اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

ریشه‌های تروریسم در پاکستان/ منافعی که به ماشه تفنگ گره خورده است

گروه‌های شبه‌نظامی پایگاه‌های مستحکمی در برخی شهرهای بزرگ پاکستان دارند که نیروهای امنیتی و پلیس حتی به این پایگاه‌ها نزدیک هم نمی‌شوند چه برسد به اینکه قصد داشته باشد، علیه آنان وارد عمل شوند.

ریشه‌های تروریسم در پاکستان/ منافعی که به ماشه تفنگ گره خورده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، کشتار و قتل توسط تروریست‌ها در پاکستان موضوع تازه‌ای نیست چرا که این افراد حتی قبل از استقلال پاکستان در این سرزمین نفوذ پیدا کرده بودند.

آمریکا و عربستان سعودی نقش مهمی در تقویت تروریسم در پاکستان دارند این کشور‌ها استفاده از شبه‌نظامیان را بهترین راه برای حفظ منافع خود در منطقه می‌دانند.

تروریسم در پاکستان از زمان تشکیل گروه سپاه‌ صحابه و به راه افتادن جنگ فرقه‌ای تبدیل به یک بحران شد. بعد از مدتی افراط‌گرایی در پاکستان به اوج خود رسید و طالبان که تقریبا همان افکار سپاه‌ صحابه را در اختیار داشتند هزاران نفر از مردم بی‌گناه را قتل‌عام کردند.

طالبان عنوان می‌کنند در حال جهاد در راه خدا هستند اما آیا واقعاً یک سبزی فروش، یک مغازه‌دار ساده و یک کارگر مانع گسترش اسلام هستند و باید آنان را قتل‌عام کرد.

مبارک علی مورخ و محقق پاکستانی در این زمینه می‌گوید: تروریست‌ها همیشه به یک صورت عمل نکرده‌ و نحوه عملیات و اهداف آنها با توجه به خواسته اربابانشان تغییر کرده است.

وی افزود: برخی اوقات مردم برای رهایی از یک دولت دیکتاتور دست به سلاح می‌برند و تنها راه حل مشکلات خود را نابودی این دولت می‌دانند.

تروریست‌ها می‌توانند برای اهداف سیاسی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی به کار گرفته شوند که این مطلب در پاکستان به وضوح دیده می‌شود. نوع تروریسم در پاکستان تفاوت زیادی با سایر کشور‌ها دارد زیرا در این کشور سیاستمداران با پشتوانه برخی گروه‌های شبه‌نظامی به قدرت می‌رسند بنابراین بعد از به قدرت رسیدن همیشه منافع کسانی را که به آنها کمک کرده‌اند در نظر می‌گیرند.

پاکستان تنها کشوری است که روزنامه‌ها نمی‌توانند عکس جنایتکاران را منتشر کنند و این عکس‌ها بعد از مخدوش شدن در روزنامه‌ها منتشر می‌شوند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد عکس‌های منتشر شده در روزنامه‌های پاکستانی عکس فعلی فرد مورد نظر نیست و به احتمال زیاد مربوط به دوره نوجوانی وی می‌باشد.

گروه‌های شبه‌نظامی پایگاه‌های مستحکمی در شهرهای بزرگ پاکستان دارند که نیروهای امنیتی و پلیس حتی به این پایگاه‌ها نزدیک هم نمی‌شوند چه برسد به اینکه خواسته باشند علیه این شبه‌نظامیان وارد عمل شوند.

و در نهایت اینکه در پاکستان، رسانه‌ها، پلیس و سایر امکانات در اختیار افراد با‌نفوذ است و این در حالی است که افراد مورد‌ نظر برای حفظ جایگاه خود از گروه‌های شبه‌نظامی کمک می‌گیرند؛ بنابراین نمی‌توان این گروه‌ها را به سادگی ریشه‌کن کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول