اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

مشرف، طالبان و آینده مبهم امنیت پاکستان

موضوع آزادی زندانیان طالبان توسط دولت پاکستان و محاکمه مشرف و به طبع آن رو در رو قرار گرفتن ارتش و دولت پاکستان، امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است.

مشرف، طالبان و آینده مبهم امنیت پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، در حالیکه تحریک طالبان پاکستان قصد دارد فعالیت‌های خود را مجدداً آغاز کند، امیدوار است تا حداکثر امتیاز ممکن به ویژه آزادی زندانیان را از دولت پاکستان بگیرد.

این در حالیست که دولت، پیش از آزادی ده‌ها جنایتکار طالبان که دوباره به میدان جنگ برای مبارزه بازمی‌گردند، به آنان اعتماد نکرده است.

در حال حاضر این موضوع همراه با محاکمه مشرف، بعنوان یکی از مقامات بانفوذ در ارتش، این نهاد مهم در جامعه پاکستان را مقابل دولت و قوه قضائیه قرار داده است.

در این شرایط به نظر می رسد دولت پاکستان در تنگنایی قرار گرفته و رفتارها و اقدامات غیرقابل پیش بینی بازیگران مهم عرصه تحولات سیاسی این کشور، به چالشی برای آینده امنیت حتی در منطقه تبدیل خواهد شد.

در همین خصوص سایت تحلیلی براس تاکس پاکستان به بررسی آخرین وضعیت سیاست خارجی این کشور پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

ارزیابی تحولات سیاسی و منطقه‌ای

در حال حاضر تنش‌هایی بین دولت و ارتش در تمام اقشار جامعه و رسانه‌ها قابل مشاهده است.

این در حالی است که محاکمه مشرف، آزادی تروریست‌های تحریک طالبان و تحقیر ارتش توسط سیاستمداران، حزب حاکم، رسانه‌ها و قوه قضائیه، ارتش را برای نشان دادن عکس العمل، تحریک می‌کنند.

نکته قابل توجه این است که شورشیان تحریک طالبان با حمایت سرویس‌های جاسوسی آمریکا به طور کامل از  مذاکرات صلح برای دوباره سازماندهی شدن، تجهیز شدن و بازسازی ارتباطات و زیرساخت‌های اطلاعاتی خود، بهره برداری می‌کنند.

می‌توان گفت که توافق صلح تنها تاکتیکی برای به دست آوردن زمان توسط طالبان است.

در همین حال، نخست وزیر و دولت، غافل از آماده سازی شورشیان برای جنگ، به مبارزه با بخشی از بدنه ارتش ادامه می‌دهند.

تحریک طالبان و ارتش آزادیبخش بلوچستان با وجود مذاکرات صلح، به جنگ علیه دولت پاکستان ادامه داده در حالیکه این گروههای شورشی توسط سازمانهای اطلاعاتی آمریکا حمایت می‌شوند.

در محور دیگر، دولت نیز در جنگ با ارتش و مشرف است. افسران ارتش با اتهامات جعلی برای مبارزه با جدایی طلبان محاکمه می‌شوند و فرمانده سابق کل ارتش توسط دستگاه قضایی به خاطر تسویه حساب‌های شخصی مورد بی احترامی قرار می‌گیرد.

سیاست خارجی

در سطح منطقه‌ای، تهدیدات بیشماری اطراف پاکستان را فرا گرفته است.

علاوه بر مشکلات با هند و افغانستان، در روابط با ایران نیز به واسطه دخالت‌های قدرت‌های خارجی سوء تفاهماتی بین دو کشور ایجاد شده است.

بحران اخیر گروگانگیری مرزبانان ایرانی اختلافاتی را ایجاد کرده و اگر ارتش اقدامات جدی برای کنترل این آسیب‌ها انجام ندهد، اختلافات گسترده‌تر خواهد شد.

نواز شریف در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از تهران است، اما بسیاری در تلاشند هیچ نتیجه جدی از این سفر حاصل نشود.

از سوی دیگر هر دو کشور افغانستان و هند در حال حاضر در مرحله انتخابات هستند و به نظر می‌رسد در هند «نارندر مودی» که در حال حاضر طبل جنگ علیه پاکستان را می‌کوبد  به قدرت برسد.

این در حالی است که با سازماندهی مجدد تحریک طالبان، ظهور مودی برای مدیران امنیتی پاکستان یک کابوس است.

در دولت نواز شریف قوانین جدیدی تنظیم شده است، سازمان‌های اطلاعاتی در حال اصلاح هستند و مذاکرات با شبه نظامیان و جدایی‌طلبان آغاز شده، اما هنوز سطح خشونت در برخی مناطق این کشور بالاست.

اینگونه به نظر می‌رسد که دولت در شرایط نامطلوبی قرار گرفته، اقتصاد آسیب دیده و طرح‌های بخش عمومی و آموزش و پرورش با کمبود بودجه روبرو هستند و دخالت و عدم پیروی از سیاست‌های دولت یکپارچگی ملی در این کشور را با آسیب جدی روبرو کرده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول