اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بحران آب و افزایش اختلافات کشورهای آسیای مرکزی

کم‌آبی در آب انبار منطقه «تاکتاکول» قرقیزستان که منجر به کم‌آبی زمین‌های ازبکستان شده را می‌توان آغاز روند اختلاف بین کشورهای دارای سرمنشأ رودهای منطقه و کشورهای مصرف‌کننده آن در آسیای مرکزی دانست.

بحران آب و افزایش اختلافات کشورهای آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، هفته نامه «آزادگان» در مطلبی عنوان کرد که میزان کم آبی در آب انبار «تاکتاکول» قرقیزستان که موجب کم‌آبی برای زمین‌های ازبکستان شده است را می‌توان آغاز روند اختلاف میان کشورهای مالک آب و کشورهای مصرف کننده، دانست.

این پایگاه خبری تحلیلی می‌نویسد که ازبکستان همه ساله برای آبیاری زمین‌های پنبه خود نزدیک به 53 میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد که این مقدار آب را از آب انبار «تاکتاکول» قرقیزستان مورد استفاده قرار می‌دهد، اما به گفته «ویستی اکونومیک» در حال حاضر در آب انبار مذکور تنها هشت میلیارد متر مکعب آب جمع شده است، در حالی که مقدار آن باید به 11 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

این منبع می‌افزاید، این برای اولین بار نیست که قرقیزستان با کمبود آب مواجه می‌شود، سال 2013 در پی کاهش سطح آب در آب انبارها ولایت و شهرهای «نمنگان»، «اندیجان»، «فرغانه»، «سیردریا»، «جزخ»، «تاشکند»، «سمرقند»، «بخارا»، «خارزم» و «سزخان دریا» با کمبود جدی آب روبه‌رو شدند.

این وضعیت پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 منجر به چالش بیشتر بین کشورهای منطقه شد و این نکته مسلم است که بالا رفتن قیمت گاز صادراتی ازبکستان، کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان را مجبور به ساخت نیروگاه‌های برق آبی با هدف انتقال نیروی برق به آسیای جنوبی کرده و در نتیجه آب برای حل مشکلات انرژی مصرف می‌شود و مشکل کشاورزی کشورهای همسایه در مرحله دوم قرار می‌گیرد.

این پایگاه خبری در پایان مطلب خود تصریح می‌کند که مقامات تاجیکستان برای راه اندازی طرح‌های هیدروانرژی خود تلاش می‌کنند، از این رو تاجیکستان و قرقیزستان تنها می‌توانند از راه ساخت نیروگاه‌های برقی تا جایی اقتصاد ورشکسته خود را برقرار سازند و از همین طریق با درنظرداشت کمبود آب در منطقه به خصوص برای ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان تلاش‌های تاجیکستان در مورد افزایش آب انبارها برای ساخت نیروگاه‌ها و صادرات آن به خارج می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای تنش‌های منطقه را افزایش دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول