اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مصر؛ انتخاب ژنرال/۲۱

پایان گام نخست انتخابات مصر/ چکمه‌های السیسی پشت درهای کاخ اتحادیه

انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از این کشور به پایان رسید و نتایج آن نشان می‌دهد وزیر دفاع پیشین مصر که رئیس جمهور قبلی را با قدرت نظامی آمیخته به موج حمایت مردمی از کرسی ریاست کنار زد، حدود 90 درصد آراء خارج را به دست آورده است.

پایان گام نخست انتخابات مصر/ چکمه‌های السیسی پشت درهای کاخ اتحادیه

به گزارش خبرگزاری فارس، انتخابات ریاست جمهوری مصر در 5 و 6 خرداد، دومین فرایند انتخاباتی است که بعد از برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر در این کشور برگزار می‌شود.

حدود چند ماه پیش و در چارچوب نقشه راهی که بعد از برکناری مرسی از سوی ارتش و نیروهای موسوم به انقلابی ایجاد شده بود،‌ قانون اساسی جدید مصر به همه‌پرسی گذاشته شد که با رأی 98 درصدی به تصویب رسید.

انتخابات ریاست جمهوری مصر که دومین مشارکت مردم این کشور در فرایندی انتخاباتی به شمار می‌رود از روز پنجشنبه 25 اردیبهشت در خارج از کشور آغاز شده است و قرار بود در خارج از کشور، 4 روزه باشد، اما وزارت خارجه مصر اعلام کرد که با توجه به استقبال مصری‌های مقیم دیگر کشورها از انتخابات، فرایند أخذ رأی، یک روز دیگر تمدید شده است.

بر اساس تسهیلاتی که وزارت خارجه مصر برای فرایند اخذ رأی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر ایجاد کرد، همه اتباع مصری با در دست داشتن گذرنامه یا اعلام کد ملی خود در چند روز گذشته موفق به شرکت در انتخابات شده‌اند.

شهروندانی که برای اقامت کوتاه نیز از مصر خارج شده بودند با مراجعه به سفارت کشورشان موفق به مشارکت در فرایند رأی گیری شدند.

یکی از نکات جالب توجه این رأی‌گیری اعلام پیشی گرفتن «حمدین صباحی» موسس جریان مردمی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع پیشین مصر در عربستان بود.

عربستان یکی از کشورهایی است که حاکمان آن از همان بدو حضور السیسی در صحنه سیاسی مصر از وی حمایت کردند، اما «محمود عفیفی» عضو کمپین انتخاباتی صباحی اعلام کرده بود که گزارش‌های متعددی از پیشی گرفتن صباحی بر وزیر دفاع پیشین مصر به دست آنها رسیده است. وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرده بود که بالاترین میزان مشارکت مصری‌ها در انتخابات در عربستان بوده است.

در ساعت‌های پایانی روز گذشته به عنوان آخرین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر در خارج از کشور وزارت خارجه مصر اعلام کرد که تا کنون حدود 300 هزار مصری مقیم خارج در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 که «محمد مرسی» در آن پیروز شد بر اساس گزارشی که سخنگوی وقت وزارت خارجه مصر اعلام کرده بود میزان مشارکت اتباع مصر در خارج از این کشور به 147 هزار نفر رسیده بود.

از سوی دیگر کمپین انتخاباتی السیسی مدعی شد که السیسی 90 درصد آراء مصری‌های خارج از کشور را که در انتخابات شرکت کرده‌اند، به دست آورده است.

بر اساس این گزارش به این ترتیب «حمدین صباحی» موسس جریان مردمی مصر و دیگر نامزد انتخابات تنها 10 درصد آراء را از آن خود کرده است.

در گزارشی که پایگاه خبری الیوم السابع از نتایج غیر رسمی و اولیه انتخابات ریاست جمهوری خارج از کشور ارائه داد در بحرین عبدالفتاح السیسی از مجموع 6,025 رأی با 5,305 رأی از حمدین صباحی که 491 رأی را از آن خود کرده پیشی گرفته و 229 رأی باطله اعلام شده است.

در  جده یکی از بزرگترین شهر‌های عربستان نیز 37,090 نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند که 34,304 نفر به السیسی و 2,164 نفر به صباحی رأی داده که 622 رأی باطل اعلام شده است.

در ابوظبی و دبی در امارات متحده عربی، مجموع 52,211 رأی ثبت شده که رأی‌های السیسی 49,149 و صباحی 2,381 اعلام شده است.

عربستان،‌ امارات،‌ کویت و بحرین میلیاردها دلار برای قدرت یافتن السیسی هزینه کرده‌اند، بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، تنها امارات 4 میلیارد دلار به کمپین السیسی کمک کرده است.  

از سوی دیگر در قطر که به پناهگاه حامیان اخوان تبدیل شده و یکی از کشورهای مخالف برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر بود بر اساس گزارش روزنامه حامی السیسی، وزیر دفاع مصر از مجموع 21,237 رأی السیسی 19,165 رأی و صباحی 1,674 رأی به دست آورده که 398 رأی نیز باطله اعلام شده است.

با توجه به قدرت گرفتن نامحسوس و دوباره نیروهای مسلح در مصر، انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدون در نظر گرفتن رأی مردم به گفته بسیاری از ناظران به نفع السیسی به پایان خواهد رسید.

با وجود اینکه وزیر دفاع پیشین مصر هیچ سابقه فعالیت سیاسی و یا مسئولیت اجرایی در این کشور ندارد و تنها در طول دو سال گذشته بعد از سقوط «حسنی مبارک» رئیس جمهور پیشین مصر، در شورای نظامی 14 نفره حضور پیدا کرده بود و بعد از آن مسئولیت وزارت دفاع را در دوران «محمد مرسی» بر عهده داشت و پا به عرصه سیاست گذاشته به نظر می‌رسد با پشتوانه حامیان مبارک و نیروهای مسلح قدرت را در مصر در دست بگیرد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است 5 و 6 خرداد ماه در داخل کشور برگزار شود تا به این ترتیب تکلیف ماهیت دولتی که قرار است انقلاب 25 ژانویه 2011 و نتیجه حوادث 30 ژوئن 2013 مردم این کشور را به ارث ببرد مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول