اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»

علت گناه کردن/ یادم باشید تا یادتان باشم

ما می‌دانیم خدا هست و به او اعتقاد داریم اما گناه می‌کنیم؛ علت این است که ایمان و آنچه بین انسان و ایمان دائماً گره می‌زند، یعنی یاد خدا فراموش می‌شود.

علت گناه کردن/ یادم باشید تا یادتان باشم

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم که بیش از 32 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد، سال گذشته در نظر‌سنجی مردمی به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد به همین جهت برگزیدن نام «معلم دوست ‌داشتنی» برای او دور از واقعیت نیست.

بر همین اساس خبرگزاری فارس در طرحی با عنوان درس‌های قرآن «معلم دوست داشتنی» از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ارزشمند ایراد شده توسط استاد قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآنی می‌پردازد تا با تکرار معارف قرآنی و یادآوری آن برای مخاطبان، گامی در جهت ارتقای سبک زندگی قرآنی و رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری برداشته باشد.

در ادامه، بخشی از این مطالب با موضوع «یاد خدا» که در 24 دی‌ماه سال 1360 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

چرا گناه می‌کنیم؟

نکته 1) ما می‌دانیم خدا هست و به او اعتقاد داریم اما گناه می‌کنیم؛ علت این است که ایمان فراموش می‌شود و آنچه بین انسان و ایمان دائماً گره می‌زند، یعنی یاد خدا فراموش می‌شود.

نکته 2) امام رضا(ع) می‌فرماید: «من لم یعرف الهیئت والتشریع فهو عنین فی معرفة الله»؛ کسی که علم تشریع، ستاره شناسی و آسمان‌شناسی بلد نباشد، در شناسایی خدا پایش لنگ است بنابراین برای شناخت خدا باید در هستی کاوش کرد.

ثمرات یاد خدا

نکته 3) یاد نعمت‌های خدا باعث وسیع شدن دیدگاه فرد می‌شود و فرد هیچ وقت در بن بست قرار نمی‌گیرد؛ برای مؤمن برای رسیدن به خدا بن بست نیست به طوری که یاد قدرت خدا عامل توکل است.

نکته 4) یاد علم خدا، سبب می‌شود که انسان حیا و تقوا پیدا کند. انسان اگر توجه داشته باشد که خدا او را می‌بیند، دیگر گناه نمی‌کند.

نکته 5) خدا می‌فرماید: «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ»(عنکبوت/45) یعنی خدا یاد شما باشد مهم‌تر است از این که ما یاد خدا باشیم؛ «فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ»(بقره/152) یادم باشید، یادتان هستم؛ «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ»(توبه/67) و اگر شما خدا را فراموش کردید، خدا هم شما را فراموش می‌کند.

نکته 3) خداوند در قرآن فرموده است: «یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُورُ»(غافر/19) خداوند خیانت‌های چشم‌ها را می‌داند یعنی نیت افراد از خدا پنهان نمی‌ماند.

چرا نماز می‌خوانیم؟

نکته 4) قرآن می‌گوید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری»(طه/14) نماز بخوان. چرا؟ برای خاطر این که می‌خواهم یادت نرود.

نکته 5) قرآن را گرچه نمی‌فهمیم باید بخوانیم، نماز را معنایش را نمی‌فهمیم، باید بخوانیم تا بفهمیم و ذکر را نیز باید بگوییم. چون این مقدمه‌ این است که کم کم به دل اثر کند.

نکته 6) «ذَاکِرُ اللَّهِ فِی الْغَافِلِینَ کَالْمُقَاتِلِ عَنِ الْفَارِّین»(المحاسن، ج‏1، ص‏39) کسی که یاد خدا باشد، مثل کسی است که می‌جنگد در میان افرادی که فرار می‌کنند.

متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول