اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

یادداشت/ مهدی شکیبایی

پیام های سفر امیر کویت به تهران

این سفرها ناظر بر واقعیت اجتناب ناپذیری است مبنی براینکه سیاست های اصولی و رویکردهای منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران از جذابیت های کافی برای همسایگانش برخوردار است.

پیام های سفر امیر کویت به تهران

خبرگزاری فارس/اداره کل بین الملل- تهران این روزها کانون رایزنی ها برای حل وفصل مشکلات منطقه ای شده است. علاوه بر حضور رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه ، عصر امروز شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در راس هیاتی بلندپایه برای سفری 2 روزه وارد تهران شد.

جمهوری اسلامی ایران سفر این مقام بلندپایه کویتی به تهران را پاسخی درخور به سیاست اعلامی و اعمالی خود مبنی بر همگرایی منطقه ای می داند و آن را فرصتی مغتنم جهت گسترش روابط در همه سطوح سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی با کشور دوست و برادر کویت تلقی می کند. خالد جارلله معاون وزیر خارجه کویت دیروز اعلام کرده بود که کشورش آمادگی میانجیگری بین عربستان و ایران را دارد. براین اساس برخی از تحلیلگران معتقد بودند شیخ صباح با خود پیام آشتی از سوی عربستان برای مقامات ایرانی دارد. این امر با توجه به سوابق محتمل است لیکن آنچه مهم است اینکه نفس سفر امیرکویت به تهران با خود پیام هایی برای منطقه و جهان به همراه دارد.

شاید امیر کویت اولین مقام بلندپایه عضو شورای همکاری خلیج فارس نباشد که طی یکماه اخیر به تهران سفر می کند چه اینکه پیش از وی  مقاماتی از عمان، قطر و امارات متحده عربی(سفرهیات بلندپایه اقتصادی) نیز به تهران سفر کرده اند امری که نشان دهنده شکست پروپاگاندای غربی و صهیونیستی و بعضا عربی موسوم به «ایران هراسی» بویژه پس از بحران سوریه است. شورای همکاری خلیج فارس دارای شش عضو است که غیر از سعودی و بحرین بقیه کشورها با ایران روابطی صمیمانه و در سطح بالا دارند.

روابط گرم  اکثریت کشورهای عضو این شورا با جمهوری اسلامی ایران صرف نظر از اینکه تبلیغات دروغین دستگاههای غربی مبنی بر انزوای جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای جهان را رسوا می کند مصداقی براین مدعا است که فلسفه وجودی این شورا که با هدف مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سال 1981 م پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد اینک برای طراحان آن از بین رفته است.

ضمن آنکه سفر این مقامات همچنین ناظر بر یک واقعیت اجتناب ناپذیر دیگری هم هست و آن اینکه سیاست ها و  رویکردهای منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران همچنان از جذابیت های کافی برای همسایگانش برخوردار است. ضمن آنکه تاکیدی است براین نکته که کشورهای منطقه  سیاست «تولید همگرایی »  را بر سیاست «تولید تکفیری گرایی» ترجیح می دهند. هواداران سیاست تکثیر خشونت در منطقه برای دستیابی به منافع سلطنتی خود امروز بیش از هر جریان دیگری در انزوا قرار گرفته اند.

تهران طی نزدیک به چهار دهه نسبت به تحولات منطقه سیاست و رویکردی اصولی در پیش گرفت و به رغم گذشت سالها اما همچنان بر اصول خود باقی مانده است. حمایت از مقاومت اسلامی ، ایجاد روابطی صمیمانه و هم پیمانی ناگسستنی  با کشورهای همسایه ، حمایت از قضیه فلسطین و دشمنی با رژیم اشغالگر قدس از جمله سیاست های جذاب و  انقلابی ایران طی سالهای اخیر محسوب می شود که همچنان به قوت خود باقی است با این تفاوت که اینک ایران، نه تنها ایران دهه 80 و 90 قرن بیستم نیست بلکه به مراتب قدرتمند تر و با صلابت تر از گذشته در حوزه های دفاعی، علمی، اقتصادی و... می نمایاند.

ایران هراسی امروزه نتیجه ای جز انزوای طراحان این سیاست نداشته و ندارد و سفر امیر کویت ناظر برهمین نکته است.

علاوه بر این سفر وی بیانگر وجود دغدغه های مشترک در نزد دو کشور همسایه است. هم کویت و هم تهران نگران گسترش فزاینده خشونت و افراطی گری در منطقه هستند.

مضاف براین ایرانیان در مقیاسی جهانی تر «نگاه از بالا»ی نظام سلطه به خود را برنمی تابند، کویتی ها نیز در مقیاسی کوچکتر از نگاه مغرورانه و پدرسالارانه سعودیها طی سال ها رنج برده اند. این سیاست سعودی ها طی چند وقت اخیر به وضوح علیه قطری ها اعمال شد تا جاییکه ریاض همه را برای اخراج قطر از شورای همکاری خلیج فارس بسیج کرد. چرا؟ چون قطر با درک خطای استراتژیکش در سوریه بنای جدایی ازسیاست های سعودی داشت.

منطقه به دنبال تحولات اخیر سوریه مرحله جدیدی را تجربه می‌کند در این مرحله استفاده از ظرفیت های اقتصادی می تواند به منافع هر دوکشور کمک نماید. ایران و کویت بویژه در عرصه سرمایه گذاری های میان و بلند مدت می توانند از یکدیگر سودبری متقابل داشته باشند.

 

*مهدی شکیبایی

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول