اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

همگام با انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان/33

شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

شعارهای انتخاباتی 2 کاندیدای رقیب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاحدی نشان‌دهنده درک مشترک آنان از وضعیت جاری جامعه افغانستان است.

شعارهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

به گزارش‎ خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، شعارهای انتخاباتی 2 کاندیدای رقیب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا حدی به هم شبیه است که نشان‌دهنده درک مشترک آنان از وضعیت جاری جامعه افغانستان است و نمایانگر نگرش نزدیک به ‎هم این 2 رقیب است.

به طور یقین شعارهای انتخاباتی کاندیداهای برگزیده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اتفاقی انتخاب نشده بلکه بر اساس ارزیابی دقیق و بررسی عمیق و همه‌جانبه انتظارات و مطالبات مردمی شکل گرفته تا بتواند دارای ویژگی جهت‎دهی آرا و جلب توجه مردمی شده و سبب سهم‎گیری گسترده مردم در انتخابات پیش رو گردد.

طبیعی است که کاندیداهای ریاست جمهوری پس از مشورت لازم با آگاهان امور اجتماعی و کارشناسان سیاسی همکار و همسو با تیم انتخاباتی خود، تصویر و تصور جمعی از رویدادهای جاری افغانستان رسم نموده‌اند.

شعارهای انتخاباتی آیینه‎ای از اولویت‎های ‎کاری کاندیداها در فردای پیروزی به شمار می‎آید و اقدامات آنان در حوزه‌های سیاسی و عرصه دولت‎داری را برای رأی‎دهندگان قابل پیش‌بینی می‎سازد.

شعارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اساسی‎ترین شعار هر تیم همان نامی است که به آن مسمی شده است؛ 2 تیم انتخاباتی رقیب دارای 2 نام نزدیک به هم هستند.

شعار تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله «اصلاحات و همگرایی» است و شعار تیم انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی «تحول و تداوم» است.

نخستین جزء این 2 شعار یعنی کلمات «اصلاحات» و «تحول»، نمایانگر نزدیکی درک این 2 تیم انتخاباتی است که تفاوت شعاری آنان را تقریباً به صفر می‌رساند زیرا ایجاد «اصلاحات» در آنچه موجود هست و حرکت به سوی آنچه مقصود و مطلوب است می‎تواند همان «تحول» باشد.

واژه «تداوم» دومین جزء تیم تحول و تداوم به رهبری «اشرف غنی احمدزی» به حفظ دستاوردهایی اشاره دارد که پس از شکست طالبان و پی‎ریزی «اداره موقت» به ریاست «حامد کرزی»، رئیس جمهور فعلی افغانستان تاکنون شکل گرفته است.

اما تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری «عبدالله عبدالله»، در دومین جزء شعار خویش «همگرایی» را مهم دانسته و به نیاز قدرتمند نگرش ملی‌گرایانه و تقویت بنیادهای وحدت ملی توجه و تأکید کرده است.

با اندکی توجه و تأمل می‎توان دریافت که تفاوتِ ناشی از جزء دوم شعارهای انتخاباتی 2 نامد رقیب نیز ناچیز است و در نهایت با اختلاف «مسیر» به یک «مقصد» منتهی می‎شود طوری که «تداوم» (حفظ دست‎آوردهای 13 ساله) در صورت وجود واگرایی در این کشور امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر «روند ملی‎سازی و کاهش تبعیض‎ها و تضاد‎های قومی» بخشی از دستاورد‎های 13 سال گذشته است که باید حفظ و تقویت شود.

پس جزء دوم این شعارها نیز در مقام تحقق، تأییدکننده و تکمیل‎کننده دیگری خواهد بود و نیازمند ایجاد فضا و فرآیند‎ همسان می‎باشد.

شباهت‌های تئوریک شعارهای فرعی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

در شعارهای فرعی این 2 تیم نیز تفاوت‎های تئوریک زیادی مشاهده نمی‌شود بلکه می‎توان به نحوی، نمونه‎ها و نشانه‎هایی از شباهت‎های دیدگاهی را در آنها مشاهده کرد.

به عنوان نمونه اگر تیم اصلاحات و همگرایی اعلام می‌کند که «هر قوم باید به تناسب شعاع وجودی و جمعیت خود در ساختارهای اداری سهیم شود» در مقابل تیم تحول و تداوم تأکید دارد: «حذف (سیاست حذف) سیاست ما است»؛ یعنی نمی‎توان هیچ قومی را نادیده گرفت.

بنابراین می‎توان گفت که 2 تیم رقیب به درک و دیدگاه مشابهی از وضعیت جاری جامعه افغانستان و انتظارات و اولویت‎های مردم دست یافته‌اند و این می‎تواند به سود ملت این کشور باشد که نوعی از اتفاق نظر و برداشت‎ها و باورهای نزدیک به هم در مورد نیازها و نظرات مردم در سطح نخبگان سیاسی این کشور در حال شکل‎گیری است.

آنچه گفته شد به معنای نفی و نادیده گرفتن تفاوت‎های موجود در جزئیات برنامه‎های کاری 2 تیم رقیب انتخابات ریاست جمهوری نیست و داوری در مورد اجزای برنامه‎های کاری و شیوه‌های اجرایی‎سازی و روش‌های تحقق موارد پیشنهادی توسط این کاندیداها نیازمند مطالعه دقیق و بررسی بیشتر است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان سیاسی افغانستان آنچه که در شرایط حساس کنونی برای مردم افغانستان از اهمیت اساسی برخوردار است اثبات توانایی تیم انتخاباتی مورد نظرشان برای  تحقق وعده‌های انتخاباتی می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول