اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

درخواست آمریکا از پاکستان برای کمک به خروجی امن از منطقه

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان خواهان همکاری بیشتر با اسلام‌آباد برای خروج امن و حفظ ثبات در منطقه شد.

درخواست آمریکا از پاکستان برای کمک به خروجی امن از منطقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام آباد، «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در ملاقات با «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان عنوان کرد: امنیت پایدار در منطقه وابسته به امنیت افغانستان است بنابراین واشنگتن و اسلام‌آباد نه تنها باید به نتیجه انتخابات در این کشور احترام بگذارند بلکه باید تمام تلاش خود را برای حفظ دموکراسی در افغانستان به کار برند.

وی افزود: آمریکا به خوبی نگرانی پاکستان از اوضاع افغانستان را درک می‌کند و به تلاش این کشور برای حفظ منافع خود احترام می‌گذارد.

دابینز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود پاکستان با ایفای نقش مثبت خود درباره اوضاع افغانستان زمینه خروج امن نیروهای خارجی از این کشور را فراهم کند.

راحیل شریف نیز در این ملاقات ضمن اعلام همکاری برای حفظ آرامش در افغانستان عنوان کرد: پاکستان در امور داخلی سایر کشورها از جمله افغانستان دخالت نمی‌کند اما انتظار دارد سایر کشورها نیز در امور داخلی پاکستان دخالت نکنند.

وی افزود: پاکستان تحت هر شرایطی منافع خود در افغانستان را حفظ می‌کند و حاضر نیست در این زمینه با سایر کشورها معامله کند.

شریف خاطرنشان کرد: پاکستان نمی‌تواند نفوذ هند در افغانستان و استفاده از خاک این کشور برای ضربه زدن به اسلام‌آباد را تحمل کند و آمریکایی‌ها باید به خوبی این نگرانی ما را درک کنند.

ریچارد اولسون سفیر آمریکا در پاکستان و تنی چند از دیپلمات‌های آمریکایی جیمز دابینز را در ملاقات با فرمانده ارتش پاکستان همراهی کردند.

به باور کارشناسان، گرچه خروج نیروهای نظامی از خاک افغانستان امری نیازمند هزینه و زمان می‌باشد، لیکن بیرون بردن تدارکات ناتو و نیروهای آمریکایی از خاک پاکستان امری بسیار مهم است که علاوه بر هزینه و زمان زیاد نگرانی‌های امنیتی خاص خود را نیز در پی دارد.

مقامات ارتش و دولتمردان آمریکا به خوبی بر این موضوع واقف هستند که شبه‌نظامیان شمال پاکستان در قالب تحریک طالبان و شبکه حقانی هم‌پوشانی زیادی با طالبان افغانستان داشته و هدف اعلامی آن‌ها نیز مبارزه با نیروهای خارجی حاضر در خاک افغانستان است.

از این‌رو، طی یک سال گذشته آمریکایی‌ها به کمک ارتش پاکستان بسیاری از رهبران این دو گروه از جمله حکیم‌الله محسود و فرزند حقانی را کشتند تا از این طریق ضمن تضعیف این دو گروه شبه‌نظامی مخالف خود را برای عبور امن از خاک پاکستان فراهم سازند.

اما آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که تاکنون آمریکایی‌ها برای عبور از خاک پاکستان با مشکل مواجه بوده و بسیاری از تدارکات آن‌ها یا توسط شبه‌نظامیان منهدم و یا به غارت برده شده و مورد استفاده عناصر شبه‌نظامی قرار گرفته است.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول