامعه به مسئله قرآنی نیست.

وی ادامه داد: رسانه‌های موجود در کشور باید به تبیین فرهنگ قرآنی و انعکاس اخبار فعالیت‌های قرآنی کشور بپردازند و اگر تاکنون تعداد روزنامه‌ها و نشریات تخصصی قرآنی همانند بخش ورزشی رشد نداشته دلیلی جز جاری بودن فرهنگ قرآن در تمام رسانه‌ها و عدم نیاز مخاطب به این مسئله نبوده است.

وی در ادامه ویژگی جاری و ساری بودن قرآن در جامعه را دلیلی بر طرح نشدن ایجاد نشریات تخصصی عنوان کرد و گفت: معاونت قرآنی رسالت کمک‌رسانی به کانون‌ها و محافل فعال قرآنی را دارد و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن فعالیتی قابل قبول داشته است در حالی که هیچ یک از این سازمان‌ها روزنامه‌ تخصصی ندارند و این امر یعنی تمامی نشریات و مطبوعات موظف به حمایت و انعکاس اخبار آنها هستند.

جامعه  نیازی به تشکیل رسانه‌های جدید در حوزه قرآن ندارد

حسین‌پور سردبیر ایکنا نیز نیاز به رسانه جدید در حوزه فعالیت‌های قرآنی را غیرضروری عنوان کرد و گفت: تأکید بر فرهنگ قرآنی باید در تمامی رسانه‌ها جاری باشد و تصور نقد جامعه قرآنی به عنوان نقد قرآن در بین مخاطب از بین رفته و با ارتقای جایگاه فعلی رسانه‌های قرآنی و عمومی حاضر در جامعه فرهنگ قرآنی را در جامعه توسعه دهد.

نجفی قدسی نیز ضمن تقدیر از تأسیس روزنامه‌ای اختصاصی در حوزه قرآن (اعتدال)‌ گفت:‌ در امر فرهنگ‌سازی آنچه مهم است میزان اثرگذاری در مخاطب و دربرگیری مطلب است پس برای انعکاس درست اخبار قرآنی به جای یک نشریه تخصصی بهتر است روزنامه‌ها و نشریات کثیرالانتشار بخشی را به انعکاس اخبار قرآنی اختصاص دهند.

انتهای پیام/ ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول