اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تاسیس شبکه ماهواره ای «دارفور » با موافقت البشیر

مقامات منطقه دارفور در غرب سودان از موافقت عمر البشیر رییس جمهوری این کشور با تاسیس یک کانال ماهواره ای در دارفور خبر دادند.

تاسیس شبکه ماهواره ای «دارفور » با موافقت البشیر

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ به نقل از پایگاه خبری محیط ،‌ عبدالکریم موسی سخنگوی رسمی حکومت اقلیم دارفور با اعلام این خبر افزود: رییس حکومت اقلیم دارفور موافقت اولیه رییس جمهوری سودان را برای تاسیس این شبکه ماهواره ای جلب کرده است.

وی گفت که این شبکه تحت عنوان"‌ شبکه ماهواره ای دارفور"‌تاسیس خواهد شد و هدف از تاسیس آن نیز تقویت روند صلح ،‌ گسترش وحدت میان اهالی این اقلیم و همچنین مبارزه با رسانه های جهانی و منطقه ای است که وحدت میان مردم دارفور را هدف قرار داده اند.

این شبکه ماهواره ای که بودجه آن نیز از سوی عمر البشیر تامین شده قرار است طی شش ماه اینده راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی از برنامه های وزارت اطلاع رسانی سودان  برای مرحله آتی شامل سه محور خبر داد و تصریح کرد که تامین زیر ساخت های اطلاع رسانی ،‌پیام های اطلاع رسانی و هماهنگی رسانه ای با ایالت های پنج گانه دارفور از جمله برنامه هایی است که براساس توافق نامه دوحه اجرایی خواهد شد.

ناآرامی های دارفور 11 سال پیش پس از شورش قبیله های آفریقایی تبار دارفور در اعتراض به آنچه که  برخورد تبعیض آمیز دولت خارطوم می نامیدند آغاز شد.

در پی این شورش، شبه نظامیان عرب تبار جنجوید وآفریقایی تباران درگیریهای خونینی را آغاز کردند که سازمان ملل تعداد قربانیان غیرنظامی در دارفور ۳۰۰ هزار و تعداد آوارگان داخلی را دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد کرد.

با شدت نزاع ها و دخالت کشورهای دیگر در امور سودان کشورهای منطقه ابتکار عمل را در دست گرفته و در فوریه 2009 (اسفند88) در دوحه موفق شدند میان دولت مرکزی و شورشیان دارفور آشتی ایجاد نمایند که بعدها به توافق نامه دوحه معروف شد. براساس این توافق نامه در یک بازه زمانی مشخص طرفین می بایست به یکسری تعهدات که در نهایت منجر به ارامسازی اوضاع در غرب سودان می شد عمل کنند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول