اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/تحولات آفریقا/

تشکیل قطب امنیتی تونس و الجزایر در مبارزه با تروریسم

اقدام تونس و الجزایر برای تشکیل قطب امنیتی مبارزه با تروریسم، دستگیری مظنونان حمله مرگبار کنیا، انفجار خودروی بمب گذاری شده در سومالی و دستگیری تروریستی خطرناک در نیجریه از جمله تحولات آفریقاست.

تشکیل قطب امنیتی تونس و الجزایر در مبارزه با تروریسم

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری العربیه، اخبار برخی تحولات تازه آفریقا در زیر آمده است:

تشکیل قطب امنیتی الجزایر-تونس برای مبارزه با تروریسم در منطقه مغرب عربی

«مهدی جمعه»، نخست وزیر تونس خبر داد که اوضاع امنیتی در مرزهای تونس و الجزایر با تقویت همکاری و هماهنگی با الجزایر بهبود یافته است.

وی افزود: یک قطب امنیتی الجزایری-تونسی برای مبارزه با تروریسم و مقابله با نفوذ تروریسم از لیبی به منطقه مغرب عربی ایجاد خواهد شد.

تونس کشوری در شمال آفریقا و جنوب دریای مدیترانه است که از غرب با الجزایر و از شرق و جنوب با لیبی هم‌مرز است. 

جمعه گفت: نیروهای امنیتی و ارتش تونس به کوهستان های الشعانبی که همچنان پناهگاه تروریست هاست بازگشته‌اند بخصوص که این تروریست‌ها به کوهستان‌های همجوار نفوذ کرده و قصد عملیات‌های تروریستی جدیدی را دارند.

کوهستان‌های الشعانبی در مرز تونس با الجزایر پایگاه گروه‌هایی تروریستی از این دو کشور همجوار شده که وابسته به القاعده در مغرب اسلامی هستند.

نخست وزیر تونس با اشاره به اهمیت ایجاد قطب امنیتی مشترک گفت :تروریسم پدیده‌ای منطقه‌ای و بین المللی است که باید از طریق هماهنگی بین همه طرف ها برای مبارزه با آن اقدام شود.

این در حالی است که الجزایر هم تمایل خود را برای تاسیس اتاق عملیات امنیتی مشترک با تونس به منظور پیگیری همه تحولات امنیتی در نوار مرزی حد فاصل بین دو کشور اعلام کرده است.

دستگیری دو مظنون اصلی حملات مرگبار کنیا

روزنامه «دیلی نیشن» کنیا امروز چهارشنبه نوشت: پلیس کنیا دو مظنون به دست داشتن در دو حمله روزهای اخیر به منطقه ساحلی گردشگری این کشور را که با کشته شدن دستکم 58 تن همراه بود دستگیر کرده است.

این دو مظنون یکی صاحب خودرویی است که در حملات مذکور بکارگرفته شده  و یکی هم شخصی بود که راننده یکی از خودروهای مهاجمان بوده است.

حمله یکشنبه شب گذشته به منطقه ساحلی «امپکتونی» در پنجاه کیلومتری جزیزه لامو با کشته شدن 49 تن و حمله دوشنبه شب به روستایی نزدیک امپکتونی هم 9 کشته و بیش از 50 زخمی برجا گذاشت.

یک جسد مجهول الهویه هم امروز در باند فرودگاه جومو کینیاتا نایروبی پیدا شد که به خاطر این حادثه همه پروازها به مدت 40 دقیقه تاخیر داشت.

جسد متعلق به نوجوان 10 تا 12 ساله ای است.

ارتش نیجریه از دستگیری یک تروریست خطرناک خبر داد

ارتش نیجریه اعلام کرد که یکی از 486 نفری را که روز یکشنبه در توقیف کاروانی از 35 دستگاه اتوبوس در ایالت ابیا در جنوب نیجریه توقیف کرده تروریستی خطرناک بوده است.

کریس اولاکولادى،سخنگوی نظامی نیجریه گفت که فرد دستگیر شده به خاطر دست داشتن در چندین حمله تروریستی که با کشته شدن ده ها فرد بی گناه همراه بود تحت تعقیب قرار داشت.

این چهارصد بازداشتی از قبیله الهوسا در شمال نیجریه و بین 15 تا 35 سال دارند که برای بازجویی بازداشت شده اند.

سیاستمداران نیجریه‌ای می گویند که بازداشتی‌ها در جستجوی کار و نه ارتکاب اقدامات تروریستی به سوی منطقه ای مسیحی نشین به راه افتاده بودند.

2 کشته در انفجار خودرو بمب گذاری شده در سومالی

در انفجار خودروی بمب گذاری شده خارج از ساختمان بیمارستانی کمیته بین المللی صلیب سرخ در موگادیشو پایتخت سومالی 2 نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

هنوز هیچ طرفی مسئولیت این انفجار را که با کشته شدن یک پزشک و یک پرستار بیمارستان و زخمی شدن پنج تن دیگر همراه بود، برعهده نگرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول