اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

یک کارشناس مسائل آفریقا:

اقدام کودتاگرایانه «حفتر» در لیبی مورد حمایت عربستان است/ حفتر از نیاز مردم به امنیت سوء استفاده کرد

یک کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به اینکه کودتا در لیبی حاصل بهره‌برداری ژنرال «خلیفه حفتر» از نیاز مردم به امنیت و معیشت است، و عربستان از این اقدام حمایت می‌کند، گفت: کشورهای غربی هم به دنبال ایجاد امنیت در لیبی برای از سرگیری صادرات نفت این کشور هستند.

اقدام کودتاگرایانه «حفتر» در لیبی مورد حمایت عربستان است/ حفتر از نیاز مردم به امنیت سوء استفاده کرد

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل سیاسی آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس درباره آخرین تحولات لیبی و تلاش ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروی زمینی ارتش لیبی برای کودتا گفت: آنچه مسلم است این است که درگیری‌هایی که از روز جمعه آغاز شده و همچنان ادامه دارد با درگیری‌های دو سال گذشته در این کشور متفاوت است. درگیری‌های دو سال گذشته یا قبیله‌ای بود یا منطقه‌ای یا برای رسیدن به اهداف رفاهی بود ولی درگیری‌های اخیر که در بنغازی شروع شده و با عنوان مقابله با گروه انصار الشریعه است برای یک طرح سراسری که تحت عنوان ارتش ملی انجام می‌شود، آغاز شده است.

قنادباشی با اشاره به اینکه ژنرال حفتر عملیات خود را از بنغازی به سوی طرابلس کشانده است، اظهار داشت که وی به هیچ وجهه اقدام خود را کودتا نمی‌داند و خود را دموکراتیک معرفی می‌کند ولی مجلس و دولت کنونی لیبی را قبول ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واقعیت اقدامات حنفر از نگاه ناظران کودتایی است که به آن لباس مبارزه با تروریسم پوشانده شده است، تصریح کرد که با توجه به پیوستن دیگر بخش‌های ارتش لیبی از جمله نیروی هوایی به نظر می‌رسد که اقدامات حنفر بسیار جدی است و برخلاف گذشته دیگر مسئله قبیله‌ای و یا محلی نیست بلکه هدف این بار کل دستگاه سیاسی و نظامی لیبی هدف قرار دارد.

این کارشناس مسائل آفریقا در ادامه درباره بُعد خارجی اقدامات حفتر گفت: آنچه که تاکنون مشخص شده دیدارهای پنهانی حفتر با مقامات عربستانی، اماراتی و کویتی است که مخالف سیاست‌های قطر و حمایت‌های دوحه از اخوان و گروه‌های اسلامی هستند. همچنین وی دیدارهایی با مقامات آمریکایی داشته و 20 سال با آمریکایی‌ها در ارتباط اطلاعاتی و امنیتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حفتر به جای داشتن مشروعیت در داخل، بیشتر مورد حمایت خارج است اظهار داشت که در خارج از لیبی انگیزه‌های زیادی برای حمایت از این فرد نظامی وجود دارد به ویژه پس از آنکه گروه‌ک‌های شبه نظامی با ایجاد ناامنی عملاً جریان صادرات نفت لیبی را متوقف کرده‌اند و این درحالی است که غرب خواستار از سرگیری جریان صادرات نفت لیبی است.

قنادباشی افزود: غربی‌ها علاقه دارند دولتی در لیبی در راس قدرت باشد که بتواند تولید و صادرات نفت را از سر بگیرد و همچنین زمینه را برای سرمایه‌گذاری در این کشور فراهم کند به ویژه در بخش شمالی این کشور در ساحل دریای مدیترانه، تا بتواند سود اقتصادی از آنجا بدست آورد.

وی با باین اینکه کشورهای عربی هم انگیزه اصلی‌شان برای حمایت از کودتا در لیبی در واقع حمایت از کودتا در مصر و مهار اخوان المسلمین است و گفت: حامیان نظامیان حاکم در مصر نگران بودند که از طریق لیبی و گروه‌های شبه نظامی همچون انصار الشریعة که مورد حمایت قطر بودند به دولت قاهره ضربه‌ای وارد شود و اخوان دوباره بتواند در مصر تقویت شود.

این کارشناس با بیان اینکه منافع کشورهای عربی چون عربستان و امارات در اخوان زدایی در مصر و لیبی است، ابراز داشت که حنفر با هوشیاری خود را به عنوان یک فرد ضد اخوانی و ضد جریان‌های اسلامگرای وابسته به قطر معرفی کرده که در مقابل تکفیری‌ها و افراط‌گراها قرار گرفته است که این مسئله مورد توجه غربی‌ها هم هست.

وی نکته جالب در لیبی را حمایت کشورهای غربی و عربی از کودتای حفتر با اسم سرکوب گروه‌های تندرو عنوان کرد و گفت: این کشورهای غربی و عربی جز در سوریه در همه جا خود را ضد افراط‌گرایی نشان می‌دهند و برای مقابله با آن دست به کار می‌شوند.

قنادباشی با اشاره به اینکه لیبی طی کمتر از 6 ماه سه بار نخست وزیرش عوض شده است، تصریح کرد که ابتدا علی زیدان در زمستان با انتقادات شدیدی به دلیل ناتوانی در مقابله با افراد مسلح مواجه شد و وادار به کنار‌ه‌گیری از قدرت شد. پس از آن عبدالله اثنین به این سمت گمارده شد که وی نیز تنها یک‌ماه در این سمت بود و پس از آن احمد معیتیق نخست وزیر شد و درحالی که هنوز کابینه‌اش انتخاب نشده بود توسط ژنرال حفتر وادار به کناره گیری از قدرت شد. الان بار دیگر اثنین آمده که وی هم مورد قبول حفتر و نیروهای نظامی و کودتاچی نیست و اکنون تنها چیزی که از حاکمیت لیبی باقی مانده است کمیته قانونی اساسی است که از زمستان سال قبل تشکیل شده و حفتر و همراهانش خواستار ادامه فعالیت این کمیته هستند.

وی با بیان اینکه مردم لیبی به دلیل مشکلات سیاسی داخلی در این کشور طی دو سال گذشته به دنبال کسی هستند تا در راس امور قرار بگیرد و مساله امنیت و اداره امور جاریه را برعهده بگیرد، ابراز داشت که حفتر با سوء استفاده از نیازهای مردم برای امنیت و معیشت از یکسو و بهره گیری از تلاش غرب در راستای مقابله با جریانات تندور در حال دنبال کردن اهداف خود برای رسیدن به قدرت و تقویت ارتش در این کشور است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول