اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اعلام آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط با آمریکا

رئیس جمهوری قزاقستان در دیدار با معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش آماده توسعه روابط با آمریکاست.

اعلام آمادگی قزاقستان برای توسعه روابط با آمریکا

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، به نقل از پایگاه خبری «زاکون.کز»، سخنگوی ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور این کشور در دیدار با  « ویلیام برنز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در «آستانه» اعلام آمادگی خود را برای توسعه روابط با آمریکا اعلام کرده است.

به گفته این منبع، نظربایف و برنز در این دیدار در مورد گسترش روابط 2 جانبه، بویژه در مسائل تجاری، اقتصادی و حوزه‌های سرمایه گذار گفت‌وگو کرده‌اند.

همچنین الحاق آینده قزاقستان به سازمان تجارت جهانی نیز از موارد مورد بحث طرفین بوده است.

در عین حال بررسی اوضاع امنیتی منطقه بویژه اوکراین و افغانستان نیز از محورهای مورد بحث رئیس جمهور قزاقستان و معاون وزارت خارجه آمریکا بوده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان در ادامه تصریح کرد که نظربایف ضمن یادآوری ملاقاتش با «باراک اوباما» گفت که «من به تازگی در لاهه با رئیس جمهور آمریکا ملاقات انجام دادم  و در مورد توسعه روابط بین کشورهایمان و  وضعیت در حال ظهور جهان امروز تبادل نطر کردیم».

از سوی دیگر، بنا به گفته این منبع، ویلیام برنز نیز گفت که امریکا به همکاری استراتژیک بلندمدت با قزاقستان ادامه خواهد داد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا که از «تاشکند» وارد «آستانه» شد در نخستین مرحله بازدید از کشورهای آسیای مرکزی با مقامات عالی رتبه ازبکستان نیز دیدار و مذاکرات انجام داده است.

به گزارش پایگاه‌های خبری رسمی ازبکستان دیدار و مذاکره با «اسلام کریم اف» رئیس جمهور ازبکستان و «عبدالعزیز کامل‌اف» وزیر خارجه این کشور نیز از محورهای  اصلی سفر  معاون وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور بوده است.

کارشناسان هدف از سفر ویلیام برنز  به ازبکستان و قزاقستان را به تحولات در محدوده جامعه کشورهای همسود  مربوط می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند که با توجه به این که آمریکا و متحدان غربی‌اش در حل بحران اوکراین به نفع خود با مشکل مواجه شده‌اند به این دلیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا از 2 کشور با نفوذ قزاقستان و ازبکستان این توقع  را دارند که از طرح‌های آ»ریکا در مورد اوکراین و فشار به روسیه با صراحت بیشتری حمایت کنند.

یادآوری می‌شود که روسای جمهوری قزاقستان  و ازبکستان  اینبار با وجود دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به مراسم جشن  و گرامیداشت از شصت و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی که روزهای 8 و 9 می برگزار می‌شود به مسکو نرفتند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول