اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

تحلیلی بر طراحی جدید آمریکا برای آینده افغانستان؟

« طالبانِ قابل کنترل »

آمریکا سعی می‌کند با مطرح کردن بحث مذاکره به نوعی طالبان را توانمند نشان داده و نیز دولت آینده را در مذاکره با آنان تحت فشار قرار دهد.

« طالبانِ قابل کنترل »

جیمز دابینز نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان اچ کی درباره گفتگوها با طالبان تاکید کرد مذاکرات قبلی به علت اینکه طالبان حاضر به گفتگو نبود، تعلیق شد. اگر طالبان علاقه مند به گفتگو باشد، ما آماده هستیم با آنها گفتگو کنیم.  او مدعی شد که قرار است ماه آینده افغانها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. دابینز تاکید کرد طالبان مجبور است در مواضع خود بازنگری کند. او گفت آنها باید بدانند به گزینه نظامی نیازی ندارند.

در تحلیل این بخش از سخنان دابینز باید گفت که چنین اظهاراتی از سوی یک مقام آمریکایی به نوعی، بیانگر این است که آمریکا بیش از آن که به فکر مردم و دولت افغانستان باشد، دغدغه طالبان را در ذهن می‌پروراند و چندان راغب نیست که دولت مستقل و مردمی در افغانستان تشکیل شود. مردمی که با حضور گسترده خود در انتخابات نشان دادند که از طالبان و گروه‌های وابسته بدان بیزارند. در حالی که از یک‌سو که هنوز نتایج قطعی انتخابات مشخص نیست، نماینده آمریکا در امور افغانستان از دور دوم انتخابات سخن می‌گوید و از سوی دیگر به دنبال تعیین تکلیف مساله‌ای است که اساسا به آن ارتباطی ندارد. به ویژه که قرار است ظاهرا تا پایان 2014 از افغانستان خارج شوند.

الان که معلوم شده است طالبان بدون حمایت غربی‌ها و برخی از کشورهای منطقه، توان مقابله با نیروهای امنیتی افغانستان را ندارد، آمریکا سعی می‌کند با مطرح کردن بحث مذاکره به نوعی طالبان را توانمند نشان داده و نیز دولت را در مذاکره با آنان تحت فشار قرار دهد و به همین دلیل نیز بارها اعلام کرده‌اند که با خروج آمریکا و ناتو اوضاع افغانستان به سمت آشوب خواهد رفت. در حالی که طی روزهای اخیر ارتش و پلیس افغانستان توانسته‌اند حملات طالبان در استان‌های مختلف کشور را مهار کنند و با راه‌اندازی عملیات عقاب در مقابل حملات بهاری طالبان موسوم به عملیات خیبر ایستادگی کنند و بیش از صد نفر از گروه‌های وابسته به طالبان را از بین ببرند.

وزارت کشور افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ملی این کشور با کمک ارتش، نیروهای سازماندهی امنیت ملی و نیروهای ائتلاف عملیات پاک‌سازی را در 12 ولایت افغانستان انجام داد که در جریان آن 105 شبه‌نظامی مسلح طالبان کشته و تعدادی از آن‌ها زخمی و بازداشت شدند.

جیمز دابینز، هم‌چنین در حاشیه نشست توکیو اعلام کرد که آمریکا با متحدانش در راستای مشورت‌دهی، تربیت و همکاری با ارتش ماموریت جدیدی را در دست دارند. وی در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس توکیو گفت: «امریکا فعلاً روی برنامه‌ خروج سربازانش از افغانستان در پایان سال 2014 کار می‌کند، نتیجه‌ آن یک یا دو ماه بعد معلوم خواهد شد که چه تعداد از سربازان امریکا در افغانستان باقی خواهند ماند.» دابینز گفت، درحال حاضر 51 هزار سرباز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به مدیریت امریکا در افغانستان مستقرند اما در پایان سال 2014 میلادی شماری زیادی از این سربازان از افغانستان خارج خواهند شد. او تاکید کرد، در سال 2014 سربازان خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد، اما شماری از سربازان آمریکایی در این کشور باقی خواهند ماند.

 این اظهارات نیز نشان‌دهنده آن است که آمریکا نه تنها حاضر به ترک افغانستان نخواهد بود، بلکه در پایگاه‌های نظامی مستقر خواهد شد و حتی این پایگاه‌ها تجهیزتر نیز می‌شوند. در واقع حضور آمریکایی‌ها در افغانستان برای سال‌های متمادی خواهد بود و به همین جهت سعی می‌کنند طالبان قابل کنترلی در افغانستان وجود داشته باشد، تا حضورشان به بهانه تامین امنیت در افغانستان توجیه گردد.

در یک اظهار نظر دیگری "پیتر کستنر" نماینده ارشد غیر نظامی آمریکا در شمال افغانستان که ماموریت اش در این حوزه پایان یافته است، در یک نشست خبری در شهر مزارشریف از گفتگو کشور متبوعش با نامزدان پیشتاز انتخابات برای رسیدن به یک راه حل مطلوب سیاسی سخن می گوید. وی گفت آمریکا با نامزدان پیشتاز انتخابات برای دریافت یک راه حل مناسب و مطلوب سیاسی که به نفع افغانستان باشد، در حال گفتگو می‌باشند.

 با وجود این که زمان اعلان نتایج نهائی انتخابات ریاست جمهوری به آخرین روزهای خود رسیده است، نماینده آمریکا تاکید می‌کند اگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم برود، آمریکا نیز از این روند پشتیبانی می‌کند و هیچگاه از نامزدی مشخص حمایت نخواهد کرد، اما همواره در تلاش برای حمایت پروسه ملی انتخابات افغانستان است. این مطالب از سوی وی در رابطه با پیمان امنیتی امریکا و افغانستان قابل تحلیل است. وی تاکید کرده است که «هر دو نامزد پیشتاز انتخابات وعده داده اند که در صورتی برنده شدنشان، این پیمان را امضاء خواهند کرد. این پیمان هر قدر زود که امضاء شود به نفع هر دو کشور می باشد و برای سیاست و برنامه سازی مقامات امنیتی آمریکا مهم می باشد.»

این اظهارات نیز نشان می‌دهد که جدا از بحث تشکیل دولت ائتلافی یا برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا به دنبال امضا شدن قرارداد امنیتی از سوی نامزد پیروز انتخابات است هر چند که گزینه مطلوب آمریکا بیشتر اشرف‌غنی احمد زی است که سال‌ها در آمریکا بوده و به عنوان یک تکنوکرات مجری سیاست‌های آمریکا خواهد بود و اکنون هم تنها آمریکایی‌ها به شدت به دنبال برگزاری انتخابات در دور دوم هستند تا با تحریک احساسات قومی و تقلب، بتوانند اشرف غنی را پیروز انتخابات از صندوق‌ها خارج کنند.

 به هر حال دخالت آشکار آمریکایی‌ها در امور افغانستان بر هیچ کس پوشیده نیست و این انتظار که با پایان 2014 آمریکا در امور این کشور دخالتی نخواهد کرد، دور از واقعیت است. طی روزهای گذشته مقامات سیاسی آمریکا در خصوص مذاکره با طالبان، گفتگو با نامزدان پیشتاز انتخابات برای تشکیل دولت ائتلافی، امضای توافقنامه امنیتی کابل‌ - واشنگتن و حضور بخشی از نیروهای امریکا تا 2024، اظهاراتی کرده‌اند که به نوعی نشان می‌دهد این کشور دست از دخالت خود در افغانستان برنداشته و تنها به فکر منافع و اهداف خود در افغانستان است و به همین خاطر برای ایجاد دولت ضعیف در افغانستان، نخست سعی دارد طالبان را قدرتمند نشان داده و بحث مذاکره را مطرح می‌کند و از سوی دیگر بر تشکیل دولت ائتلافی و امضای قرارداد امنیتی تاکید دارد.

محمد مجیدی  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول