اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

پادشاه مغرب خواستار احیای اتحادیه مغرب عربی شد

پادشاه مغرب طی نطقی در مجلس ملی موسسان تونس فعال شدن اتحادیه مغرب عربی برای حمایت از امنیت آفریقا و مسائل منطقه‌ای و در راس آن مساله فلسطین را خواستار شد.

پادشاه مغرب خواستار احیای اتحادیه مغرب عربی شد

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، «محمد ششم» طی نطقی در مجلس ملی موسسان تونس خواستار تقویت همکاری بین کشورهای اتحادیه مغرب عربی و فعال شدن این اتحادیه شد و گفت هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات در خصوص امنیت و ثبات خود را حل کند.

وی افزود: کسانی که گمان می‌کنند توقف فعالیت اتحادیه مغرب عربی و تداوم بسته ماندن مرزها می تواند سودمند باشد در اشتباه به سر می‌برند.

پادشاه مغرب گفت: عدم تقویت اتحادیه مغرب عربی به ضرر اصول همسایگی و منافع ملت های این منطقه است که به همبستگی و همکاری بیش تر چشم دوخته اند.

وی افزود:ما می خواهیم اتحادیه مغرب عربی بزرگ و قوی داشته باشیم که بتواند به وظایف خود در امور سیاسی،اجتماعی و امنیتی و اقتصادی عمل کند و در راه رسیدن به این مغرب بزرگ عربی باید همه پنج کشور این حوزه از روابط دوجانبه قوی برخوردار باشند.

محمد ششم گفت: مغرب از هیچ تلاشی برای تقویت روابط خود با این کشورها دریغ نمی کند و ما معتقدیم همکاری دوجانبه پایه محکم برای همکاری مشترک مغرب عربی است.

پادشاه مغرب تاکید کرد: در همه مناطق جهان تلاش می کنند از طریق بلوک‌بندی و ادغام خواسته های برحق ملت‌های خود را برای توسعه و رفاه، امنیت و ثبات بیشتر محقق کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اعضای اتحادیه مغرب عربی به نقش این اتحادیه در حمایت از مسائل کشورهای عربی و اسلامی که در راس آن قضیه فلسطین است، باور دارند و باید تلاش کنیم اتحادیه مغرب عربی سازمانی تاثیرگذار در عرصه منطقه‌ای و بین المللی باشد.

پادشاه مغرب بر حمایت کشورش از تلاش ها برای تحکیم ارکان دولت تونس تاکید کرد و گفت ادامه اصلاحات در زمینه های مختلف بهترین راه برای تحقق آرمان ها و خواسته های همه زنان و مردان تونسی است.

اتحادیه مغرب عربى در سال 1988 توسط رهبران کشورهاى مغربى عربى پایه‌ریزى شد و مقر آن  در رباط، پایتخت مغرب است.

عقیده تشکیل این اتحادیه  برای اولین بار  در سال 1956 زمانی که تونس و مغرب استقلالشان را به دست آوردند، سر بر آورد، تا سال 1986 وقتی که الجزایر  ، لیبی ، موریتانی ، مغرب و تونس با برگزاری یک نشست مهمی که در آنها  به تشکیل اتحادیه  مغرب  عربی  با یک   ریاست  گردشی  توافق کردند ، هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفت.

حتی بعد از شکل گیری آن ، اتحادیه  مغرب عربی به خاطر رقابت طولانی مغرب و الجزایر بر سر رهایی از مداخله صحرای غربی دچار مشکل  شد.

در سال 2005 بعد از اینکه الجزیره   به صراحت ، حمایت از استقلال  صحرا  را به  میان آورد ، مغرب  نیز سازش را رد کرد و در نتیجه  یک نشست  در این سال  برگزار نشد.

سطح همگرایی  اقتصادی  که  از طریق  اتحادیه مغرب عربی به دست آمد با 6/2 در صد از مجموع  صادرات  حاصل  از تجارت  بین  اعضا اتحادیه ، بسیار کم  عنوان  شده است.

نخستین اجلاس شوراى اتحادیهٔ مغرب عربی، در سال 90 در تونس تشکیل شده و تاکنون بیش تر نشست های این اتحادیه در این کشور برگزار شده است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول