اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

تسلط دوباره ارتش بر اوضاع سیاسی پاکستان

علی‌رغم تلاش برخی جریانات قدرت در پاکستان برای به حاشیه کشاندن نقش ارتش در این کشور، یک سایت پرمخاطب پاکستانی در گزارشی از تسلط دوباره ارتش بر اوضاع سیاسی این کشور خبر داد.

تسلط دوباره ارتش بر اوضاع سیاسی پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، سایت خبری-تحلیلی داون در گزارشی اعلام کرد که متهم کردن رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در خصوص مسئله ترور «حامد میر» خبرنگار معروف شبکه خبری جیو و همچنین پیگیری پرونده پرویز مشرف فرمانده سابق ارتش به جای اینکه نهادهای نظامی را تضعیف کند، نتیجه‌ای معکوس داشت و باعث قدرت یابی مجدد ارتش و تسلط نسبی بر اوضاع سیاسی این کشور شد.

در همین حال، برخی از وزیران و سیاستمدارانی که ارتش را مورد انتقاد قرار می‌دادند، ظرف 2 هفته گذشته به سرعت از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و سعی دارند وفاداری خود به نظامیان را اثبات کنند.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته نیز رسانه‌های پاکستان به شدت حامد میر و شبکه جیو را مورد انتقاد قرار داده و از ارتش حمایت کردند.

در این گزارش آمده است، اوضاع پاکستان به سرعت در حال تغییر است و دادگاه نیز درباره اقدامات ارتش سکوت کرده و دیگر موضوع پرونده فساد مالی افسران ارتش و محاکمه پرویز مشرف را با جدیت پیگیری نمی‌کند.

پس از سال 2007 قدرت ارتش برای اعمال فشار بر سیاستمداران کاهش یافته بود و این موضوع فرصتی پدید آورد تا دولت‌ پاکستان با تقویت توان دموکراسی برای همیشه نظامیان را از عرصه سیاسی کشور دور نگاه دارند، اما عملکرد این باره دولتمردان باعث شد ارتش بار دیگر با شیوه‌ای متفاوت بر امور سیاسی پاکستان تسلط پیدا کند.

در همین حال، «اطهر عباس» سخنگوی سابق ارتش پاکستان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اظهار داشت: ارتش پاکستان در حالت جنگ به سر می‌برد زیرا از یک سو باید شبه‌نظامیان مناطق قبایلی را مهار کند و از طرف دیگر، سیاستمداران بی‌کفایت را کنترل نماید تا سرمایه کشور را به باد ندهند.

وی افزود: عملیات موفقیت ارتش در «سوات» باعث شد مردم از ظلم طالبان نجات پیدا کنند و در حال حاضر نیز نیاز به یک عملیات گسترده دیگر است تا بار دیگر ارتش همراهی خود با خواست مردم را نشان دهد.

به باور کارشناسان، کشور پاکستان پس از استقلال از هند تحت سلطه انگلیس، همواره تحت نظر مستقیم مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مرکز و کانون قدرت در این کشور یعنی «ارتش» اداره شده و در طول تاریخ استقلال پاکستان، همواره ارتش و فرماندهان آن تصمیم‌گیر نهایی در تبیین سیاست‌های داخلی و خارجی اسلام‌آباد بوده‌اند.

اما در 6 سپتامبر 2008 با پیروزی «حزب مردم» در انتخابات و روی کار آمدن «آصف علی زرداری» به عنوان رئیس‌جمهور شاهد نوعی چرخش در تداوم یکه‌تازی ارتش بودیم.

با بررسی تحولات پس از روی کارآمدن نواز شریف به خوبی می‌توان این موضوع را دریافت که وی سعی دارد قدرت انحصاری در اختیار ارتش را کاهش داده و نهاد دولت در پاکستان را تقویت کند. از آنجا که نواز شریف روابط صمیمانه‌ای با عربستان سعودی داشته و از این موضوع نیز به خوبی آگاه است که اولین و بزرگترین حامی ارتش پاکستان ریاض است، تمام تلاش خود را به کار بست تا از نفوذ خود در بین خاندان پادشاهی عربستان بهره برده و تا حدی حمایت ریاض را معطوف به دولت اسلام‌آباد سازد اما حوادث اخیر و از پیش گفته نشان داد، ارتش سعی دارد بار دیگر با بازگشت به مواضع سنتی خود همچنان به عنوان یکی از پایه‌های قدرت خود را مطرح سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول