اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مشروح میزگرد «فرهنگ مهدویت» در خبرگزاری فارس

چگونه فرهنگ مهدویت را از شعارزدگی خارج کنیم/ شرایط تأسیس دانشگاه مهدویت

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: این فضای فرهنگی مهدوی کنونی را خیلی عالمانه‌تر می‌دانیم، یعنی می‌توانیم بگوییم فضای سنتی کم‌محتوا یا خرافی را به سمت عقلانیت و اندیشه‌های پخته‌تر سوق داده‌ایم.

چگونه فرهنگ مهدویت را از شعارزدگی خارج کنیم/ شرایط تأسیس دانشگاه مهدویت

خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و با همکاری برخی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأسیس شد.

این بنیاد در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه به ویژه نسل جوان و فرهیخته و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرس مباحث مهدویت و به منظور پشتوانه علمی و فرهنگی با کسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم، مرکز تخصصی «امامت و مهدویت» را در قم راه‌اندازی کرد.

از آنجا که تقریباً حدود 13 سال از فعالیت‌های فرهنگی مهدوی این بنیاد می‌گذرد و در سایه این تلاش‌ها مربیان و اساتید بسیاری آموزش معارف مهدوی را گذرانده‌اند و وارد عرصه‌های فرهنگی کشور شده‌اند، به همین منظور با توجه به سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» میزگردی را با عنوان «فرهنگ مهدویت و فرصت‌های پیش‌رو» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدصابر جعفری قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و مسعود دریس معاون طرح و برنامه و امور شعب این بنیاد در خبرگزاری فارس برگزار کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

 

 مهدویت همان جلوه دین الهی در غدیر خم است/ تفاوت نگاه مردم به مفهوم فرهنگ مهدویت  

* با توجه به اینکه امسال سال فرهنگی است و بنیاد شما هم در عرصه فرهنگ مهدویت فعالیت می‌کند، برای ترویج معارف مهدوی و تبیین زندگی امیدوارانه چه گام‌هایی را برداشته‌اید؟

- جعفری: من فکر می‌کنم از هر زاویه‌ای که به فرهنگ نگاه کنیم، ناخودآگاه مباحث مهدویت را در برمی‌گیرد، شما نمی‌توانید از فرهنگ بدون توجه به مهدویت صحبت کنید، البته این یک شعار نیست، زیرا مهدویت تمام حوزه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت و حتی خانوادگی را در بر می‌گیرد.

حال ممکن است تعریف مردم از مهدویت متفاوت باشد، بعضی افراد مهدویت را تنها زندگی یک امام یا یک مسأله فردی می‌‌دانند، یا مهدویت را این می‌دانند که جشنی برای امام بگیرند و نذری بدهند و یا به یاد حضرت(عج) باشند، در حالی که منظور از مهدویت همان جلوه دین مورد نظر الهی است، آن دینی که غایت رضایت الهی در واقعه غدیر خم است، «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی».

در واقع جایگاه مهدویت خیلی بالاتر از سایر مسائل دیگر دین از جمله زکات، خمس، امر به معروف و امثالهم است، مهدویت تمام زیر ساخت دینی و دنیایی افراد را در بر می‌گیرد، به عبارتی دیگر تمام زیر ساخت اخروی و دنیوی افراد را شامل می‌شود، این نوع نگاه ما به مهدویت است.

*مشکل به آنجایی بر می‌گردد که نتوانسته‌ایم مهدویت را از شعار خارج کنیم و وارد زندگی جزئی افراد کنیم، مهدویت را تنها به دعا، زیارت و ... خلاصه کردیم؟

- جعفری: خیلی از مواقع در کاربردی کردن موضوعی خاص عجله می‌کنیم، چرا که قبل از کاربردی کردن فرهنگ ابتدا باید زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود، به طور مثال رهبر انقلاب از این شتابزدگی هم گلایه داشتند که چرا تا عنوانی به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود، بحث‌های مختلفی بدون داشتن زیربناهای لازم مطرح می‌شود.

قبل از کاربردی کردن نیاز به کرسی‌های نظریه‌پردازی داریم، این همه مقام معظم رهبری در این خصوص تأکید داشتند، چقدر نظریه ارائه شده است؟

*کمتر از انگشتان یک دست...

- جعفری: بله! درست است، در بحث مهدویت مجموعه‌ها و فعالانی داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند که اجرشان محفوظ، اما با وجود این تلاش‌ها مشکلاتی هم وجود دارد، اما موضوع این است قبل از اینکه فریادگر باشیم، بیاییم کار کنیم، ببینیم مهدویت چیست، تعریف دقیقی از مهدویت داشته باشیم.

 

 

آیا مهدویت دانستن تاریخ، علاقه، ارادت یا معرفتی به امام(عج) است، آیا مهدویت با زمان ظهور شروع می‌شود، یا نه مهدویت دوران غیبت امام عصر(عج) را هم در بر می‌گیرد؛ یعنی امام حی و حاضری که در غیبت است، آیا ما امت این امام هستیم یا نه؟ به نظرم این مهمترین قسمت بحث است و بعد باید ببینم که چیزی را کاربردی کنیم. البته در این قسمت نواقصی هم وجود دارد، نمی‌خواهم بگویم خیلی کار کردیم، اما فکر می‌کنم ابتدا باید تعریف درست شود و بعد دید تعریف چقدر کاربردی شده است.

دعای اول 75 درصد از زوار مسجد جمکران تعجیل در ظهور است/ برخورد فرهنگی با یک سی‌دی انحرافی در زمینه مهدویت

*13 سال از فعالیت بنیاد شما می‌گذرد، به نظر می‌آید این مدت زمان کافی برای تعریف دقیق مهدویت بوده است و شما مبلغان مهدوی متعددی هم به جامعه تحویل داده‌اید، دیگر باید به سوی کاربردی کردن فرهنگ مهدویت گام بردارید. به نظر می‌رسد در این باره فعالیتی انجام نشده است.

- جعفری: با کلیت نظر شما موافق نیستم که بگوییم اتفاقی نیفتاده است، گرچه متأسفانه کارهای رصدی و آماری خوبی نداریم، اما در این زمینه مراجعاتی به افراد داشتیم، حجت‌الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران می‌گفتند در نظرسنجی از زائران انجام شده، بیش از 75 درصد از زوار درخواستشان در این مسجد ظهور حضرت حجت(عج) بوده است، یعنی درخواستی غیر از شفاء داشتند، این یک اتفاق خیلی بزرگ است.

این با توجه به وجود بحث مدعیان دروغین و توزیع سی‌دی‌های انحرافی مانند «ظهور نزدیک است»، نشان می‌دهد که کارهای زیادی در کابردی کردن مهدویت برداشته شده است،‌ البته ما مدعی نیستیم که تنها کار کردیم، البته این سی‌دی به راحتی جمع شد و حتی خبردار نشدید که سی‌دی بعدی آن‌ها چه زمانی تولید شد، چون با آن اقداماتی که در خنثی سازی این سی‌دی انحرافی صورت گرفت، مردم دیگر به سراغ سی‌دی دوم نرفتند.

بنابراین با کلیت نظر شما موافق نیستم، اما معنایش این نیست که خیلی راضی هستیم، چند روز گذشته همایشی را با حضور 300 فعال و مدیر فعال مهدوی که از قسمت‌های مختلف کانون‌های مهدویت دانشجوی، مساجد و .. بودند، این فضای فرهنگی که الان تشکیل شده است و کار می‌کنند، ما این را خیلی عالمانه‌تر می‌دانیم، یعنی می‌توانیم بگوییم فضای سنتی کم‌محتوا یا خرافی را به حول و قوه الهی به سمت عقلانیت و اندیشه‌های پخته‌تر سوق داده‌ایم. به این حرکت، آن هم با شرایط نبود امکانات می‌توان نمره خوبی داد که این را من امر کمی نمی‌دانم.

 

 

انقلاب اسلامی متأثر از دکترین مهدویت است/ دکترین مهدویت در عرصه جهانی مؤثر بوده است

- دریس: نوع نگاه بنده به این موضوع متفاوت است و از نگاه دیگر به آن می‌پردازم، ما انقلابی را پدید آوردیم که این انقلاب متأثر از دکترین مهدویت است و امروز بعد از 35 سال نباید بنشینیم بگوییم چی کار باید انجام دهیم، بلکه بعد از 35 سال دکترین مهدویت در دنیا جواب داده است.

نمونه‌های عینی این تأثیر این است که در دنیا اگر 10 تا کشور هسته‌ای هستند ما یازدهمین هستیم، در بحث نانو، فناوری‌های روز، در هوا و فضا، صنعت‌های مختلف و .... پیشرفت‌های چشمگیری در انقلاب اسلامی به وجود آمده است، به طور مثال بچه‌هایی که هوا فضا ایران را مدیریت می‌کنند، در وجودشان چه چیزی متبلور شده، آیا این روحیه استکبار ستیزی آن‌ها نبوده که باعث شد به پای کار بیایند و به فرمان حضرت آقا لبیک بگویند.

بنابراین این روحیه عزت‌خواهی و روحیه امید به آینده بوده که چراغ راه‌ها آن‌ها شده است، این روحیه بچه‌های انقلابی بوده که امروز علیرغم این همه تحریم و این همه فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای در دنیا حرفی برای گفتن دارند، باید توجه کنیم که امروز در چه نقطه‌ای قرار گرفتیم، البته این نقطه‌ای که ما در آن قرار گرفتیم، هنوز با نقطه مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم و ادعایی هم نداریم، باید نگاه کنیم که در چه شرایطی هستیم و نوع نگاه دنیا به ایران چگونه است.

امروز ایران اسلامی در نشست‌های بین المللی نقش تعیین کننده‌ای دارد و جمهوری اسلامی در دنیا تعریف شده است، این جمهوری اسلامی یعنی دکترین ولایت فقیه که مبتنی بر دکترین مهدویت است، بنابراین نگاه کلان باید به این مسائل هم توجه شود.

اما اگر می‌خواهید اوضاع فرهنگی را بحث کنید، سه دهه فرهنگی داشتیم، دهه اول به علت مشکلات جنگ این بخش مغفول ماند، در دهه دوم دغدغه فرهنگی مقام معظم رهبری با عناوین کودتای فرهنگی، غارت فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی روبرو شدیم و در دهه سوم که دولت خاص روی صحنه آمد و ما یک بازگشت غیرهوشمندانه و غیر هدفمندانه همراه با افراط و تفریط داشتیم.

پس اگر در این نشست،‌ نقد مسائل فرهنگی و وضعیت مسائل فرهنگی را می‌خواهیم صحبت کنیم، این گونه باید نگاه کنیم و نه اگر بحث کلان جمهوری اسلامی هست، بحث تأثیر اندیشه دکترین مهدویت را در منطقه، جهان اسلام و جهان بشری را باید مطرح کنیم. دکترین مهدویت در مقابل دکترین‌های دیگر است.

در دنیا دو دکترین مطرح بوده است، یکی «کمونیسم» که به زباله‌دان تاریخ پیوست و دکترین دیگر «لیبرال دموکراسی» است که بحث برخورد تمدن‌ها مطرح است، امروز نگاه می‌کنید ایران اسلامی خاری در چشم و استخوانی در گلوی آن‌ها‌ست، یک موقع شما به این خیزش‌های منطقه‌ نگاه کنید که می‌بینید متأثر از دکترین مهدویت است.

 

حضور پررنگ جوانان در مراسم گوناگون مذهبی نشان از ترویج فرهنگ ناب مهدوی دارد/ کمبود بودجه فرهنگی مانعی در تبیین فرهنگ مهدوی است

*تا زمانی ایران اسلامی نمونه کامل جامعه منتظر نباشد، نمی‌توان ادعا کرد که نقش ترویج معارف مهدوی را در منطقه بر عهده دارد؟

- دریس: این زمان می‌برد، ما دو هزار و 500 سال حکومت پادشاهی در این سرزمین داشتیم، باید بپذیریم این سرعت خوبی است، البته باید نیمه پر لیوان را هم ببینیم که رهبر انقلاب فرمودند: جوانان حالا قابل قیاس نیستند، اگر نگوییم بهتر از جبهه و جنگ نیستند، خیلی بهتر هستند. نگاه کنید اعتکاف اوایل انقلاب با حضور تعداد کمی تنها در دو سه مسجد برگزار می‌شد،‌ ولی الان تعداد مساجد برگزار کننده اعتکاف خیلی زیاد است، گاهی جوانان برای حضور در این مراسم معنوی گریه می‌کنند، یا مراسم دعای ندبه، دعای کمیل و آل یس را نگاه کنید، متوجه توجه معنوی جامعه می‌شوید.

من نمی‌دانم این آمار چقدر صحیح است، از یک منبع رسمی که فارس نیوز است نقل می‌کنم که یکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی گفته بود؛ 68 هزار شبکه علیه ایران سمپاشی و شبهه‌افکنی می‌کنند، در کنار این مسائل شما  این را حجم تبلیغات منفی را هم نگاه کنید که دشمنی‌ها چند برابر شده است، همچنین غفلت‌های فرهنگی که از سوی مسئولان و کسری بودجه که متناسب با شرایط اقتصادی است، این فرهنگ است که به عنوان نخستین بخش بودجه‌اش را کم کردند.

حال بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با دست خالی یک اجلاسی را برگزار می‌کند که وقتی سردار صفوی حضور پیدا می‌کند می‌بیند که 200 تا مدیر مجموعه از 200 تا شهرستان علم امام زمان(عج) را دست گرفته‌اند که کار فرهنگی انجام دهند، آن هم بدون هیچ چشم‌داشتی! همکاران ما در سراسر کشور از جیب مایه می‌گذارند تا برای نشر این اندیشه که اندیشه امام و رهبری و انقلاب اسلامی است، سهیم باشند.

بله! ما خیلی کار داریم، در ابتدا قرار بود که انقلاب کنیم و بعد آرام آرام انقلاب را در گام دوم تثبیت کنیم، افراد خارجی که به جمهوری اسلامی می‌آیند و ما با آن‌ها ملاقات می‌کنیم، تأثیر جمهوری اسلامی و تأثیر دکترین ولایت فقیه را می‌بینیم  که جهان تشنه این معارف و اندیشه است.

و در گام سوم منطقه را برای ظهور آماده کنیم و در نهایت تسری آن به سراسر جهان، هر چند که به زعم خیلی از بزرگان این اندیشه تا اقصی‌ نقاط دنیا رفته است،‌ هم اکنون جامعةالمصطفی(ص)العالمیة از 160 کشور جهان طلبه و مبلغ دارید، در الازهر آیا همچنین چیزی هست؟!

این در حالی است که تنها 35 سال از عمر انقلاب‌مان می‌گذرد، انقلاب‌های دیگر که 200 یا 300 سال عمر کردند، محکوم به فنا و سقوط شدند، به خاطر اینکه الحادی و غیر الهی بوده، با این وجود این انقلاب الهی است و مطمئن هستیم که إن‌‌شاءالله به سرانجام می‌رسد.

تخصصی کردن مباحث مهدوی و توجه به رویکرد عقلانی مهدویت وظیفه اصلی بنیاد است

 

 

-جعفری: من فکر می‌کنم بحث تأثیر اندیشه مهدوی در حوزه فرهنگی و سیاسی مطابق همه آنچه که برادر دریس فرمود، کاملاً صحیح است؛ یعنی می‌گوییم مهدویت آمد، دکترین ایجاد کرد و انقلاب اسلامی در جهان تأثیر داشته است.

اما فکر می‌کنم فضا سؤال دیگری است و با هم خلط نکنیم، اگر از آن زاویه نگاه کنید، قطعاً پاسخ‌ها همان پاسخ‌ها است، اما درباره مجموعه‌های مهدوی در عرصه مهدویت چه تأثیری در اندیشه مهدویت دارند، شما باید مهدویت را ابتدا تعریف کنید.

ما می‌گوییم این کارها را کردیم و این به معنای این نیست که بگوییم دیگران کار نکردند، ما دو دیدار با مقام معظم رهبری داشتیم که صحبت‌های رهبر انقلاب در چند محور اصلی بود، یکی از فرمایشات این بزرگوار این بود که اثبات مهدویت کار ساده‌ای نیست، اما تعمیق این اندیشه مهم است، مطلب دیگر ایشان بحث عقلانیت، کار عاقلانه‌، عالمانه و عمیقی انجام دادن و نه کار سطحی انجام دادن بود.

در این حوزه می‌توانیم بگوییم پرونده ده ساله مجموعه ما را بر این اساس است که هنوز یک سال از تأسیس بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) نگذشته بود که مرکز تخصصی مهدویت را در حوزه علمیه قم تأسیس کردیم، یعنی آمدیم برای اولین‌بار بحث مهدویت را تبدیل به یک بحث علمی کردیم، در همین راستا فارغ‌التحصیلانی در سطح سه و چهار داشتیم که وجود چند صد عنوان پایان‌نامه شاهدی بر این مدعاست که موضوعات برخی پایان‌نامه‌ها میان رشته‌ای است.

کار دیگری که انجام دادیم آمدیم روش و مدل بحث‌های مهدوی را که بیشتر در فضای احساسی بود به سمت عقلانیت سوق دادیم، این به معنای نافی زحمات علما در طول تاریخ نبوده است که اگر صرفاً احساسی و یا صرفاً عقلانی بود به دست ما نمی‌رسید، بنابراین ما آمدیم  فضای غلبه با احساس و غلبه با نقل‌های غیر معتبر را تبدیل به فضای آموزشی‌محور و تحقیقی کردیم.

به عبارتی دیگر مدل بحث را که صرفاً‌ نقل خاطره یک خواب، داستان و تشرف بود را به یک بحث آکادمیک قابل دفاع با سرفصل و منبع تبدیل کردیم، باز تأکید می‌کنم، به این معنا نیست که اینجا نشستیم و از خودمان دفاع کنیم و نمره عالی بدیم، ولی باید توجه کنید که با نبود امکانات-برادر ما هم اشاره کردند- دست خالی بودن، دولتی نبودن و نداشتن امکانات این کارها انجام شد.

 

تأسیس دانشگاه مهدویت منوط به تحقق دو شرط است

* با این حساب چقدر سعی کردید رشته‌های دانشگاهی مرتبط با مهدویت را ایجاد کنید؟

-جعفری: یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب بحث علوم انسانی اسلامی است، طبیعی است که یکی از بسترهای خیزش علوم اسلامی انسانی، حوزه و دانشگاه هستند و از آنجایی که طبیعتاً تولید و تعمیق این اندیشه بحث عمده‌اش به قرآن و روایات برمی‌گردد و در مباحث آینده‌پژوهی صرفاً حوزوی نیست، بنابراین لازم بود، اولاً این موضوع در حوزه علمی شود و در حد درس خارج و مباحث تخصصی تثبیت شود، این یعنی ارتقای موضوع در حد آکادمیک است، منظور این است که گام به گام این مسیر را طی می‌کنیم.

حال اینکه مهدویت را به عنوان واحد درسی یا به عنوان یک دانشکده قرار بدهیم، تحقق آن خیلی کار سختی نیست، شما هم می‌دانید خیلی از موضوعات درسی با واحدهای درسی با روندی می‌آید و به عنوان واحد درسی قرار داده می‌شود، اما ما بیشتر اهتمام گذاشتیم که دو کار انجام دهیم:

1- در حوزه اندیشه‌سازی و تعمیق این اندیشه از حوزه شروع کردیم، چون خاستگاه این بحث، بحث اسلامی است و اینجا جایگاهی بود که باید شروع می‌شد.

2-در عرصه‌ دانشگاه در قالب برنامه‌های مختلف و موضوعات مختلف به خصوص موضوعات میان‌رشته‌ای پیش رفتیم.

بنابراین اگر شاخص و معیار شما از نظر علمی آکادمیک به این معنا باشد، ما لزوماً باید در دانشگاه یک واحد درسی داشته باشیم، من فکر نمی‌کنم شما با این هم موافق باشید.

* منظور در دانشگاه علمی کابردی نیست، دانشگاه‌های مهم دولتی ملاک است.

-جعفری: برای رشته دانشگاهی گام‌هایی برداشته شده است، خود ما هم خیلی در این زمینه عجله نداریم و معتقد نیستیم که هر اتفاقی قبل از اینکه بحث‌های مرتبط با آن کاملاً چکش نخورده، فوری دانشگاه بزنیم.

* در حوزه علمیه که مرکز تخصصی الی ماشاءالله داریم.

-جعفری: الی ماشاءالله را نمی‌دانم، اما امسال به 9 مرکز اجازه دادند که دانش‌پژوه بگیرد، این مراکز تخصصی تعریف خاص خودشان را دارند.

* با توجه به اینکه اشاره کردید کارشناسانی در سطح سه و چهار حوزه در زمینه مهدویت تربیت کرده‌اید، پس چرا جز تعداد انگشت‌شمار هنوز چهره شاخص مهدوی نداریم.

-جعفری: آنچه درباره روشنگری سی‌دی «ظهور نزدیک است» جواب داد، همین مجموعه‌های ما بودند، الان در کشور موارد مختلفی که پیش می‌آید، هستند افرادی که پاسخگو باشند و مردم هم تا حدی آن‌ها را می‌شناسند و در واقع حلال مشکلات هستند، البته آیت‌الله نجم‌الدین طبسی در حوزه مهدویت شناخته شده هستند.

* منظور این است که میان مردم شناخته شده باشد، مردم او را به عنوان چهره مهدوی بشناسند.

-جعفری: شما توقع دارید فلان استاد تخصصی رشته‌ دانشگاه میان مردم شناخته شده باشد، اصلاً‌ توقع، توقع خوبی نیست. بله! اگر یک چهره شاخص تلویزیونی می‌خواهید، حجج اسلام پورسیدآقایی و کلباسی و کارشناسان مختلفی هستند که شما می‌توانید به آن‌ها مراجعه ‌کنید.

در این زمینه تقسیم کار انجام شده است، یعنی کسانی که سخنور و سخنران خوبی هستند پای منبر می‌روند، یک سری افراد هم در حوزه دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و بعضی دیگر در حوزه کودکان و نوجوانان مطرح هستند.

*به نظر می‌رسد که هنوز آن گونه که باید و شاید نتوانسته‌اید در حوزه عقلانیت کار کنید، یعنی کار به خصوصی انجام نشده است.

-جعفری: شما اگر سنجه برایش دارید، به ما بگویید، من به شما بگویم از چه مقدار به این سنجه رسیده است، اما یک وقتی من نگاه می‌کنم، فضای کنونی تغییر غلبه احساس به عقلانیت بوده است.

رویکرد پورتال جامع مهدویت حرکت آرام و خاموش است

* سؤال را به خود شما برمی‌گردانم، معیار سنجه شما چیست؟

- جعفری: من سنجشی که نگاه می‌کنم، مراجعه به آمارگیری مراجعان جمکران، آمارگیری‌های سطح استان‌ها، سؤالاتی که در حوزه پورتال جامع مهدویت ردوبدل می‌شود، چندین هزار سؤالی که در پورتال جامع مهدویت کاملاً به صورت استاندارد است، مشخص است سؤال پرسشگر با چه ویژگی‌ علمی و با چه رده سنی است، حتی سابقه پرسشگری او هم مشخص است، این کار در پورتال مدت‌هاست انجام می‌شود.

 

 

* الان پورتال جامع مهدویت چند کاربر دارد؟

- دریس: ما الان داریم بی سروصدا کار می‌کنیم، خیلی از اعضا می‌گویند چه زمانی این را معرفی کنید، فعلاً سیاست ما این است که آرام حرکت کنیم، باید کار را حساب شده انجام دهیم، الان 38 هزار نفر عضو هستند که عدد کمی نیست که با پای خودشان دنبال جریان مهدویت آمدند.

*رقم بالایی نیست...

-جعفری: برای ما که ورود با تبلیغات نداشتیم، رقم خوبی است.

* الان یک صفحه مجازی در شبکه اجتماعی در کمتر از یک ماه بالغ بر 420 هزار لایک خورده است!

-دریس: ما شبکه اجتماعی نیستیم که دختر و پسر را به هم برسانیم!

* مگر سی‌دی «ظهور نزدیک است» دختر و پسر را به هم می‌رساند که اینچنین گسترده شد؟

-دریس: اگر الان بنشینیم و به جای عدد 38 هزار، 200 هزار نفر یا 5 میلیون نفر بگویم باز هم محل نقد است!

-جعفری: بحث‌های احساسی پرمشتری است.

* خب چرا از بحث‌های احساسی استفاده نمی‌کنید؟!

-جعفری: توصیه رهبر انقلاب ورود عالمانه است، ما نمی‌گوییم استفاده نمی‌کنیم، بحث این است بحث احساسی همیشه پرمشتری است، شما الان اگر یک خبر اساسی کار ‌کنید بیشتر مخاطب دارد، خب! به شما هم همین ایراد وارد است.

* کار ژورنالیستی است...

-جعفری: شما می‌خواهید کار ژورنالیستی استفاده کنید، شکی در آن نیست، این ایراد هم به ما وارد است، صحبت سر این است کاری را شروع کردیم و این خود توصیه مقام معظم رهبری است و به این معتقد هستیم. البته به این معنا نیست که به خودمان نمره بیست دهیم، اما به اینکه چنین کاری را شروع کردیم نمره بیست می‌دهیم! این کار دارد اتفاق می‌افتد و آن هم غلبه انتخاب بر احساس و حرکت به سوی عقلانیت است، البته در کنار این مسائل تولیداتی در زمینه انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و .... داشته‌ایم.

*چرا روی تولید بازی‌های مهدوی متمرکز نشدید؟

-جعفری: قصد این نیست که تولید نکنیم، اما بازوهای ما این کار را می‌کنند، حرف من این است که پورتال نیامده روی یک بازی مانور بدهد، پورتال مخاطب خودش را دارد.

-دریس: یک گفت‌وگوی دو ساعته می‌طلبد که صفر تا صد روند اجرایی پورتال را بگوییم.

*دو سال پیش در پورتال ثبت‌نام کردم، این پورتال شما خبری از من نگرفته است؟!

-جعفری: در اینجا دو حوزه سؤالی است، حوزه سؤالی تفکیک و مشخص ‌شود، یک بحث درباره پورتال جامع مهدویت است که یک جلسه مفصل می‌‌طلبد.

* پورتال را جدا از شما نمی‌بینیم، کل مجموعه شما را می‌بینیم.

-جعفری: مجموعه ما را کامل می‌دانید، باید سؤال را کامل بپرسید، دیگر نباید بپرسید پورتال شما چند نفر عضو دارد، باید بگویید بنیاد شما چند نفر عضو دارد؟

* بنیاد شما چند عضو دارد؟

-دریس: 30 تا استان را زنگ بزنید و از تک‌تک مدیران استانی سؤال کنید تا بگویند در حوزه ضمن خدمتشان چند نفر عضو دارند.

* این پاسخ درستی نیست. من به عنوان کسی که حدود دو سال پیش در پورتال شما عضو شدم، در این مدت هیچ خبری از پیگیری شما ندیدم.

-جعفری: شما می‌‌گویید بنیاد چند نفر عضو دارد، بنیاد ما در استان‌ها و شهرها دفاتر مختلفی دارد، مرتبطین ما فراوان هستند و این برنامه‌ها با سیاست‌هایی که در ستاد طراحی شده، هست، شما فقط فرض کنید آموزش‌های مختلفی که برگزار شده آمار بخواهید بگیرد آمار زیاد می‌شود. یک وقت می‌گویید پورتال شما چقدر کاربر دارد، ما می‌گوییم سیاست ما این بوده است، پورتال را عمومی نکنیم، سیاست ما این نبوده که مانند بعضی پورتال‌ها یا سایت‌ها اعلام کنیم چقدر کاربر داریم، در حوزه‌ای که تخصصی درباره پورتال صحبت می‌شود، آقایان بیایند گفت‌وگو می‌کنیم. من حرفم این است حوزه سؤالی را معلوم کردید، جواب هم مطابق آن قابل قبول می‌شود، وقتی سؤال پراکنده باشد، جواب هم پراکنده در می‌آید.

 

 

* منظور این است که چرا از پتانسیل پورتال جامع مهدویت استفاده نکردید؟

-دریس: یا سؤال کنید، آمار بدهند یا یک موقعی هم بگویید جلسه نقد داریم، ‌اگر جلسه نقد باشد آن قدر شما بگویید و ما بگوییم. یک موقع هم می‌گویید بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود چه کار می‌کند، ما هم می‌گوییم هیچ خبرگزاری حوصله کاری ما را نخواهد داشت، من این را چند ‌بار گرفتم که نمی‌خواهیم سر و صدا کنیم. علیرغم حجم بالای کار که انجام شده است،‌ واقعاً می‌گوییم کار نشده است، با زبان خودمان اعتراف می‌کنیم، این کارهایی که شد کار نیست ولی شما یک جلسه به سفرهای استانی بیایید تا ببیند چقدر فعالیت شده است.

-جعفری: اگر قرار است کار عمیق انجام شود، کار عمیق را باید بی‌سروصدا انجام داد، برخی کار نکرده با تبلیغات جلو می‌روند.

-دریس: ببینید سرانجام مدارس قرآن چه شد؟!

ورود به عرصه تولید اپلیکیشن‌های مهدوی و شکسته شدن سد ورود

-جعفری: اگر بخواهیم کار عمیق انجم دهیم، عمیق به معنای بلندگو کار جلو بردن نیست، حالا ممکن است چهار تا بازی بسازیم، لذا در ابتدا تعریف مهدویت را مطرح کردم تا طبق آن با شما حرف بزنم. یکی از رئیس جمهورها از دولت‌های قبل که پیش او صحبت کردیم، گفت: همین کاری که ما می‌کنیم مهدویت است، خب! این یک نوع نگاه است، نگاه دیگر این است که بگویم «اللهم عجل لولیک الفرج» و کاری به حوزه سیاسی و خوبی و بدی آدم‌ها ندارد، ولی اگر واقعاً بخواهیم کاری را انجام دهیم، در این زمینه ما شرمنده امام زمان(عج) هستیم کاری را انجام ندادیم.

-دریس: در رابطه با اپلیکیشن شما می‌دانید بچه‌های فرهنگی ما چه کار می‌کنند، در چه جاده خاکی کار می‌کنند؟! بنده آمده‌ام در اپ‌استور ورود پیدا کردم و مختص گوشی‌های اپل نرم‌افزار مهدوی تولید کردیم،‌ می‌دانید اپل مال آمریکا است، اصلاً همچنین چیزی را راه نمی‌دهند که آنجا برود؟ در حالی که مترجم دارند و کار را می‌بینند، علیرغم اینکه پولی به جیب آن‌ها می‌رود، ولی ما گفتیم حضورمان خیلی مهم است، اپلیکیشن ما 19 روز طول کشید تا در اپ‌استور تأیید شود.

* تا الان چه تعداد دانلود شده است؟

- دریس: برای ما مقدار دانلود مهم نبود، مهم این بود به بچه‌‌های مهدویت که در قم جمع کرده بودیم، بتوانیم بگوییم بسمه‌تعالی ما خط را شکستیم، حالا اپلیکیشن تولید کنید. یک شماره از بیرونی‌ها گرفتیم و محصول را یک دلار و 99 سنت گذاشتیم و اینقدر استقبال شده است.

* چرا پولی گذاشتید؟!

-دریس: در فرصت‌ها و بهانه‌های مختلف به طور رایگان در اختیار مخاطب قرار می‌دهیم، ضمن اینکه پولی به حساب بنیاد نمی‌آید، بلکه به حساب خارجی می‌رود، باز تأکید می‌کنم محتوا تولید شده است و حالا زمان بهره‌برداری است.

* در پایان به خود بنیاد بپردازیم، بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) هیأت مدیره‌ای است؟

-جعفری: بله! یک هیأت امنا و بعد یک هیأت مدیره داریم که هیأت مدیره شورای سیاستگذاری است، الان می‌توانیم بگوییم افسران جوان حوزه مهدوی داریم، زمانی ما این را نداشتیم، ولی سعی کردیم قرائت صحیح از مهدویت را تبیین کنیم، مطلب بعدی بحث ساماندهی فعالیت‌ها بود، خیلی از مدل‌های فعالیت‌های مهدوی در گذشته بروشور، جشن، چراغانی یا سخنرانی‌ها بود، اما ما مدل را روی فضای آموزشی آوردیم، قبلاً جشن داشتید، اما الان جشن‌های ما یک پکیچ علمی دارد.

همان طور که گفتم در بنیاد آمدیم فضای کار را به فضای کار عاقلانه منتقل کردیم، این سبک در پایان‌نامه، مجلات امان و کتاب‌ها رعایت شده است، پس فضای غلبه بر احساس را بر غلبه تعقل سوق دادیم، مطابق فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با مدیران مراکز مهدوی.

یکپارچه‌سازی و تمرکزسازی فعالان مهدوی مهمترین فعالیت بنیاد در سال جاری است

* دیدار سه سال پیش را می‌گویید؟

-جعفری: دیدار نخست در اوایل کار بنیاد بود و دیگری هم 18 تیر سال 90 که درخواست مقام معظم رهبری در این دیدارها تعمیق مهدویت بود.

مطلب دیگری که در بنیاد پیگیری می‌شود، یکپارچه‌سازی و تمرکزسازی فعالان مهدوی است، ولو اینکه آرم بنیاد را نداشته باشند، ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی که متشکل از همه نهادها و مؤسسات فرهنگی مهدوی است، البته باید توجه کنیم که عرق مهدوی ما باید بالاتر از عرق سازمانی باشد، یکی از کارهایی که پورتال انجام داده است، مجموعه‌های مهدوی را زیر یک سقف آورده است، در واقع فضایی را ایجاد کردیم که به سمت یکپارچه‌سازی عملی هدایت شود.

 

* متشکرم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. سؤال‌های ما با هدف تخریب نبود، نقدی بود که از سوی عده‌ای مطرح می‌شد و شما نیز با شفافیت پاسخ دادید که جای تشکر دارد.

ـ ما هم از شما متشکریم و همواره از نقد استقبال می‌کنیم. این نکته را هم بگویم که در خیلی موارد کارهای بزرگی انجام می‌شود که به دلایلی از بازگو کردن آن یا رسانه‌ای کردن آن پرهیز می‌کنیم.

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول