اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اعلام موافقت رهبر شورشیان سودان جنوبی برای مذاکره با سلوا کر

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در سفر به سودان جنوبی از موافقت رهبر شورشیان این کشور برای مذاکره با دولت به منظور توقف خشونت‌ها خبر داد.

اعلام موافقت رهبر شورشیان سودان جنوبی برای مذاکره با سلوا کر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، «بان کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل دیروز سه شنبه وارد جوبا، پایتخت سودان جنوبی شد تا دولت و شورشیان در این کشور را برای پایان دادن به درگیری‌های چهار ماه که جنبه قومی پیدا کرده است، تحت فشار قرار بدهد.

بان کی مون شب گذشته با «سلوا کر میاردیت» رئیس جمهور سودان جنوبی و رهبران جامعه مدنی در این کشور بخصوص نهادهای بشردوستانه و دینی ملاقات کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد مشکلات سودان جنوبی، به دنبال توافق سلواکر با معاون سابق خود برای گفت‌وگو با یکدیگر، بزودی حل شود.

به گفته بان کی مون، ریک ماچار، رهبر شورشیان سودان جنوبی، گفته است در مذاکرات مستقیم با سلوا کر، رئیس جمهور این کشور، در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، با هدف پایان دادن به جنگ داخلی چهار ماهه در سودان جنوبی، شرکت خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل شب گذشته این اظهارات را لحظاتی پس از گفت‌وگوی تلفنی با ماچار مطرح کرد.

رئیس جمهور پیشین نیز پیشتر قول داده بود در مذاکرات با رقیب دیرینه خود شرکت کند.

بان کی مون گفت که احتمالا این مذاکرات روز جمعه انجام خواهد شد، اما این تاریخ ممکن است به تعویق بیفتد زیرا ماچار گفته است برای آماده سازی مقدمات سفر خود به اتیوپی به زمان نیاز دارد.

سفر یک روزه بان کی مون به سودان جنوبی در حالی انجام شد که شورشیان و نیروهای دولتی در حال جنگ برای به دست آوردن کنترل یک شهر نفت‌خیز مهم هستند.

بان کی مون همچنین در دیدار از یکی از اردوگاه‌های آوارگان در جوبا موسوم به تامبنگ ، از پناهندگان ساکن در این اردوگاه، به خاطر سختی‌هایی که بر اثر جنگ داخلی در این کشور متحمل شده اند، عذرخواهی کرد.

بان کی مون خطاب به آنان تأکید کرد: سازمان ملل سخت در تلاش است که همه شما را به خانه هایتان بازگرداند.

تاکنون یک میلیون و 300 هزار تن در سودان جنوبی از خانه‌های خود گریخته و آواره شده اند و هزاران نفر نیز در درگیرهای خونبار داخلی این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول