اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بسته ویژه مشاور سلامت

کم خوابی آلزایمر می آورد/سوسک عامل آسم/زمان طلایی پیشگیری از عقیمی

مشاوران سلامت امروز در پاسخ به پرسش تلفنی شهروندان درباره زمان طلایی پیشگیری از عقیمی پسران، رابطه کم خوابی و آلزایم و اثر سوسک و بوی غذا در بروز و تشدید آسم توضیح دادند.

کم خوابی آلزایمر می آورد/سوسک عامل آسم/زمان طلایی پیشگیری از عقیمی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سوالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

بوی غذا، رطوبت، سوسک و مواد سفیدکننده عامل آسم

مریم محلوجی‌راد، عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: بوی تند غذاهای سرخ‌ کردنی،مواد‌ شوینده‌ با بوی شدید، سوسک و افزایش رطوبت، باعث تشدید آسم می‌شوند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: ساختمان‌های امروز، وضعیت سالمی ندارند چرا که آشپزخانه‌ها در وسط آپارتمان جای دارند و به دلیل نبود تهویه مناسب، بوی غذا در محیط خانه پخش شده و باعث تجمع مواد آلرژی زا در داخل منزل و تشدید علائم آسم می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: رطوبت داخل منزل نیز باید تنظیم شود و نباید رطوبت افزایش یابد چرا که افزایش رطوبت، رشد بیش از حد قارچ و کپک را به دنبال دارد.

فوق تخصص آسم،‌ آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد:‌ سوسک نیز از دیگر عوامل مهم آلرژی‌زا داخل منزل محسوب می‌شود. باید  شب‌ها در فاضلاب‌ها را بست و از قراردادن ظرف‌های نشسته پرهیز کرد؛ همچنین افراد دقت داشته باشند در مواقعی که در منزل نیستند از سم‌پاشی مؤثر و مفید استفاده کنند.

متن کامل خبر

کم خوابها بیشتر در خطر آلزایمر هستند

محمد ترابی نامی، متخصص علوم اعصاب گفت‌: کسانی که به نوعی مبتلا به کم خوابی یا بد خوابی هستند یا اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری را به شکل جدی تجربه می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

وی با بیان این مطلب افزود: ‌نتایج تحقیقات نشان داده است اگر دو نفر به عنوان نمونه ژن آلزایمر را داشته باشند اما یکی از این دو نفربه نوعی اختلال خواب مبتلا باشد، احتمال ابتلای زودرس فرد دچار اختلال خواب به آلزایمر بیشتر از کسی است که این اختلال را ندارد.

وی گفت:‌ حرف زدن یا راه رفتن در خواب و همچنین تکان دادن غیر طبیعی پاها حین  خواب از جمله موارد بدخوابی است. همچنین سخت به خواب رفتن، بی خوابی و خرخر در زمان خواب (بیانگر وقفه تنفسی احتمالی حین خواب) از جمله علایم کج خوابی یا دیس سومنیا به شمار می‌آید و افراد باید حتماً به این علایم توجه کنند.

این پزشک و متخصص علوم اعصاب تأکید کرد:‌ اهمیت خواب برای مغز به حدی است که می‌توان اذعان داشت که خواب به نفع مغز است بنابراین هر گونه اختلال در خواب به مغز و سلامت آن آسیب می‌رساند.

متن کامل خبر

زمان طلایی برای جلوگیری از عقیمی پسران قبل از 18 ماهگی

محسن روز رخ، فوق تخصص جراحی کودکان گفت: 15 درصد مردان عقیم هستند که یکی از علل آن بی توجهی به بیضه نزول نکرده و چرخش بیضه در سنین خردسالی است. زمان طلایی برای درمان چرخش بیضه 4 تا 6 ساعت بعد از بروز آن است.

وی  گفت: بیمارستان کودکان مفید در تجهیزات رتبه اول را در بین مراکز اطفال کشور داراست و با داشتن 250 تخت یکی از شلوغ‌ترین مراکز تخصصی اطفال در ایران محسوب می‌شود اما به دلیل کمبود فضای فیزیکی و زمین، بزرگترین بیمارستان فیزیکی محسوب نمی‌شود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید به بیماری‌ها و جراحی‌های شایع کودکان اشاره داشت و گفت: درمان به موقع و در نظر گرفتن زمان طلایی انجام جراحی مهمترین نکته در جراحی‌های کودکان است.

روز رخ افزود: در چرخش بیضه که یک ارگان حیاتی برای تولید مثل است، شناسایی بیماری، اداره و کنترل آن و تشخیص به موقع و انجام عمل جراحی در زمان مناسب خود از جمله راهکارهای مفید در این بیماری است.

متن کامل خبر

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول