اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تکرار// معاون وزیر نفت در پاسخ به فارس:

سخت‌گیری کنیم تا بنزین یورو ۴ وارد شود/ ظرفیت پالایش نفت ایران به ۳ میلیون بشکه می‌رسد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه باید سخت‌گیری کنیم تا بنزین وارداتی یورو ۴ باشد گفت: توسعه کمی پالایشگاه‌ها را برای جلوگیری از خام‌فروشی براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار داریم.

سخت‌گیری کنیم تا بنزین یورو ۴ وارد شود/ ظرفیت پالایش نفت ایران به ۳ میلیون بشکه می‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس کاظمی در یک نشست خبری در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهارداشت: در حال حاضر یک میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی تصفیه و اغلب فرآورده‌های آن را در داخل توزیع می‌کنیم و حجم زیادی از مازوت نیز صادر می‌شود.

وی تأکید کرد: توسعه کمی پالایشگاه‌ها را برای جلوگیری از خام فروشی براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار داریم و هدف ما رسیدن به ظرفیت پالایش 3 میلیون بشکه معادل نفت خام و میعانات گازی است.

*ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از 70 درصد گذشت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از 70 درصد گذشته و فاز یک آن اواسط سال آینده به تولید خواهد رسید.

وی اضافه کرد: 8 پالایشگاه متوسط 60 هزار بشکه‌ای در یک مجتمع در عسلویه طراحی شده که برای احداث هر یک 250 تا 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود.

وی ادامه داد: تأسیسات اولیه و طراحی پایه و مفهومی بر عهده پالایش و پخش است ومحصولات آن نفتهای سبک، نفتهای سنگین، نفت گاز، نفت سفید و LPG است.

وی با اشاره به دو پروژه دیگر بخش خصوصی گفت: یکی از این پروژه‌ها پالایشگاه نفت آناهیتا در کرمانشاه با ظرفیت 150 هزار بشکه و دیگری پروژه پالایشی شیراز در جنب پالایشگاه فعلی آن شهر است که توسط میعانات گازی عسلویه تغذیه خواهد شد.

وی تأکید کرد: این پروژه‌ها ظرفیت پالایش ایران را به 3 میلیون بشکه در روز می‌رساند و صادرات فراورده شروع می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها با بزرگ شدن شهرها مسائل زیست محیطی بوده است و به همین دلیل پروژه‌های کیفی سازی فراورده تعریف شد اما کمبود منابع مالی مانع سرعت گرفتن آنها شد.

کاظمی با بیان اینکه در سال 85 و 86 ، 14 میلیارد دلار پروژه تعریف شد که وجه غالب آن کیفی سازی بود اضافه کرد: در پالایشگاه اراک پروژه کیفی سازی در سرویس عملیاتی قرار گرفت که در نتیجه آن 16 میلیون لیتر بنزین مرغوب و بهتر از یورو 4 و 12 میلیون لیتر نفت گاز یورو 4 تولید شد.

وی افزود: محصول پالایشگاه اراک قبلاً به صورت مستقل توزیع نمی‌شد و پس از مخلوط شدن با محصولات آبادان و بنزین وارداتی در کشور توزیع می‌شد.

وی ادامه داد: بنزین و نفت گاز اراک الان به تهران و کرج منتقل شده و از اواسط بهمن بنزین با کیفیت با بنزن زیر یک ، اکتان 91 و آراماتیک 30 درصد در تهران توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در این 50 روز ابتدایی سال در مقایسه با سال قبل نتایج راضی کننده‌ای از آزمایش هوای تهران مبنی بر بهبود کیفیت آن بدست آمده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهارداشت: در پالایشگاه تبریز نیز سیستم بنزن زدایی راه‌اندازی و بنزن آن به زیر نیم درصد رسید و پروژه کاهش آراماتیک آن نیز در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: واحد سوم بنزین سازی اصفهان 6 ماه است در سرویس قرار گرفته و واحد چهارم آن یعنی آیزومریزاسیون منتظر کاتالیست انحصاری یک شرکت آمریکایی است.

وی اضافه کرد: دو سال به دلیل استنکاف آن شرکت از تحویل کاتالیست برای تولید آن در داخل تلاش و بالاخره تولید شد و در شهریور ماه با به کار بردن آن 12 میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان یورو4 می‌شود.

کاظمی افزود: پروژه کیفی سازی بندرعباس در بهمن سال جاری وارد مدار می‌شود که بنزین و گازوئیل آن را به استاندارد یورو 4 میرساند.

وی تأکید کرد: تصمیم داریم کل بنزین و نفت گاز ستاره خلیج فارس را در داخل توزیع کنیم و صادرات از محل محصولات آبادان و بندرعباس انجام شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس کل محصولات توزیعی منطبق با بالاترین استاندارد روز دنیا باشد.

*با وارد شدن اولین فاز ستاره خلیج فارس، نیازی به بنزین وارداتی یا بنزین پتروشیمی نیست

کاظمی تصریح کرد: اواسط سال آینده با وارد شدن اولین فاز ستاره خلیج فارس، نیازی به بنزین وارداتی یا بنزین پتروشیمی نخواهیم داشت.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به پروژه بزرگ کیفی سازی و تثبیت تولید در پالایشگاه آبادان گفت: هدف از این پروژه ایجاد یک پالایشگاه 210 هزار بشکه‌ای جدید نفت و خارج شدن بخش قدیمی پالایشگاه معادل همین میزان از سرویس است.

وی اضافه کرد: این پروژه به 2.6 میلیارد یورو احتیاج دارد که از محل فاینانس چین تامین خواهد شد و امیدواریم به زودی این پروژه آغاز شود.

*دولت مکلف شده سالانه تولید مازوت را 2درصد کاهش دهد

وی اضافه کرد: دولت مکلف شده سالانه تولید مازوت را 2درصد کاهش و نهایتاً به زیر 10 درصد برسد و هدف از پروژه‌های بندرعباس و اصفهان و آبادان کاهش مازوت به زیر 10 درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه 5 درصد از حمل و نقل فرآورده با راه‌آهن انجام می‌شود و 13 هزار نفتکش جاده‌ای داریم، گفت: امیدواریم سالانه 1000 نفت‌کش را به خط لوله منتقل کنیم و شهرهای مسیر و نیروگاه‌ها نیز به خط لوله متصل شوند.

وی اضافه کرد: امیدواریم امسال بتوانیم 3 میلیارد لیتر نفت گاز صادر کنیم چنانکه با بهره‌برداری از پالایشگاه اراک 500 تن ال‌پی‌جی مازاد داریم که از اواخر سال گذشته صادرات آن آغاز شد.

کاظمی تصریح کرد: برای صادرات نفت سفید هم آمادگی داریم و اواخر سال آینده بنزین صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: اجرای پروژه بزرگ آبادان، کیفیت محصولات آن را به یورو 5 می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از ریفورمیت پتروشیمی‌ها در شرایط سخت تحریم، گفت: اکتان ریفورمیت پتروشیمی‌ها پالاست اما در عین حال بنزن و آروماتیک نیز دارد.

معاون ویر نفت ادامه داد: در سال 85ما حدود 30 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم اما بعد از سهمیه‌بندی و گسترس CNG، میزان واردات به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که در حال حاضر معادل 20 میلیون لیتر بنزین CNG در کشور مصرف می‌شود وتولید بنزین نیز از 40 میلیون لیتر گذشته به 63 میلیون لیتر رسید.

وی با اشاره به مخاطرات زیست محیطی بنزن و در پاسخ به پرسشی که فاصله بنزن بنزین پتروشیمی‌ها با بنزن بنزین معمولی کشور را ناچیز می‌دانست گفت: اگر بتوانیم حتی TPM بنزن موجود در بنزین را کم کنیم این کار را خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم چرا این کار را نکنیم، گفت: بنزین پتروشیمی‌ها قابل ردیابی نبود و نمیدانیم در چه شهرهایی توزیع شده است چرا که این بنزین در بندرعباس و آبادان با بنزین پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شد و آن را به خط لوله می‌زدند و به سمت اصفهان و تهران و اراک می‌آمد.

*کمبود 7 میلیون لیتر بنزین در سال گذشته

معاون وزیر نفت در ادامه اظهارداشت: در سال گذشته کمبود بنزین ما 7 میلیون لیتر بود که 3 میلیون لیتر هم برای ذخیره‌سازی نیاز داشتیم.

وی ادامه داد: اگر مصرف بنزین امسال به 71 میلیون لیتر برسد با توجه به تولید 64 میلیون لیتری و افزایش ظرفیت CNG کسری بنزین بسیار کاهش خواهد یافت.

کاظمی تصریح کرد: باید حتی به بنزن زیر یک درصد هم اکتفا نکنیم و تلاش کنیم آن را از این هم کمتر کنیم.

وی تاکید کرد: کاهش سفرها بوسیله دولت الکترونیک و برق ریلی را هم برای کاهش مصرف انرژی و انتشار آلاینده‌ها دنبال می‌کنیم.

کاظمی گفت: بر اساس محاسبات ما جابجایی نفر کیلومتر با مترو 120 کیلو ژول و با سواری بیش از 1000 کیلوژول انرژی مصرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهترین بنزین هم آروماتیک دارد، گفت: باید ماشین‌های دیزلی وارد شود که هم آروماتیک ندارد و هم انتشار کربن آنها 25 درصد از ماشین‌های بنزینی کمتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره مؤلفه‌های زیست محیطی و درصد بنزن بنزین وارداتی هم به اندازه بنزین پتروشیمی سخت‌گیری می‌کنید، گفت: درباره بنزین وارداتی باید سخت‌گیری کنیم که با استاندارد یورو 4 باشد که بنزن آن کمتر از 8دهم درصد باشد.

وی تاکید کرد: ما هم اصرار داریم که وقتی پول می‌دهیم بنزین با کیفیت وارد کنیم و آزمایشات لازم برای تائید کیفیت روی آنها انجام شود.

وی اظهارداشت: بنزین پتروشیمی درصد بنزن را در کل بنزین کشور از 2 به 2.4 درصد افزایش داد اما همین 4 دهم درصد هم برای ما مسئله مهمی است.

وی تأکید کرد: در آبادان و ماهشهر و بندرعباس ریفورمیت پتروشیمی با بنزین وارداتی و داخلی مخلوط شده و وارد خط لوله می‌شود و قابل ردیابی نبود که این بنزین به تهران و یا سایر شهرها می‌رسد یا خیر.

وی تصریح کرد: از بین‌الملل نفت انتظار داریم بنزین حداقل با استاندارد یورو 4 با بنزن زیر یک درصد، آروماتیک زیر 30 درصد ، گوگرد زیر 50 و اوکتان حداقل 93 وارد شود.

وی با بیان اینکه استاندارد 4904 را حتماً رعایت می‌کنیم، گفت: ایرلاین‌ها 600 میلیارد تومان به ما بدهی دارند که بخش زیادی از آنها مربوط به بنزین 100 تومانی است.

انتهای پیام/ک

 

 

 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930218000838#sthash.EvrC05Id.dpuf

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول