اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

افغانستان در 24 ساعت گذشته

تلاش پاکستان برای اخلال دور دوم انتخابات/سفر وزیر دفاع افغانستان به «بلژیک»

تلاش پاکستان برای اخلال دور دوم انتخابات، سفر وزیر دفاع افغانستان به بلژیک، کشته و زخمی شدن 139 شبه‎نظامی طالبان، دستگیری 3 آدم‎ربا، تهدید مردم افغانستان از سوی طالبان بخشی از رویدادهای مهم امنیتی افغانستان در 24 گذشته است.

تلاش پاکستان برای اخلال دور دوم انتخابات/سفر وزیر دفاع افغانستان به «بلژیک»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که جلسه شورای وزیران افغانستان تحت ریاست حامد کرزی در کاخ ریاست جمهوری این کشور برگزار شد.

براساس این اطلاعیه، این نشست ضمن محکومیت حملات موشکی پاکستان، هدف از این حملات را تلاشی برای اخلال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دانست.

در اطلاعیه آمد است که شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه افغانستان وظیفه سپرد تا در این رابطه یادداشت‎هایی مبنی بر نگرانی شدید دولت این کشور را از طریق مراجع دیپلماتیک به دولت پاکستان ارسال کند.

همچنین بر اساس این اطلاعیه، شورای امنیت ملی افغانستان از عدم واکنش دولت آمریکا که در تضاد با مفاد سند همکاری‌های دراز مدت استراتژیک در قبال اینگونه حملات و تجاوز خارجی از جمله تخطی حریم هوایی افغانستان قرار دارد، خلاف تعهدات این کشور در برابر افغانستان دانست.

قرار است شورای امنیت ملی افغانستان نگرانی شدید دولت این کشور را به آمریکا نیز ابراز نماید.

براساس این اطلاعیه، افغانستان تصمیم گرفته تا نماینده نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در جلسه‎ای که قرار است در تاریخ 4 ژوئن سال جاری میلادی در «اسلام آباد» برگزار شود؛ شرکت نکند.

این درحالی است که در چند ماه به این سو حملات موشکی پاکستان به مناطق شرقی افغانستان افزایش یافته است.

چند روز پیش نیز در پی حمله بالگردهای نظامیان پاکستانی به ولایت «کنر» چندین نفر کشته و زخمی شدند.

سفر وزیر دفاع افغانستان به بروکسل پایتخت بلژیک

«ظاهر عظیمی»، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که «بسم الله محمدی» وزیر دفاع این کشور برای شرکت در نشست وزاری دفاع ناتو در بروکسل پایتخت بلژیک می‎رود.

به گفته عظیمی، قرار است که نشست وزاری ناتو در (8 ماه ژوئن) در بروکسل برگزار شود.

این در حالی است که نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال 2014 ماموریت نظامی خود را در این کشور پایان می‌دهند.

تهدید مردم افغانستان از سوی طالبان برای شرکت در انتخابات

گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‎ای از تمام مردم افغانستان خواست تا در پای صندوق‎های رأی در روز انتخابات ریاست جمهوری این کشور حاضر نشوند زیرا شرکت کنندگان را هدف قرار خواهد داد.

کشته و زخمی شدن 139 شبه‎نظامی طالبان در نقاط مختلف افغانستان

دفتر مطبوعاتی وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولایت‎های «ننگرهار»، «کنر»، «بغلان»، «هلمند»، «سرپل»، «قندوز»، «کاپیسا»، «قندهار»، «زابل»، «غزنی»، «پکتیا» و «غور» در 24 ساعت گذشته، 74 شبه‎نظامی طالبان کشته، 36 نفر زخمی و پنج نفر دیگر دستگیر شدند.

بر اساس این اطلاعیه، 18 حلقه مین و مقداری مواد منفجره از ولایات «زابل»، «فراه»، «پکتیکا» و «هلمند» نیز به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

در اطلاعیه دیگر این وزارتخانه از کشته شدن چهار مین گذار در منطقه «سید آباد» ولایت «میدان وردک» بر اثر انفجار مین جاسازی خودشان خبر داد.

در همین حال «نظیف الله سلطانی»، سخنگوی تیپ 203 «تندر» ولایت «غزنی» می‎گوید که در نتیجه عملیات هوایی نظامیان خارجی در منطقه «اندر» و «ده یکم» این ولایت 21 شبه‎نظامی طالبان کشته و 4 نفر دیگر زخمی شدند.

«محمد قیوم انگار»، فرمانده پلیس ولایت «بادغیس» در غرب افغانستان نیز از کشته شدن یک شبه‎نظامی طالبان و زخمی شدن 3 تن دیگر خبر داد.

انتقال هوایی مواد انتخاباتی به 58 منطقه ناامن افغانستان

«نور محمد نور»، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نشست خبری گفت که مواد انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور از طریق هوایی به مناطق ناامن انتقال می‌یابد.

به گفته نور، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنین انتقال مواد انتخاباتی از مسیرهای زمینی را نیز آغاز کرده که این روند تاکنون با مشکلی روبرو نشده است.

وی افزود: این کمیسیون، پنج هزار 388 کارمند را به دلیل تقلب انتخاباتی (16 فروردین) در فهرست سیاه قرار داد و آن‌هارا از کار برکنار کرده است.

نور تصریح کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان افراد جدیدی را که استخدام کرده که برنامه آموزشی آن‌ها نیز رو به اتمام است.

قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در بین 2 کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری در 24 خرداد برگزار شود.

رهبر طالبان مدعی شد

تبادل 5 فرمانده طالبان با نظامی آمریکایی پیروزی بزرگ طالبان بود

رهبر گروه طالبان پس از آزادی 5 فرمانده این گروه از زندان «گوانتانامو» در ازای آزادی یک سرباز آمریکایی، این مبادله را پیروزی بزرگ طالبان و ملت افغانستان خواند.

دستگیری 3 آدم‎ربا در غرب افغانستان

«عبدالرزاق یعقوبی»، فرمانده پلیس ولایت «فراه» در غرب افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت که نیروهای امنیتی افغان 3 آدم‎ربا را به جرم ربودن یک جوان، دستگیر کردند.

به گفته یعقوبی، این جوان چهار روز پیش ربوده شده بود که در نتیجه تلاش نیروهای امنیتی افغان آزاد شد.

کشف 630 کیلوگرم مواد شیمیایی در شمال افغانستان

«سید سرور حسینی»، سخنگوی پلیس ولایت «قندوز» در شمال افغانستان در گفت‎وگو با رسانه‎ها اظهار داشت: نیروهای امنیتی افغان 630 کیلوگرم مواد شیمیایی را که برای ساخت مواد مخدر استفاده می‎شد در این ولایت کشف و ضبط کردند.

به گفته حسینی، این مقدار مواد شیمیایی در یک بشکه جاسازی شده بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول