اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اشپیگل: ناتو در مواجهه با بحران اوکراین ناتوان است

یک هفته‌نامه آلمانی با اشاره به تحولات اوکراین و رویکرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این زمینه نوشت که این سازمان در عملکرد کنونی و آتی خود در برابر روسیه توانایی چندانی ندارد.

اشپیگل: ناتو در مواجهه با بحران اوکراین ناتوان است

به گزارش خبرگزاری فارس در صورتی که روسیه در حوزه بالتیک مبادرت به اقدام نظامی کند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید بتواند بتواند در این زمینه واکنش نشان دهد اما گزارش‌های داخلی در این زمینه نشان می‌دهد که ناتو در این زمینه بسیار ضعیف شده است.هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی به تشریح اهداف و جایگاه ناتو در این زمینه پرداخته است.

بر اساس این گزارش، حدود 10 روز پیش بود که «آندرس فوگ راسموسن» دبیرکل ناتو در سخنانی در ورشو، پایتخت لهستان و سپس در تالین پایتخت استونی در سخنانی گفته بود : « اقدام ما  هم اکنون و در آینده در دفاع بسیار محکم است.» باید گفت که این سخنان راسموسن اگرچه  از جنبه جهانی خوب است اما چندان محکم نیست. به عبارتی  می‌توان از این سخنان راسموسن  را به نوعی امید واهی تشبیه کرد چیزی که  لهستان،کشورهای حوزه بالکان و شخص راسموسن  آن را خوب می‌دانند.

در این زمینه 28 کشور کشور عضو ناتو بر بند 5 پیمان تاکید دارند که بنابر آن هر حمله‌ای علیه  یک یا چند عضو سازمان  به معنای حمله به همه اعضا تلقی می‌شود. این بند به این معناست که  هر کدام از کشورهای عضو باید تمامی توان خود را به کار گیرد تا  به  ناتو در دفع حمله کمک کند. ترکیه  در سال 2012 با اتکا به همین بند پس از ناآرامی‌ها در مرز مشترک با سوریه از ناتو درخواست کمک کرده بود و به همین جهت 2 سامانه دفاع موشکی  در مرزهای ترکیه مستقر شد.

 

 

با همه این اوصاف این سوال بیش از پیش این روزها مطرح است که اگر کشورهای حوزه بالکان ناآرام شوند  و روسیه  آنها را تهدید نظامی کند، ناتو چه واکنشی نشان خواهد داد. چنین موضوعی و سناریوهای مشابه هم‌اکنون در  ناتو و وزارت دفاع آلمان بررسی می‌شوند. این موضوع زمانی  جالب می‌شود که بدانیم پیش‌نویسی جامع  با هدف ارزیابی ناتو تهیه شده است و در آن آمده است: « توانایی روسیه برای اقدام نظامی  با هشداری اندک، تهدیدی بزرگ برای ثبات در منطقه یورو آتلانتیک است. روسیه می‌تواند از لحاظ  محلی و منطقه‌ای  تهدید محسوب شود  که این  تهدید و بی‌ثباتی برای  کشورهایی از ناتو است که با روسیه مرز مشترک دارند و یا روابط  نزدیکی با  این کشور برقرار کرده‌اند.»

6 ماه قبل استفاده از چنین ادبیاتی در ناتو بی‌سابقه بود اما  اکنون بحران کریمه  و به دنبال آن  ناآرامی‌ها در شرق اوکراین بسیاری از قوانین را زیر سوال برده است . یکی از  مواردی که  برای همه مهم است این است که  کسی نمی‌خواهد بار دیگر بحران  نظامی در اروپای مرکزی تکرار شود.

در این گزارش آمده است که مقامات نظامی و دفتری ناتو هم اکنون پیش‌نویس چندین  مطلب  را در دستور کار دارند و گفته می‌شود  که برخی از آنها  جزء اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه هستند و از این اطلاعات در رهبری ناتو  در بروکسل  استفاده می‌شود.  نشست‌هایی در سطح  وزرای خارجه و دفاع ناتو  برنامه‌ریزی شده است و حتی اگر از این اسناد در این موارد مطرح شوند، همچنان به صورت هشداری مورد توجه هستند و به عنوان نخستین گام ناتو برای اقدام و جهت‌گیری راهبردی  و نیز سطح بودجه ناتو صورت می‌گیرد. 

انتهای‌‌پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول