اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در بازدید معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از فارس مطرح شد

جشنواره آیات دو سالانه می‌شود/ طرح ملی تلاوت موفق است/ طرح ملی حفظ قرآن نباید شعاری باشد

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ضمن حضور در خبرگزاری فارس از برگزاری دوسالانه جشنواره «آیات» خبر داد و ضمن اشاره به اینکه در رابطه با طرح ملی حفظ قرآن کریم نباید شعاری عمل کرد، طرح ملی تلاوت قرآن را نیز از طرح‌های موفق دانست.

جشنواره آیات دو سالانه می‌شود/ طرح ملی تلاوت موفق است/ طرح ملی حفظ قرآن نباید شعاری باشد

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه 1393 با حضور در خبرگزاری فارس به گفت‌وگو با مسئولان و خبرنگاران این خبرگزاری پرداخت.

در این دیدار دو طرف در زمینه همکاری در موضوعاتی مانند انعکاس اخبار فعالیت‌های معاونت، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی، همایش‌های ملی و بین‌المللی مانند نمایشگاه قرآن، معرفی مؤسسات و نخبگان قرآنی به مردم، معرفی و رونمایی از محصولات قرآنی بحث و تبادل‌نظر کردند، همچنین حجت‌الاسلام حشمتی بر ضرورت تعامل با رسانه‌ها خصوصاً خبرگزاری فارس در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و نشر مطلوب اخبار تأکید کرد.

در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام حشمتی که «قادر آشنا» مدیرکل ارتباطات و «علیرضا احمدی» مشاور رسانه‌ای، وی را همراهی می‌کردند از بخش‌های مختلف خبرگزاری بازدید کرد و در انتها با خبرنگاران به گفت‌وگو پرداخت که متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است؛

 

 

از نمایشگاه قرآن بگویید چه شد زمان نمایشگاه قرآن را کاهش دادید؟

از روز نخست که نظرات برگزار‌کنندگان را جمع‌آوری کردیم؛ دیدیم که همه بر کاهش زمان نمایشگاه اتفاق‌نظر دارند، البته برگزاری نمایشگاه در زمانی کمتر از 20 روز مقدور نیست زیرا تا نمایشگاه به صورت کامل راه بیفتد چند روز زمان می‌برد و شاید ایام مفید نمایشگاه 15 روز باشد از این رو کمترین زمان برای برگزاری نمایشگاه قرآن کریم 20 روز است.

حضور هنرمندان در نمایشگاه قرآن از اولویت‌های ما است

صحبت‌ها حاکی از آن است که فرم و محتوای نمایشگاه امسال تغییر می‌کند این تغییرات در چه زمینه‌ای است؟

اولین تغییری که لازم است انجام شود این است که از پراکنده کاری پرهیز و جلوگیری شود و نمایشگاه متمرکز بر موضوع قرآن و عترت باشد.

دعوت از هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری از دیگر موضوعات مدنظر ما است. فراخوان این موضوع اعلام شده و باید ببینیم هنرمندان آثارشان را در زمینه‌های مختلف هنری مانند فیلم، داستان و هنرهای تجسمی به نمایشگاه می‌رسانند یا نه، اما آنچه مدنظر ما است این است که این کار در دستور کار نمایشگاه قرار گیرد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در نمایشگاه قرآن برای اقناع مردم

آیا حضور هنرمندان در نمایشگاه به این معنی است که صرفاً آثار خود را به مردم معرفی کنند؟

آنچه مدنظر ما است این است که در کنار معرفی آثار یک کارگاه آموزشی برای جوانان و همه اقشار مردم برگزار شود تا بازدیدکنندگان با اقناع نمایشگاه را ترک کنند. البته در کنار نمایش آثار هنری تلاش می‌کنیم با حمایت از آثار فاخر صاحبان آن را به تولید بیشتر ترغیب کنیم.

 

 

در صحبت‌های خود گفتید تمرکز کار را بر روی موضوع قرآن و عترت می‌گذارید آیا این امر سبب کاهش بخش‌های نمایشگاه می‌شود؟

برخی از بخش‌های نمایشگاه ارتباط مستقیم با رسالت کاری ما نداشت که این بخش‌ها کم می‌شود مثلاً در بخش‌های فروش برخی از آثار هیچ ربطی به قرآن و عترت نداشت که همگی حذف می‌شوند. سایر تغییرات و کاهش بخش‌ها را هم خودتان در نمایشگاه ملاحظه خواهید کرد.

جشنواره آیات باید هر دو سال یکبار برگزار شود

جشنواره آیات دو دوره برگزار شد؛ دور اول 15 و دور دوم 22 جشنواره. قرار بود دور سوم در سال 92 بسیار گسترده‌تر و در 32 رشته البته به صورت متمرکز برگزار شود اما این اتفاق نیفتاد و در سال 92 حتی فراخوان جشنواره هم اعلام نشد. سیاست شما درباره آینده جشنواره آیات چیست؟

برای این جشنواره نام بسیار خوبی انتخاب شده اما من فکر می‌کنم جشنواره آیات با این سازوکار نباید هر سال برگزار شود زیرا تولید آثار فاخر زمان‌بر است و اگر هنرمندان بخواهند در یک سال اثری تولید کنند سطح آثار پایین می‌آید و چندان به درد جامعه نمی‌خورد و یا در برخی از حوزه‌ها آثار کم تولید می‌شود، از این رو فکر ما این است که جشنواره آیات هر دو سال یک بار برگزار شود، همچنین ما به هیچ وجه به فکر حذف جشنواره آیات نیستیم و می‌خواهیم ایرادات آنان را رفع کنیم.

نباید عملکرد ما به گونه‌‌ای باشد که هنگامی که بودجه در اختیار داریم رویکرد ما فراگیر شود و هنگامی که اعتبارات کم است کار را تعطیل کنیم، برگزاری جشنواره باید یک مسیر منطقی داشته باشد و به صورت منظم کار انجام شود.

تولید آثار هنری قرآنی در دستور کار معاونت قرآن و عترت

سال گذشته جشنواره برگزار نشد آیا سال 93 شاهد برگزاری جشنواره آیات هستیم؟

برگزاری جشنواره از اولویت‌های کاری ما است، البته اولویت اول ما برگزاری نمایشگاه قرآن است و از طرفی هنوز اعتبارات ما ابلاغ نشده، اما تولید آثار فاخر هنری با مضامین قرآنی اولویت بعدی ما است که برخی از آنان با برگزاری جشنواره انجام می‌شود و برخی با سفارش آثار، اگر برنامه‌ها به خوبی پیش برود تلاش می‌کنیم در سال 93 جشنواره برگزار شود.

از صاحبان آثار فاخر حمایت می‌کنیم

یکی از وعده‌های جشنواره آیات حمایت از هنرمندان برای تولید آثار بعدی بود که این وعده چندان محقق نشد، حمایت شما از هنرمندان به چه صورت است؟

وقتی فعالیت‌ها از نظر کمی افزایش پیدا می‌کند اعتباری که برای کار در نظر گرفته شده در بین همه کارها سرشکن شده و حمایت‌ها کمرنگ می‌شود؛ باید دقت کنیم کار فقط از نظر کمی گسترش پیدا نکند و از نظر کیفیت هم کار را گسترش دهیم. از طرفی اگر آثار هنری کیفیت مطلوب داشته باشد نیاز به حمایت ما ندارند و خود به خود وارد عرصه فرهنگ و هنر می‌شوند ما فقط موظفیم هنرمندان را در قالب جشنواره و غیر جشنواره حمایت کنیم که این آثار معرفی شوند، بعد از آن اگر آثار کیفیت خوبی داشته باشند مردم از آن استقبال می‌کنند و با خریداری از آثار آن را حمایت می‌کنند.

 

 

اگر یک فیلمنامه خوب و فاخر از سوی یک هنرمند ارائه شود شما به منظور تولید آن را حمایت می‌کنید؟

بله، با معاونت‌های هنری و سینمایی ارشاد صحبت‌هایی مبنی بر حمایت از تولید آثار فاخر داشتیم، البته در حوزه تولید فیلمنامه بسیار فقیر هستیم و بهتر است معاونت قرآن و عترت ابتدا در راستای تولید فیلمنامه هنرمندان را کمک کند زیرا پس از آ‌ن با حمایت ارشاد و نهادهایی مانند فارابی می‌توان این آثار را ساخت.

با موضوع حفظ نمی‌توان تبلیغی برخورد کرد

سال 1390 ستادی به عنوان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم تشکیل شد که برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن فعالیت کند، این ستاد حدود کمتر از سه سال فعالیت خود تنها چند جلسه برگزار کرد، در ماه رمضان سال‌های 91 و 92 بخشی با عنوان طرح ملی حفظ در نمایشگاه قرآن راه‌اندازی شد، ثبت‌نام‌هایی صورت گرفت، سایتی راه‌اندازی شد که در آن هم از داوطلبان نام‌نویسی شد اما برنامه‌ای برای کار حفظ آغاز نشد، البته تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف به منظور تربیت حفاظ تهیه شد اما با وجود حضور نخبگان حفظ قرآن در کشور کار اجرایی خاصی در ستاد صورت نگرفت. سیاست شما برای ادامه کار این ستاد چیست و طرح ملی حفظ از چه زمانی رسماً کار خود را آغاز می‌کند؟

در ستاد طرح ملی حفظ تصمیم‌گیری‌های خوبی شده و این ستاد به عنوان یک اتاق فکر قوی برنامه‌ریزی‌های مطلوبی داشته، مثلاً به نهادهای مختلف سهمیه‌ای مبنی بر تربیت حافظان قرآن اعطا شده و ما باید به عنوان متولی کار پیگیر این موضوع در این نهادها باشیم، همچنین باید با مطالبه از آنان و بررسی اشکالات کار را احیا و بر روی دور بیاندازیم.

با موضوع حفظ نمی‌توان تبلیغی برخورد کرد و باید سازوکارهای لازم طراحی و با استفاده از اساتید و پیشکسوتان کار را به درستی آغاز و پیش ببریم. اگر تلقی ما از حفظ، حفظ کل قرآن باشد تحقق آن به راحتی امکان‌پذیر نیست ما باید انس با قرآن در جامعه را در نظر بگیریم و در راستای آن به سمت تربیت حافظان قرآن برویم تا مردم با قرآن مأنوس شده و فرهنگ قرآنی در زندگی آنها ملموس باشد.

معاونت قرآن و عترت سیاست‌گذار است 

برنامه شما برای کار حفظ به چه صورت است آیا معاونت قصد دارد به صورت مستقیم به تربیت حافظان بپردازد.

نه، ما فقط سیاست‌گذاری، ارزیابی و نظارت خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم کار حفظ را به مؤسسات، نهادها و مساجد کشور واگذار کنیم.

طرح ملی تلاوت از طرح‌های موفق معاونت قرآن و عترت است

از طرح ملی تلاوت بگویید این طرح سال 91 آغاز شد و در 16 استان مؤسساتی به عنوان مجری کار را آغاز کردند نظر شما درباره عملکرد این طرح چیست؟

طرح ملی تلاوت به خوبی آغاز شده و ما آقای سعید طوسی را به عنوان مسئول بررسی فعالیت‌ها منصوب کردیم. باید بگویم طرح ملی تلاوت از طرح‌های موفق معاونت بوده دوره‌های آن با قوت در حال برگزاری است و ما حتماً برای توسعه آن تلاش می‌کنیم.

 

 

چند روز پیش خبری مبنی بر راه‌اندازی سامانه جامع قرآنیان منتشر شد ضرورت این سامانه از زمانی احساس شد که تعداد درستی از تعداد حافظان قرآن کشور در دست نبود و ممکن است نام یک حافظ در لیست چند نهاد تکرار شده باشد. کمی از این سامانه و فعالیت‌های آن بگویید.

راه‌اندازی سامانه جامع قرآنیان از اولویت‌های کاری ما است و آقای فتح‌نژاد وظیفه راه‌اندازی آن را بر عهده دارد طرح اولیه کار آماده است، حوزه دیجیتال وزارت ارشاد هم حامی کار است. این طرح یک کار ملی است که راه‌اندازی می‌شود تا بانک مرجعی برای قرآنیان باشد و همه اطلاعات قرآنی کشور از جمله حافظان به درستی در آنها ثبت و کارها راستی‌آزمایی شود.

سامانه جامع قرآنیان یک بانک مرجع برای جهان اسلام

در این پرتال اطلاعات مربوط به قاریان کشور و جهان اسلام، حافظان قرآن، پژوهش‌های قرآنی و پایان‌نامه‌ها، مؤسسات، نشریات قرآنی و سایر فعالیت‌های قرآنی درج می‌شود و می‌تواند یک بانک مرجع برای جهان اسلام باشد.

جشنواره رسانه‌های قرآنی امسال برگزار می‌شود؟

تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده، البته قصد داشتیم این کار را در نمایشگاه تست کنیم اما باید ببینیم چه مقدار از کار محقق می‌شود، این موضوع در دستور کار ما است.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول