اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روس‌ها بر مواضع خود تاکید می‌کنند

نتیجه مذاکرات 3جانبه گازی بروکسل همچنان در هاله‌ای از ابهام

مدیر شرکت گازپروم روسیه از توافق با طرف اوکراینی در مورد توقف روند رسیدگی دادگاه استکهلم به اختلاف گازی طرفین خبرداد، ولی برغم اظهارات خوش‌بینانه طرف روسی و نماینده اتحادیه اروپا، اوکراین همچنان سکوت کرده است.

نتیجه مذاکرات 3جانبه گازی بروکسل همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، «آلکسی میلر» مدیر شرکت «گازپروم» روسیه شب گذشته در پایان نشست 3جانبه گازی بین نمایندگان روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا اعلام کرد که مقامات مسکو و کی‌یف به توافق رسیدند در تاریخ مقرر (9 ژوئن- 19 خرداد) هیچ یک از طرفین در جلسه دادگاه بین المللی استکهلم شرکت نکنند.

«میلر» گفت: «شرکت گازپروم امروز در آغاز مذاکرات این مسئله را اعلام کرده و خواستار توقف روند رسیدگی به اختلاف گازی در دادگاه استکهلم شده است و مسلما اگر طرفین بتوانند همه مسائل را در جریان مذاکرات مورد حل و فصل قرار دهند، دیگر نیازی به مطرح شدن این مسئله در دادگاه نخواهد بود.»

به گفته وی، طرف اوکراینی هم موافقت نموده که فعلا و تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات 3 جانبه در جلسه دادگاه استکهلم حاضر نشود.

البته نتیجه نشست روز دوشنبه مذاکرات 3 جانبه روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا که در بروکسل و با هدف حل اختلافات گازی مسکو و کی‌یف برگزار شد، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داد. برغم اظهارات خوش بینانه طرف روسی و نماینده کمیسیون اروپا، طرف اوکراینی همچنان سکوت کرده است.

«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه در پایان این نشست اعلام کرد که مواضع مسکو در مذاکرات گازی همچنان مانند گذشته است. وی تصریح کرد اوکراین باید ظرف یک هفته بدهی مربوط به ماه نوامبر و دسامبر خود، معادل 1.451 میلیارد دلار را به روسیه بپردازد و پرداخت بدهی‌های مربوط به ماه آوریل و مه را نیز آغاز کند.

طبق گفته های نوواک، این امکان وجود دارد که همین هفته این پرداخت‌ها صورت بگیرد.

وی گفت: «ما این مسئله را از زبان طرف اوکراینی شنیدیم که بدهی ماه نوامبر و دسامبر را بزودی پرداخت خواهند کرد.»

ضمن اینکه «گوئنتر اوتینگر» کمیسار انرژی اروپا نیز اعلام کرده که شرکت «نفت و گاز اوکراین» و شرکت «گازپروم»، مذاکرات جداگانه‌ای در بروکسل داشتند که در جریان آن به توافقات اولیه‌ای در خصوص بازپرداخت بدهی‌های گازی و قیمت مورد توافق برای خرید گاز دست یافتند.

به گفته وی، البته هر دو شرکت باید این مسئله را با دولت‌های روسیه و اوکراین نیز مطرح و موافقت آنها را بدست آوردند.

این اظهارات در حالی است که نه وزیر انرژی اوکراین و نه رئیس شرکت «نفت و گاز اوکراین» هیچیک بعد از پایان مذاکرات تفسیری در این مورد ارائه ندادند.

«یوری پرودان» وزیر انرژی اوکراین حتی بعد از پایان نشست از صحبت با خبرنگاران خودداری کرد.

اختلافات گازی بین مسکو و کی‌یف با آغاز بحران اوکراین تشدید شده است. اوکراین 3.5 میلیارد دلار به روسیه بدهی گازی دارد و قادر به پرداخت آن نیست. روسیه تهدید کرده در صورت عدم پرداخت این بدهی،‌گاز این کشور را قطع می‌کند. البته اوکراین می‌گوید این قیمت را قبول ندارد چرا که روسیه بر خلاف توافقات قبلی،‌قیمت گاز را یک طرفه افزایش داده است.

روسیه حتی با انعقاد یک قرارداد 400 میلیارد دلاری با چین سعی کرد این پیام را به غربی‌هایی که از موضع «کی‌یف» حمایت می‌کنند، القا کند که، درصورت ادامه این روند، قادر است حتی گازی را که به اروپایی‌ها می‌فروشد به چینی‌ها دهد!

انتهای پیام/ج

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول