اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «حسین کربلایی»

ذکری که شهید کربلایی با آن درد‌های خود را التیام می‌داد/ تأکید شهید بر حجاب

در ادامه دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده‌های‌ شهدای قرآنی، این هفته به دیدار خانواده شهید «حسین کربلایی» رفتیم و از درد‌های شهید، انس با قرآن و توصیه‌هایی که به فرزندانش داشت، شنیدیم.

ذکری که شهید کربلایی با آن درد‌های خود را التیام می‌داد/ تأکید شهید بر حجاب

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، در ادامه دیدار جامعه قرآنی با خانواده‌های شهدا، هیأت قرآنی این هفته به دیدار خانواده شهید «حسین کربلایی» رفتند.

شهید «حسین کربلایی» برادر دو شهید و فرزند مرحوم «ناد‌علی کربلایی» از رزمندگان اسلام، جانباز جنگ تحمیلی و مداح «اهل‌بیت(ع)» است.

شهدا بهترین الگو برای سبک زندگی قرآنی هستند

در ابتدای این دیدار رحیم قربانی رئیس سازمان قرآن و عترت سپاه «محمد‌رسول‌‌الله(ص)» در سخنانی از برگزاری یادواره‌ «سوره‌های سرخ» با همکاری نهادهای مختلف از جمله شورای عالی قرآن، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و برخی از رسانه‌ها مانند خبرگزاری فارس و ایکنا و سیمای قرآن خبر داد و گفت:‌ این دیدارها اگرچه دیر انجام شد اما اقدامی برای گرامیداشت شهدای قرآنی کشور است که آغاز شده و هدف اصلی آن ترویج سبک زندگی قرآنی است زیرا شهدا به جایگاهی رسیده‌‌اند که می‌توانند بهترین الگو برای سبک زندگی قرآنی باشند.

 

وی در خصوص انتخاب شهید «حسین کربلایی» به عنوان یکی از شهدای قرآنی گفت: ‌این شهید بزرگوار در دور گذشته شناسایی نشده بود اما به دلیل اینکه وی از حافظان قرآن است امسال به عنوان یکی از شهدای قرآنی مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

همسر شهید: با تلاوت قرآن با شهید اتصال داشتم

در ادامه این دیدار همسر شهید طی سخنانی با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید کربلایی گفت: ما سال 1360 ازدواج کردیم اما تنها چند روز پس از ازدواج شهید به عملیات رفت. وی همواره به من می‌گفت من هر روز پس از نماز صبح قرآن می‌خوانم شما هم در این زمان به تلاوت قرآن مشغول باش تا به این صورت با هم اتصال داشته باشیم.

این شهید بزرگوار حافظ قرآن بود و صوت زیبایی داشت اما از آنجایی که هیچ‌گاه به دنبال شهرت و نام نبود شناخته نشده است. باید بگویم من قرآن را با صوت زیبای او می‌خواندم و آیات و روایات را با تفسیر وی فرا می‌گرفتم.

همسر شهید کربلایی در خصوص نحوه شهادت این شهید بزرگوار گفت: ‌شهید کربلایی جانباز شیمیایی بود که بیماری‌اش شدت پیدا کرد و در سال 1389 به درجه رفیع شهادت نائل شد.

مرحوم «ناد‌علی کربلایی» پدر سه شهید

 

التیام درد‌های شهید کربلایی با تلاوت قرآن

از دیگر حاضران این مراسم دختر شهید بود که در وصف پدر به حاضران گفت:‌ پدرم آنچنان با قرآن مأنوس بود که دردهای خود را به واسطه قرآن التیام می‌داد و مادامی که قرآن می‌خواند آرامش داشت و رنج ناشی از بیماری شیمیایی را تحمل می‌کرد. پدرم همیشه برای دوستان و میهمانان آیات قرآن را تفسیر و معنا می‌کرد اما باید بگویم من توفیق نداشتم که به خوبی از محضر پدرم استفاده کنم.

این شهید بزرگوار هر سال ماه مبارک ماه رمضان بر سر سفره افطار از تک‌تک ما می‌‌خواست تا دعا کنیم و خودش پس از ما یک آیه قرآن می‌خواند و معانی آن را توضیح می‌داد. پدرم قبل از شهادت گویا خبر داشت که روزهای آخر عمرش است زیرا همواره با ما صحبت می‌کرد و نکات مختلف زندگی را به ما گوشزد می‌کرد.

تأکید شهید حسین کربلایی به حجاب

وی بسیار بر حجاب تأکید داشت اما هیچ‌گاه اجباری در صحبت‌هایش نداشت. همچنین همواره به ما توصیه می‌کرد قرآن بخوانید و این کتاب آسمانی را در کنار طاقچه تنها نگذارید.

شهید کربلایی نفر اول تخریب‌چی‌های جنگ

«عباس عبادی» از همرزمان شهید کربلایی از دیگر حاضران این محفل بود که طی سخنانی با اشاره به همراهی شهید در سال‌های جنگ و پس از جنگ،‌گفت: من افتخار داشتم که در دوران جنگ اغلب جانشین شهید کربلایی بودم. باید بگویم وی همواره کارهای سخت را انتخاب می‌‌کرد و به نوعی نفر اول تخریب‌چی‌های جنگ بود. همچنین وی از نظر تقوی، علم و دانش زبان‌زد بچه‌ها بود و همگی ما شاگرد شهید کربلایی بودیم.

همسر و دختر شهید کربلایی

 

وی با اشاره به انس با قرآن شهید کربلایی گفت: همه حرکات شهید قرآنی بود شب و روز با قرآن زندگی می‌‌کرد در شب عملیات به ما می‌گفت: قرآن بخوانید به ائمه متصل شوید و برای عملیات حرکت کنید. حتی او در همان شب‌های عملیات شهادت بچه‌ها را به آنها نوید می‌داد و همه پیش‌بینی‌هایش درست از آب درمی‌آمد و باید بگویم ایامی که در خدمت وی بودیم گویا در دانشگاه حضور داشتیم.

نحوه شهادت

وی در خصوص نحوه شهادت شهید کربلایی گفت: در یکی از عملیات‌ها در جزیره مجنون مورد حمله شیمیایی دشمن قرار گرفتیم من و شهید ماسک‌‌ها را بین بچه‌ها توزیع کردیم و خودمان بدون ماسک ماندیم. البته باید بگویم که این شهید بزرگوار رستگار شد اما من از غافله شهدا جا ماندم.

عبادی با اشاره به مجروحیت‌های متعدد شهید کربلایی گفت: در عملیات فتح‌المبین شهید مورد اصابت چندین ترکش قرار گرفت و به دلیل مجروحیت به آموزش بچه‌ها پرداخت. به قدری در بدن این شهید بزرگوار ترکش وجود داشت که ما مین‌یاب‌ها را روی بدن وی آزمایش می‌کردیم.

پسر شهید کربلایی

 

در ادامه این مراسم پسر شهید کربلایی در خصوص پدرش گفت: من زمان جنگ و دوران فرماندهی پدر را درک نکردم اما از شدت درد وی فهمیدم که چرا یک جوان در سی و پنج سالگی همه موها و محاسنش سفید می‌شود.

ذکری که شهید با آن درد های خود را التیام می‌داد

روزی در بیمارستان به پدر گفتم از اینکه خانه‌نشین شده‌اید چه حسی داری وی در پاسخ من گفت امروز من را نبین که در بستر افتاده‌ام من زمانی بیش از 12 مسئولیت داشتم البته فقط یک حقوق می‌گرفتم. پدرم همیشه ذکر «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ(آیا خدا کفایت‏کننده بنده‏اش نیست)» را بر زبان داشت. وی با همین ذکر درد و رنج ناشی از شیمیایی را تحمل می‌کرد.

باید از همسر شهید تقدیر کرد

«علیرضا فریدون‌نژاد» جانباز جنگ تحمیلی و از همرزمان شهید از دیگر حاضران این دیدار صمیمی بود که طی سخنانی با تشکر از حرکت سپاه «محمد‌رسول‌الله(ص)» مبنی بر دیدار و تجلیل از خانواده‌های شهدا، گفت: این حرکت شما کار بسیار ارزشمندی است اما باید بگویم تشکر ویژه را باید از همسر شهید داشت زیرا وی سال‌های سال با بیماری و رنج ناشی از آن درگیر بود.

این شهید بزرگوار روزانه 15 نوع قرص و دارو مصرف می‌کرد و همسر شهید باید با دقت این داروها را در سر زمان معین به وی می‌داد که با تمام مشکلات وی موفق شده فرزندان صالحی تربیت کند.

«حسین کربلایی» در خانواده‌ای مذهبی به دنیا‌ آمد. پدر وی از اساتید قرآن و مذهبیون محله بود و مادر شهید هم زنی مؤمنه و معتقد به مسائل دینی بود. باید بگویم حسین در این خانواده رشد کرد و با یک خانواده مذهبی هم وصلت کرد.

علیرضا فریدون‌نژاد و عباس عبادی از همرزمان شهید کربلایی

 

همرزم شهید: شهید کربلایی از اولیاء‌الله بود

وی با اشاره به زندگی قرآنی شهید کربلایی گفت: این شهید بزرگوار همواره همه نسخه‌های زندگی را از قرآن برداشت و به آن عمل می‌کرد. حسین در خانواده‌ای مذهبی رشد کرد و در جنگ آبدیده شد به واقع باید بگویم وی از اولیاءالله بود.

این شهید بزرگوار فرمانده تخریب قرارگاه‌های متعددی مانند فاطر، نجف و برخی گردان‌های دیگر بود. با وجود مشغله‌های فراوان همواره سعی می‌کرد به سایرین کمک کند در حالی که گروه تخریب چند روز قبل از عملیات در منطقه حاضر هستند و تا چند روز بعد از عملیات مشغول پاکسازی مناطق جنگی هستند.

شهدا برای حفظ ارزش‌ها جان خود را فدا کردند.

فریدون‌نژاد با اشاره به جنگ نرم دشمن در ایام کنونی، گفت: اکنون جنگ و خاکریز نیست و ما باید با تولید علم و حفظ ارزش‌های انقلاب جامعه اسلامی را حفظ کنیم. سؤالی که امروزه مطرح است این است که چرا شهدا خانواده و زندگی خود را رها کردند و به گرمای 50 درجه جنوب و یا سرمای منفی 20 درجه کردستان رفتند اینها برای حفظ ارزش‌ها جان خود را اهدا کردند و ما امروز باید پاسدار خون شهدا باشیم اما باید بگویم متأسفانه امروز همه ما و حتی برخی نهادهای کشور با سرعت نور از ارزش‌ها فاصله گرفته‌ایم و برای رسیدن به ثروت و قدرت به راحتی دروغ می‌گوییم.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به علوم انسانی در دانشگاه‌ها گفت: امروز دانشگاه‌های ما وضع مطلوبی ندارند و به گفته رهبری باید به علوم انسانی بیشتر پرداخته شود زیرا به واقع با شرایط کنونی پرداختن به علوم انسانی از بسیاری از درس‌ها واجب‌تر است.

به گزارش خبرگزاری فارس در این دیدار «سید‌علی سرابی» قائم مقام شورای عالی قرآن، «رحیم قربانی» رئیس سازمان قرآن و عترت سپاه «محمد‌رسول‌الله(ص)»، زنگنه نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآنی، «هادی صلح‌جو» و «هادی ربیعی» قاریان ممتاز قرآن کریم حضور داشتند که صلح‌جو و ربیعی با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آن را به روح این شهید بزرگوار تقدیم کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول