اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الحدث گزارش داد

تسلط «داعش» بر نینوا و تاثیر آن بر روند نبردهای جاری شمال شرقی سوریه

تسلط گروه تروریستی «داعش» بر نینوا بدون تردید دارای تاثیرات غیر قابل انکاری بر نبردهای جاری در شمال شرقی سوریه است و در پس تصرف این منطقه توسط داعش اهدافی نهفته است.

تسلط «داعش» بر نینوا و تاثیر آن بر روند نبردهای جاری شمال شرقی سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الحدث، روز گذشته در خبرها آمده بود که اغلب مناطق استان «نینوا» در شمال غربی عراق که با بغداد 400 کیلومتر فاصله دارد و همچنین شهر «موصل» در 350 کیلومتری پایتخت عراق به دست گروه تروریستی داعش افتاده است.

ادعا شده، آنچه به داعش کمک کرده تا این مناطق را به تصرف خود درآورد، خیانت برخی از افسران ارتش عراق بوده که از ترس از دست دادن جان خود و از بیم آن، اقدام به این خیانت کردند.

براساس این ادعاها این افسران خیانت‌کار اطلاعات نظامی و امنیتی که بیانگر وضعیت واقعی حاکم بر استان نینوا بود، را از «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق پنهان کرده بودند که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور به شمار می‌آید و همین موجب سردرگمی دستگاه نظامی و ارتش عراق در مقابله با داعش و سقوط سریع موصل و نینوا شده است.

اما دلیل این سقوط هرچه باشد، بدون تردید تسلط داعش بر این مناطق دارای بازتاب‌ها و تاثیرات استراتژیک، جغرافیایی و نظامی بر اوضاع جاری در شمال شرقی سوریه به طور خاص و سوریه به طور عام است.

در واقع پس از تسلط داعش بر این بخش از کشور عراق که با مرزهای شرقی سوریه در ارتباط است، باید گفت که راه‌های نفوذ بیشتری برای عناصر تکفیری داعش به سوریه و تردد آنها بین دو کشور فراهم می‌شود و در واقع از این پس مناطق شرقی سوریه بیش از پیش تحت آتش و عملیات‌های داعش قرار می‌گیرد.

اگر نگاهی به نقشه تسلط داعش بر استان «حسکه» سوریه داشته باشیم، در می‌یابیم که این گروه بر مناطق وسیعی از ریف حسکه تسلط دارد که تا جوار مناطق کردنشین در ریف «راس العین» ادامه می‌یابد و از آنجا به شمالی‌ترین نقطه سوریه در مناطق ریف قامشلی متصل می‌شود.

تاکنون داعش بارها تلاش کرده تا تسلط خود بر ریف حسکه و همچنین مناطق کردنشین اطراف آن را تحکیم کند و به همین دلیل بود که پس از درگیری‌های شدید اقدام به بیرون راندن کمیته‌های مردمی حمایت از کردهای سوریه از منطقه ریف راس العین کرد.

بدون تردید نقشه‌های داعش برای تسلط بر منطقه «الجزیره» سوریه هنوز به پایان نرسیده، بلکه در حال تدوین سناریوهایی برای تسلط بر رقه به صورت کامل است تا تسلط خود را از آنجا به دیر الزور در شرق سوریه ادامه دهد و تسلط این گروه تروریستی بر نینوا در عراق چیزی جز طرح سیطره آن بر ریف حسکه و منطقه الجزیره سوریه که سرشار از منابع نفتی است و حتی خود حلب نیست.

به طور خلاصه تصرف نینوا توسط داعش می‌تواند، تاثیرات زیر را بر اوضاع جاری در سوریه داشته باشد:

- می‌تواند زمینه گسترش نفوذ این گروه تروریستی به سمت مناطق الجزیره سوریه را فراهم کند و در این خصوص از پشتوانه استراتژیک خود در عراق نهایت بهره را برای تحقق این هدف خواهد کرد.

- تسلط داعش بر نینوا زمینه را برای بیدار شدن کانون‌های تروریستی خفته در مناطق ریف حسکه و آغاز فعالیت‌های نظامی آنها فراهم می‌کند و این پیام‌آور آغاز نبردهای جدید در ان منطقه به خصوص برای کُردها می‌تواند باشد.

- داعش هم اکنون در دو جبهه در حال جنگ است. یکی جبهه سوریه که توسط گذرگاه‌های مرزی موجود بین سوریه و دو استان الانبار و نینوا حمایت می‌شود و دیگری جبهه داخلی عراق است که هم اکنون گستره آن به پس از فعالیت در استان الانبار به نینوا رسیده و این نشان می‌دهد که برای عملیات تصرف نینوا از پیش توسط این گروه طراحی شده بود و عناصر آن تنها در انتظار ساعت صفر بودند تا آن را به اجرا بگذارند که ساعت صفر روز گذشته زده شد.

- تسلط داعش بر گذرگاه «الیعربیه» که ارتباط دهنده عراق و سوریه توسط قامشلی می‌باشد و تلاش داعش برای عبور از این منطقه و نفوذ به دیگر مناطق سوریه پس از غلبه بر کمیته‌های مردمی حمایت از کردهای سوریه در واقع بیانگر تلاش داعش برای آغاز نبردهای قامشلی است و سرآغاز این نبردها بدون تردید مناطق ریف قامشلی خواهد بود.

- گستره نفوذ داعش از نینوا در عراق تا حسکه در سوریه به موازات افزایش گستره آن از الانبار تا رقه است و این امر نیز با تلاش داعش برای افزایش نفوذ و گستره خود در استان دیر الزور در شرق سوریه همراه است. این بدین معنی است که داعش تلاش دارد مناطق شمال شرقی سوریه را تصرف و آن را با مناطق غربی عراق که استان‌های الانبار و نینوا را در بر می‌گیرد، متحد و یکپارچه کند و زمینه اعلام امارت اسلامی مورد ادعای خود را فراهم نماید.

 

عدم عقب نشینی کردها از گذرگاه الیعربیه

در این راستا منابع آگاه کُرد خبر می‌دهند که کمیته‌های مردمی حمایت از کردهای سوریه از بخش سوری گذرگاه الیعربیه برخلاف آنچه در خبرها ذکر شده، عقب نشینی نکرده‌اند و همچنان کنترل این گذرگاه در خاک سوریه را در دست دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول