اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امروز حاصل شد

توافق تازه وزرای دفاع ناتو درباره آمادگی نظامی در شرق اروپا

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو امروز در نشستی درباره آمادگی نظامی در کشورهای شرق اروپا و همکاری با روسیه به توافق رسیدند.

توافق تازه وزرای دفاع ناتو درباره آمادگی نظامی در شرق اروپا

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آلمان، در پی تصمیم «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توسعه اقدامات امنیتی در شرق اروپا، وزرای دفاع سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز 4 ژوئن (14 خرداد) درباره اجرای برنامه‌ای موسوم به «آمادگی نظامی در منطقه» توافق کردند؛ با این حال همکاری با روسیه را نیز قابل احترام دانستند.

این اقدام در پی ناآرامی‌ها در شبه‌جزیره کریمه و دیگر مناطق شرقی اوکراین و نیز اقدامات روسیه در منطقه صورت می‌گیرد.

«آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل ناتو در این زمینه گفت که وزرا در دیداری در بروکسل درباره برنامه آمادگی در واکنش به تغییر شرایط امنیتی ناشی از بحران به توافق رسیدند.

بر اساس این برنامه، حمایت طولانی مدت از کشورهای اروپای شرقی از جمله تمرین‌های اضطراری البته بدون نقض قانون 1997 در دستور کار قرار دارد. در این قانون ناتو و روسیه حق ندارند اقدامی علیه کشورهای پیشین پیمان ورشو و جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی صورت دهند.

در این راستا آلمان، دانمارک و لهستان آمادگی خود را برای پیوستن به این برنامه در شهر «استتین» لهستان افزایش می‌دهند. آلمان از جمله کشورهایی است که احتمالا از این کشور درخواست خواهد شد تا هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد. این کشور در حال حاضر حدود 1.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را به نیروهای نظامی اختصاص می‌دهد.

دبیرکل ناتو همچنین با استقبال از «رهبری آمریکا» و «اظهارات اطمینان‌بخش» روز گذشته اوباما مبنی بر اینکه وی از کنگره خواهد خواست تا 1 میلیارد دلار به هزینه‌های نظامی در شرق اروپا اختصاص دهد گفت: در شرایطی که روسیه هزینه‌های نظامی خود را در 5 سال گذشته 50 درصد بیشتر کرده است، ناتو در همین مدت زمان 20 درصد از هزینه‌های خود کاسته است.

انتهای‌پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول