اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس جمهور جدید اوکراین کیست؟

پترو پروشنکو؛ غرب‌گرا اما مخالف پیوستن اوکراین به ناتو

پترو پروشنکو از امروز عهده دار پست ریاست جمهوری کشور بحران زده اوکراین شد؛ کشوری که با چالش‌های فراوانی در داخل، منطقه و سطح بین‌الملل مواجه است.

پترو پروشنکو؛ غرب‌گرا اما مخالف پیوستن اوکراین به ناتو

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فاکس نیوز، سه ماه پس از برکناری رئیس جمهور قانونی اوکراین، پترو پروشنکو از امروز عهده دار پست ریاست جمهوری کشور بحران زده اوکراین شد. او در تاریخ 25 مه 2014 با بیش از 55 درصد آرا در دور اول انتخابات به عنوان رئیس جمهور اوکراین برگزیده شد. میلیارد اوکراینی که از او به عنوان "پادشاه شکلات" یاد می شود باید شروع دوران ریاست خود را با چالش های بسیاری از جمله بی ثباتی و خشونت در شرق اوکراین و فساد اقتصادی گسترده در کشور آغاز کند. 

سلطان شکلات کیست؟

پروشنکوی 48 ساله که ثروت وی توسط مجله فوربس 1.6 میلیارد دلار تخمین زده شده است، تجارت خود را با واردات دانه‌های کاکائو به اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 آغاز کرد. او در سالهای بعد وارد عرصه تولید شکلات شد و آب نبات محبوب روشن (Roshen) را وارد بازار کرد، وی همچنین بنیانگذار امپراطوری تجاری است که شامل کشته سازی و مالکیت شبکه‌های تلویزیونی پرنفوذی است.

پروشنکو بر خلاف بسیاری از میلیاردرهای اوکراینی، در خصوصی سازی پس از فروپاشی شوروی سرمایه گذاری نکرد و شهرت او به عنوان تاجری منصف بیشتر بر سر زبانهاست.

خط مشی سیاسی پروشنکو چیست؟

پروشنکو پیشرفت سیاسی خود را از سال 1998  به عنوان نماینده مجلس آغاز کرد وی یکی از اعضای  حزب طرفدار روسیه بود. رئیس جمهور جدید اوکراین در سال 2001 یکی از پایگذاران اصلی حزب مناطق بود،‌ این حزب به عنوان حامی اصلی ویکتور یانوکویچ شناخته می شد. اما در سال 2004 وی از انقلاب رنگی اوکراین که مورد حمایت غرب بود، پشتیبانی کرد.

پادشاه شکلات چند ماهی ریاست شورای امنیت ملی را بر عهده گرفت، اما پس از جدال با نخست وزیر وقت برسر اتهامات وارده مبنی بر حمایت از یکی از غول های بزرگ اقتصادی، از مسئولیتش کنارگیری کرد. پس از مدتی به عنوان وزیر امور خارجه به دولت بازگشت و در زمان به قدرت رسیدن یانکویچ در سال 2010، وزارت اقتصاد به وی واگذار شد. اما او در یک چرخش سیاسی به ائتلاف ضد یانوکویچ پیوست که در نهایت بر اثر فشار غرب مجبور به ترک قدرت در نوامبر 2013 شد.

حامیان پروشنکو چرخش او را در میان دسته بندی های سیاسی، نشانی از رفتار عملگرایانه وی در دنیای سیاست به شدت قطبی شده اوکراین در نظر می گیرند. پروشنکو در رقابت انتخابات اوکراین با رقیب بالقوه خود یعنی ویتالی کلیفسچکو، قهرمان بوکس، ائتلافی تشکیل داد و بدین صورت به دنبال حمایت از یکدیگر،‌ پروشنکو ریاست جمهوری و کلیفسچکو به پست شهرداری کیف رسید.

رئیس جمهور جدید اوکراین از امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما درباره برگزاری رفراندوم برای پیوستن به ناتو به شدت مخالفت کرده است. او در رابطه با برقراری ارتباط با روسیه قائل به رابطه برابر است و بر این عقیده است که رابطه با روسیه نباید به ضرر ارتباطات نزدیکتر با اتحادیه اروپا باشد.

برنامه پروشنکو برای آینده

رئیس جمهور جدید روسیه با معترضان طرفدار روسیه در شرق اوکراین روبه رو است که  بر اثر درگیری میان نیروهای دولتی و معترضان روسی تبار، صدها نفر کشته شده اند. بسیاری از ناظران انتظار دارند پروشنکو به سرعت درگیری ها را تحت کنترل قرار دهد. وی همچنین می تواند از طریق اصلاح قانون اساسی که قدرت مناطق را افزایش می دهد،‌ بحران کنونی را خنثی سازد.

در همین حال صندوق بین المللی پول، بسته حمایتی 17 میلیارد دلاری را برای اوکراین در نظر گرفته که باید در دوران تصدی قدرت توسط پروشنکو، صرف اصلاحات جدی در اقتصاد و سیاست شود.

همچنین پروشنکو در روزهای نخست ریاست جمهوری باید مجلس نمایندگان را متقاعد کند تا انتخابات پارلمان را به جای سال 2017 میلادی، امسال برگزار کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول