اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس گزارش می‌دهد

معاون وزیر نفت صحت اسناد بنزین وارداتی و پتروشیمی را تایید کرد+اسناد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صحت اسناد مربوط به بنزین ـ منتشرشده در رسانه‌ها ـ را تایید کرد اما تاکید کرد این اسناد باید به صورت دیگری تفسیر شود.

معاون وزیر نفت صحت اسناد بنزین وارداتی و پتروشیمی را تایید کرد+اسناد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اخیرا در گفت‌وگو با سایت خبری شانا اسناد منتشر شده در رسانه ها را که از سوی برخی خبرگزاریها درباره بنزین ارائه شده تایید کرده است. به همین دلیل اسنادی که در طول دو ماه اخیر منتشر شده است را به طور گذرا مرور می کنیم تا برای مخاطبین مشخص شود که معاون وزیر نفت کدام اسناد را مورد تایید قرار داده است.

*آنالیز ریفورمیت تولیدی پتروشیمی نوری برزویه

براساس اسنادی که در زیر آمده است مشخص است که بنزن موجود در ریفورمیت تولیدی پتروشیمی نوری برزویه که برای اسفند سال 92 و فروردین ماه سال 93 است دارای بنزن هایی به مقادیر  1.75 درصد، 1.81 درصد، 1.72 درصد و 1.58 درصد بوده است.

آنچه در بالا مشاهده می شود تنها بخشی از آنالیزهای ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری است که در اختیار خبرنگار فارس قرار دارد.بدون ارائه هیچ تفسیری مشخص است که بنزن موجود در این ریفرمیت ها کمتر از 2 درصد و عدد اکتان آنها نیز بین 97 تا 103 است، با تمام این شرایط اما باید توجه داشت که این ریفرمیت ها با نفتای سبک و سنگین و رافینیت تولید پالایشگاه ها ترکیب و در بخشهایی از کشور توزیع می شد.

*اسناد مربوط به واردات بنزین

در مدتی که بحث واردات بنزین به جای تولید ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها به کشور، خبرساز شد آنالیزهای متعددی از بنزین وارداتی به کشور منتشر شد که اسناد منتشر شده را بار دیگر در ذیل مشاهده می کنید.

همانطور که در این آنالیز واضح است بنزن موجود در بنزین وارداتی که در نیمه دوم سال 92 به کشور وارد شد 6 درصد است.

اما در دو آنالیز دیگر که در ادامه منتشر می شود خبری از آنالیز بنزن و آروماتیک نیست به طوری که مشخص است این بنزین ها که در اواخر سال 92 وارد شده است با استاندارد 15 سال گذشته که در کتابچه استاندارد شرکت پالایش و پخش منتشر شده،تطبیق داده شده است.

 

*آنالیز تولید بنزین در پالایشگاه تهران

این گزارش اضافه می کند یکی دیگر از اسنادی که در مورد تولید بنزین در کشور منتشر شده است سند مربوط به بنزین پالایشگاه تهران در سال 81 است.

در سند بالا که به امضای اسدالله میکائیلی مدیرعامل وقت پالایشگاه تهران و عضو هیئت مدیره فعلی شرکت ملی پالایش و پخش رسیده است بنزین موجود در بنزین تولیدی این پالایشگاه نزدیک به 5 درصد و آرماتیک آن نیز 37 درصد بوده است.

انتشار این سند به دلیل آن است که نشان می دهد مدعیان و دلواپسان آلایندگی ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها در زمانی که در صنعت نفت مسئولیت داشتند چه نوع بنزینی را در کشور عرضه می کردند.

* سند داخلی پالایش و پخش در اثبات آلاینده نبودن بنزین پتروشیمی‌ها

در دورانی که هم‌صدایی بین مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست در مورد آلاینده بودن ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها به گوش می رسد، سال گذشته این همصدایی وجود نداشت یعنی اگر سازمان محیط زیست بدون سند و مدرک اصرار برآلایندگی ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها داشت وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش با سند و مدرک اعلام کرده بود که ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها آلاینده نیست.

به عنوان نمونه، آقای سعید محجوبی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید پالایش و پخش نامه ای در تاریخ 20 بهمن 92 درباره ریفرمیت تولیدی شرکت های پتروشیمی خطاب به آقای یاری، رئیس بازرسی و پاسخگویی به شکایات این شرکت نوشته است.

در این نامه آمده است:

احتراما عطف به نامه شماره 132594 مورخ 14 بهمن 92 جنابعالی در خصوص موضوع فوق، موارد ذیل جهت استحضار و بهره برداری لازم ایفاد می گردد.

-ریفرمیت دریافتی از شرکت های پتروشیمی دارای آروماتیک حدود 64-70 درصد حجمی، بنزن 2-10 درصد، اکتان 95 و  MTBE دریافتی نیز دارای اکتان عملی 106 می باشد.

-میزان متوسط ریفرمیت تحویلی در سال 1391 روزانه برابر 5200 متر مکعب و MTBE نیز برابر 1000 متر مکعب در روز و در 9 ماهه اول سال جاری نیز به ترتیب 5700 و 1200 مترمکعب در روز بوده است.

-اکتان افزای دریافتی از پتروشیمی ها بعد از اختلاط با دیگر مولفه های بنزین نظیر نفتای سبک، نفتای سنگین و تنظیم مشخصات مخلوط نهایی مطابق با استاندارد شرکت ملی نفت جهت عرضه به جایگاه های سوخت ارسال می‌گردد.

-مشخصات فنی ریفرمیت پتروشیمی ها با ریفرمیت یا پلتفرمیت تولیدی پالایشگاه ها مشابه بوده و در برخی موارد ممکن است به لحاظ میزان آروماتیک و بنزن، اختلاف ناچیزی داشته باشد لکن بعد از اختلاط با دیگر مولفه های بنزین مشابه بنزین تولیدی در پالایشگاه ها به بازار عرضه می‌گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با سایت خبری شانا این اسناد را تایید کرده است، اما تصریح کرده است: "بنزین پتروشیمی‌ها 7 تا 10 درصد بنزن دارد،یعنی 70 هزار PPM؛ به نظر می رسد بسیاری از خبرگزاریها این اعداد را درک نمی کنند.

در مورد اینکه‌ آیا واقعا بنزین پتروشیمی ها 7 تا 10 درصد بنزین دارد ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. اولا آنچه آقای کاظمی از آن به عنوان بنزین پتروشیمی ها یاد می کنند در واقع ریفرمیت است که حدود30 تا 45درصد ترکیب بنزین توزیعی را شامل می شود.

در ثانی اگر چه مدیرعامل محترم شرکت ملی پالایش و پخش عنوان می کنند به میزان 7 تا 10 درصد بنزن در ریفورمیت پتروشیمی ها وجود دارد؛ ولی با استناد به اسناد منتشر شده در ابتدای گزارش که مورد تایید وی است، بنزن موجود در ریفورمیت پتروشیمی نوری حدود 2 درصد و بنزن موجود در پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی بندرامام نیز بین 6 تا 10 درصد است، که براساس اسناد منتشر شده حدود 70 درصد از ریفرمیت مورد نیاز برای تهیه بنزین کشور از پتروشیمی نوری تهیه شده است.

اما نکته ای که جناب آقای کاظمی نیز حتما آن را قبول دارند این است که ریفرمیت پتروشیمی ها به هیچ عنوان بنزین نیست و نمی شود آن را در مجاری عرضه به تنهایی به مشتریان فروخت که اگر کسی چنین کاری را انجام دهد خاطی است و باید در محاکم قضایی محاکمه شود.

حتی شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نیز اعلام کرده است پس از ترکیب ریفرمیت هایی که دارای بنزن 6 تا 10 درصد هستند با نفتای سبک و سنگین و رافینیت، بنزن موجود در بنزین نهایی و قابل عرضه به 3.5 درصد می رسد.

در نهایت از جهت یادآوری و براساس مندرجات نشریه ای که در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در غرفه شرکت ملی پالایش و پخش توزیع می شد بنزین معمولی عرضه شده در کشور دارای اکتان حداقل 87، گوگرد  حداکثر 1000 پی پی ام، آروماتیک 40 درصد و بنزن 3 درصد است اما در بنزین پاک بنزن موجود در این بنزین باید کمتر از 1.5 درصد و دارای عدد اکتان بیش از 90 درصد باشد.

همچنین بر اساس ارقام نشریه رسمی پالایش و پخش بنزین یورو4 حداقل عدد اکتان 91، میزان گوگرد حداکثر 50 پی پی ام ، بنزن حداکثر 1 درصد و آروماتیک نیز 35 درصد در نظر گرفته شده است که براین اساس باید گفت پس از ترکیب ریفرمیت پتروشیمی نوری با نفتای سبک و سنگین بنزین نهایی تولید شده استانداردی نزدیک به استاندارد بنزین یورو4 دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول