اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس و نویسنده افغان در گفت‌وگو با فارس:

جریان سیاسی«راه نجات» در صورت جدایی از طالبان جریانی اثرگذار نخواهد بود

کارشناس و نویسنده افغان، با اشاره به این که برخی اعضای پیشین طالبان جریان سیاسی جدیدی به نام راه نجات را ایجاد کرده‎اند، اظهار داشت: فعالیت جریان سیاسی راه نجات به صورت مستقل از طالبان اتفاق سیاسی اثرگذاری نخواهد بود.

جریان سیاسی«راه نجات» در صورت جدایی از طالبان جریانی اثرگذار نخواهد بود

«حفیظ منصور»، کارشناس و نویسنده افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: جریان سیاسی جدیدی که توسط برخی از اعضای پیشین طالبان اعلام وجود کرده، در صورتی می‎تواند منشأ اثر واقع شود و نویدی از یک تحول اساسی به حساب آید که بتواند به عنوان بخشی از بدنه طالبان اما با رویکردی متفاوت و متعادل وارد سیاست در افغانستان شود.

وی افزود: در صورتی که این جریان به صورت مستقلانه و بدون ارتباط و هماهنگی با طالبان متخاصم به فعالیت‎های سیاسی رو آورد نمی‎تواند به گونه چشم‎گیری از شدت خطری که از جانب طالبان متوجه مردم و دولت افغانستان است، بکاهد.

به اعتقاد این پژوهشگر افغان، جریان راه نجات در صورتی می‎تواند یک چشم‎انداز امیدوار کننده در راستای پایان خشونت و موفقیت روند صلح ایجاد کند که بتواند از طالبانی نمایندگی کند که هنوز به مخالفت مسلحانه خود علیه دولت و مردم افغانستان ادامه می‌دهند.

طالبان می‎تواند همزمان در 2 بخش نظامی و سیاسی فعالیت داشته باشند

حفیظ منصور در ادامه اظهار داشت: طالبان می‎تواند به صورت همزمان در 2 بخش نظامی و سیاسی فعالیت کند و نباید پنداشته شود که ایجاد جریان سیاسی از سوی طالبان مانع ادامه فعالیت‎های نظامی این گروه خواهد شد.

وی افزود: برخی از جنبش‎های جهان؛ از جمله «جنبش ایرلند شمالی» در انگلستان و «مبارزان فلسطینی» در کنار فعالیت‎های نظامی خود شاخه سیاسی نیز داشتند و هرکدام با رویکرد خاص خود اهداف این جنبش‌ را دنبال کرده‌اند.

این کارشناس سیاسی بر این باور است که طالبان نیز می‎تواند با استفاده از تجارب این گونه جنبش‎ها به جای پافشاری به جنگ و تمرکز به تحرکات نظامی، بخشی از توان خود را معطوف به فعالیت در بخش سیاسی کرده و با رویکردی منعطف و متفاوت از گذشته عمل کند.

منصور خاطر نشان کرد: در قانون اساسی افغانستان فعالیت در قالب جریان‎های سیاسی ثبت شده و رسمی به رسمیت شناخته شده و طالبان نیز می‎تواند در کنار بیش از 100 حزب سیاسی دیگر در این کشور، با دریافت مجوز رسمی در چارچوب قانون اساسی افغانستان وارد وادی رقابت‎های سیاسی شود.

این آگاه امور سیاسی افغان در ادامه افزود: این که این حرکت سیاسی طالبان تا چه حد می‎تواند با استقبال مردمی مواجه شود و تا چه حد برنامه‎ها و اهداف هم‎سو با خواست‎ها و نیازهای مردم برای خود تعریف کند، امری است که نیاز به گذشت زمان بیشتر دارد.

روش‎های طالبان، ناملایم‎تر از اهدافی بوده که این گروه داشته‌ است

حفیظ منصور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هرچند نمی‎توان فهرستی از اهداف سیاسی طالبان ارائه داد اما با توجه به برخی از اهداف علنی طالبان می‎توان گفت: روش‎هایی را که طالبان برای دست‎یابی به اهداف سیاسی خود برگزیده‌اند خشن‎تر و ناملایم‎تر از اهدافی بوده که این گروه آن را تعقیب می‎کرد.

به نظر این آگاه امور سیاسی، روش‎هایی مانند انتحار و انفجار سبب شد که طالبان نتواند فراتر از تولید ترس و ایجاد نفرت کاری کند و دست‎آوردی داشته باشد.

به گفته منصور اکنون زمان آن رسیده که طالبان اندکی تأمل کند و راه‎ها و روش‎های دیگری را برای دنبال کردن اهداف و طرح دیدگاه‎های سیاسی خود بیازماید.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول