اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

رئیس پلیس آگاهی ناجا:

برخورد مؤثر با جرم و دفاع از قربانی به محدودیت جرم می‌انجامد/ مجرمین جدید با جرایم خشن و خرد ظاهر می‌شوند

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: فرآیندی که در تولید امنیت مدنظر است محاصره و محدود کردن جرم به واسطه دفاع از قربانی، برخورد مؤثر با جرم و اصلاح شرایط اجتماعی است.

برخورد مؤثر با جرم و دفاع از قربانی به محدودیت جرم می‌انجامد/ مجرمین جدید با جرایم خشن و خرد ظاهر می‌شوند

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، سردار سیدحسن بتولی رئیس پلیس آگاهی ناجا در دومین همایش سراسری مدیران آموزش سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت تحقق رفاه و عدالت بدون تأمین امنیت دور از ذهنیت است و کار ویژه دولت‌ها تأمین امنیت است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: نظام‌های یک سویه که از بالا به پایین است ابلاغی و دستوری است اما نظام‌های مردم‌سالار به دنبال تعامل و تفاهم است و مردم با نگرش و نظراتی که دارند سعی دارند منافع را برای دولت تعریف کرده و از دولت بخواهند که تأمین این نوع امنیت سخت‌تر است اما در عمل مفیدتر است.

سردار بتولی تصریح کرد: امنیت یک تولید جمعی است و فرایندی که در تولید امنیت مدنظر است آن است که ما بتوانیم با دفاع از قربانی، دفاع از اصلاح شرایط اجتماعی و برخورد مؤثر با جرم، جرم را محاصره و محدود کنیم.

این مقام انتظامی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما بحث تولید امنیت به نوعی بر دوش سازمان قضایی و انتظامی افتاده است که ما به دلیل نوع مأموریت با مجرم برخورد می‌کنیم و شناسایی و دستگیری را انجام داده و مجرم را تحویل مراجع قضایی می‌دهیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: در جامعه ما بنا به دلایلی فرد دچار به جامعه جرم برمی‌گردد و ما به دلیل افزایش جرم، افزایش پلیس و افزایش کار پلیس و قضات را شاهدیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: با توجه به شرایط اجتماعی جامعه سالم تحت تأثیر بزهکار عقب‌نشینی می‌کند و سیستم قضایی و انتظامی نیز عقب‌نشینی می‌کند.

وی افزود: آستانه تحریک بالا رفته و جامعه بزهکار جامعه ما را در می‌نوردد.

وی مجرمین جدید را در دو دسته مجرمین با جرایم خشن و جرایم خرد دسته‌بندی کرد و گفت: تعداد پرونده‌ها روز به روز در حال افزایش است و ما احساس ناامنی داریم و از طرفی کاهش مشارکت مردم را شاهدیم و پلیس بدون مشارکت محکوم به شکست می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه خانه‌ها بانک‌های خصوصی شده و شهروندان فکر می‌کنند اگر طلا و ارز را در شکم مرغ ریخته و در فریزر قرار دهند و یا درون فلاش تانک قرار دهند از دست دزدها در امان می‌مانند گفت: شهروندان نیز باید اقدامات امنیتی را به نحو درست انجام دهند تا ما کاهش وقوع را شاهد باشیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا گفت: به جای تحمیل مجازات در مجرمین با فعالیت‌های مطالعاتی مبنی بر چرایی و چگونگی جرم می‌توان از تجربیات به دست آمده از این افراد استفاده کرده و با هدایت و پشتیبانی مراکز علمی کاهش جرم در جامعه را شاهد باشیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اهم سیاست‌ها و برنامه‌های سال 93 اشاره کرد و گفت: مجموعه اقدامات در ستاد اسناد باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که هزینه انجام جرم بیشتر از منافع حاصل آن باشد تا مجرمین نتوانند به راحتی مرتکب جرم شوند.

سردار بتولی با بیان اینکه کاهش وقوع جرم از طرح‌های مؤثر در مدیریت بر جرم است تصریح کرد: باید با استفاده از اقدامات بازدارنده از قبیل طرح کارآگاهان، ایجاد آزمایشگاه روانشناسی و راه‌اندازی پایگاه آگاهی در دانشگاه علوم انتظامی بر وقوع جرم در جامعه مدیریت داشته باشیم.

وی به کاهش برنامه‌های مؤثر در کاهش وقوع جرم اشاره کرد و گفت: برون‌سپاری، مرکز رسیدگی به مفقودین، مرکز حمایت از قربانیان جنسی و مرکز رسیدگی به احکام جعل و تقویت تعامل با مجلس، قوه قضاییه و ... از جمله موارد مؤثر در کاهش وقوع جرم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول